sector Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Har eg forstått det riktig , at jeg må ha Lightroom versjon 5.7 eller nyere for å kunne legge inn og redigere RAW-foto tatt med Nikon D4s? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Har du en eldre versjon av LR og ikke vil oppgradere "699.-" så kan du bruke Adobe camera raw/DNG converter, 1 Lenke til kommentar
sector Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Har bare en eldre vesjon av Lightroom, versjon 3.2, og den er eg godt fornøyd med, og ikke minst kjent med. Men det går fint å oppgradere. Noen som vet om det går å oppgradere fre 3.2 direkte til siste versjon, eller må eg gå via en annen versjon som er mellom 3.2 og siste? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Jeg oppgradere direkte fra 3,2 så det skal gå greit. Eller, jeg kjøpte 4.0 men fikk aldri surret meg til og installere den men mener og huske at jeg gikk direkte fra 3.2, men jeg kan sjekke senere i kveld når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Du får Lightroom og Photoshop CC for under 100 lappen pr mnd. Da får du alltid varsler når nye oppdateringer foreligger samt Behance nettskylagring m.m. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Eller, jeg kjøpte 4.0 men fikk aldri surret meg til og installere den men mener og huske at jeg gikk direkte fra 3.2, men jeg kan sjekke senere i kveld når jeg kommer hjem. Ser ut som jeg installerte LR 4.4 før jeg installerte 5.0. På Dustin.no sine sider står det "For Windows 7 SP1/8 & MAC OS 10.7/10.8, krever en tidligere versjon av Lightroom." siden det ikke er spesifisert så går jeg utifra at alle tidligere versjoner er gode nok til en oppgradering til 5.0. Edit: Kan legge til at det sannsynligvis blir siste versjon av LR som du får kjøpt løst av tredjeparts selgere, når neste versjon kommer blir den nok kun en nettsky-basert tjeneste på linje med det PS er nå. Forhåpentligvis får man kjøpt/leid LR utenom PS til en rimeligere pris når dette skjer. LR5 har fått en kjempebra "makeover" i forholdt til tidligere versjoner så at den er verdt og investere i. Endret 17. januar 2015 av Nautica Lenke til kommentar
sector Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Ser ut som vi har samme problemet når det gjelder å få bildene inn i Photoshop cs6, problemer å få lagt de inn på både iMac og MacBook pro og. Håper ikke vi må oppgradere all programvare OG datamaskiner etter å ha kjøpt D4s, da vil det bli skrekkelig mye penger ut... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Cs6 skal da ha støtte for det meste - bare å oppdatere ACR. http://helpx.adobe.com/x-productkb/multi/camera-raw-plug-in-installer.html 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Håper ikke vi må oppgradere all programvare OG datamaskiner etter å ha kjøpt D4s, da vil det bli skrekkelig mye penger ut... Hvis man først kjøper Nikon D4s...blir vel alt annet utstyr "peanuts" kostnadsmessig? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Du skal gå fint å å rett fra LR3 til LR5. Kjøper du en oppgraderingsversjon, så må du taste inn både det opprinnelige serienummeret (til LR3) og det nye serienummeret som kommer med oppdateringen. Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Uansett så følger ViewNX2 med når du kjøper kameraet. Det er det eneste jeg bruker på 99% av bildene. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Uansett så følger ViewNX2 med når du kjøper kameraet. Det er det eneste jeg bruker på 99% av bildene. Ja, vi har vel alle ulike behov. Mange bruker den forholdsvis enkle programvaren som følger med kamera, og er fornøyd med det. Adobe Lightroom er noe ganske annet, og gir en helt annen fleksibilitet rundt alt du gjør med bilder etter at de er eksponert. Det er mye du kan bruke en tusenlapp på innen foto, men det er få ting som er smartere å kjøpe enn et godt verktøy å ha i PC'en. Siden Lightroom kom ut, spesielt fra versjon 2, har dette dominert markedet for denne type verktøy. Nå lurer det konkurrenter i buskene, kanskje spesielt Apple Photo som kommer i løpet av våren. Det gjenstår å se hvilket verktøy som "vinner"...:-) Lenke til kommentar
sector Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Sliter med å få bildene inn på iMac-en også, prøver å oppdatere til Yosemite, så får vi se. Med Lion 10.7.5 går det ikke hvertfall. Oppdaterte CS6 på MacBook Pro, og det gikk som smurt, men på iMac-en skjedde det noe, slik at CS6 ikke ble oppdatert. Prøvde å gjøre det en gang til, men da var beskjeden at det ikke var noen oppdateringer til CS6... Hvem vet hva det var... Lenke til kommentar
sector Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Har nå oppgradert den bærbare til versjon 5.7 (Lightroom). Har tidligere kjøpt en Lightroom 3 på plate, ikke lastet ned. Den hadde lisens for opptil tre forskjellige maskiner så vidt eg husker, bruker hvertfall samme lisens på både bærbar og stasjonær mac. Kan eg legge inn den nedlastede oppgraderingen på begge maskinene? Tenkte å ringe å spørre adobe, men har nå sittet i telefonkø og hørt noe pausemusikk og støy i 36 minutt, ingen tar telefonen. Er det noen her som vet svaret på mitt spørsmål, eller har nummeret til noen som kan svare meg? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 (endret) Jeg installerte først Lightroom 4 (kjøpte platen) på min iMac, og på den maskinen så oppgraderte jeg til Lightroom 5 via nettet, som jeg senere har oppdatert til 5.7 Når jeg så kjøpte meg en MacBook Pro (mange mnd senere), så la jeg kun inn koden til den nedlastede Lightroom 5 versjonen, og kunne så enkelt oppgradere til versjon 5.7 Endret 5. februar 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå