MeMyself Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Vi kan kalle naboen min for fru Trettekjær, en god beskrivelse det... Hun driver oppdrett av hester. For noen år siden bygde hun stall på andre siden av veien der hun bor, en kommunal grusvei med ikke særlig mye trafikk. Tidene har endret seg og det har blitt noe mer trafikk på veien der hun bor. Dama går ikke av veien for å stille seg midt i veien og kjefte ut dem hun synes kjører for fort, og hun er ganske grov i sitt ordvalg. Det har etterhvert dukket opp et skilt hun har bestilt og satt opp selv med bilde av en rytter pluss underskilt med påskrift "gårdstun". Etter hva jeg har fått med meg kan man ikke bare sette opp et skilt sånn uten videre, Har hun lov til å sette opp dette skiltet? Har hun lov til å stoppe forbipasserende og kjefte dem ut slik hun gjør? Man stopper jo, hun stiller seg midt i veien. Besøkende får gjerne en ubehagelig overraskelse. Jeg mener at det finnes kriterier for hva som skal kalles et gårdstun, og at det ikke bare er å bygge flere bygninger og så i etterkant bestemme at dette skal defineres som et gårdstun. Tror jeg har hørt at bygningene må være av eldre dato. Stemmer det? Glad for svar, særlig fra dem som kan henvise til noe skriftlig Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Det er kun skiltmyndighet som kan sette opp veiskilt langs offentlige veier. Private skilt er lov på private områder, f.eks inne i et borettslag eller på et bedriftsområde, men de må da være i rent sort/hvitt for å vise at dette er private skilt. Det er altså ikke tillatt å sette opp skilt med rød kant, eller blå opplysningsskilt for private. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219#KAPITTEL_14 Endret 17. januar 2015 av SeaLion Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Derimot kan private be/søke om å få satt opp offentlige skilt, om de ser et behov for det (som det tydeligvis er i dette tilfellet, hvor det i ettertid har blitt økt biltrafikk langs en vei med hest og ryttertrafikk (og kanskje litt uerfarne ryttere), enten trådstarter liker det eller ikke...) som de sannsynligvis må betale og få satt opp selv. Men det må som Sealion er inne på altså et vedtak fra offentlig skiltmyndighet (i dette tilfellet kommunen) til, og jeg lurer litt på hvordan trådstarter kan fastslå med sikkerhet at noe slikt ikke er fattet... (med mindre han har nilest kommunens postjournal) Endret 18. januar 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 De fleste steder er vel skiltmyndigheten delegert til politiet? Det er den her i småbyen Oslo. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Oslo er sært. De fleste steder ligger skiltmyndigheten til regionvegkontoret og kommunen (i enkelte tilfeller delegert fra regionvegkontoret til kommunen). Tigerstaden, Byen med de syv valker, Barteby, Oljefjord, Danmark Light, og Nordens Paris har vært unntakene. 2 Lenke til kommentar
MeMyself Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Derimot ka jeg lurer litt på hvordan trådstarter kan fastslå med sikkerhet at noe slikt ikke er fattet... (med mindre han har nilest kommunens postjournal) Skiltet er mindre enn offentlige skilt, og er festet til en planke som tjener som "skiltstolpe". Finnes garantert ikke som offentlig ekstrautstyr. Vi bor langs en ca 1.5 km lang blindvei, hen holder til ca en km inne i denne, så _stor_ trafikk er det ikke snakk om, men altså en økning. Hun og mannen hennes rir hestene selv for det meste, og uerfarne ryttere eksisterer ikke. Underlig hva man klarer å lese mellom linjene om man bare vil??? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Når du ikke beskriver saken tilstrekkelig, så må vi lese mellom linjene, og det eneste fakta som står i åpningsinnlegget er at det er bygd en stall ved siden av (på motsatt side av veien i forhold til husene ellers) en grusvei, hvor biltrafikken har økt. At det da også er trafikk med hest og rytter langs veien, og kan være et faktisk behov for advarselsskilting skal man ikke lese så veldig mye mellom linjene for å innse. Det er vel strengt tatt ikke skiltet (som etter min mening forsåvidt er berettiget, både fareskiltet og underskiltet, men tydeligvis ikke satt opp på korrekt vis av/med hjelp fra kommunen) som er problemet ditt, men heller oppførselen hennes, som jeg ikke har sagt et ord om. Så til "gårdstun"-spørsmålet; det finnes ingen offisiell definisjon på et gårdstun, og i alle fall intet krav om at det skal være "av eldre dato". Den enkleste definisjonen er vel en samling bygninger med samme eier, på samme gård (landbrukseiendom); at det går en vei tvers over eiendommen (enten veien kom før eller etter bygningene) har ingen betydning -men kommunen burde kanskje vært restriktiv med å gi byggetillatelse til et nytt bygg på motsatt side av veien i forhold til resten... Endret 19. januar 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå