Moontear Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Hallo folkens, Jeg går VG3 allmenn, hvor jeg har studert nå 2 år med Informasjonteknologi. Vi har lært primært om veldig grunnleggende aspekter i IT. Fokuset gjennom disse to årene har vært på: IT 1 bestod av: - HTML - CSS - Web design - Generelt forstålse av funksjonene til de ulike komponentene en PC består av. - Databaser - PHPmyAdmin - Dynamiske sider ved bruk av databaser, registrering, bestilling, etc. - Dreamweaver - Toucha en smule innom bilde behandling i Photoshop IT 2 så langt består av: - Å lese koder i Actionscript 3, flash. - Å programmere/scripte koder i Actionscript 3, flash. - Grunnleggende funksjoner i Actionscript - Variabler - Multimedier Da jeg gikk i 10.klasse på ungdomsskolen var jeg usikker på hva jeg ønsket å bli. Derfor valgte jeg ikke IKT linja i VG1, VG2 og VG3. Jeg har nå funnet jobben som passer for meg. Jeg ønsker å bli IT-ansvarlig ved en barneskole/ungdomsskole. Samtidig, ønsker jeg å undervise i noen fag på samme skole om dette er aktuelt. Det blir som en slags IT-ansvarlig/lærer jobb. Derfor har jeg noen spørsmål. - Hva kreves egentlig for å være en IT-ansvarlig på en barneskole/ungdomsskole? - Hvilken utdanning bør jeg ta videre? - Er det mulig å være IT-ansvarlig og lærer samtidig? Om du har noen som helst relevant informasjon jeg kan ha nytte av, vil jeg bare takke på forhånd å si tusen, tusen takk. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Skulle du blitt IT-ansvarlig på skolen måtte du nok gått IKT-servicefag istedet samt at du først måtte gått i lære osv. Eventuelt tatt høyere utdannelse. Merk dog at en slik stilling stort sett er mildt sagt elendig betalt. Om det er mulig å være både IT-asnvarlig og lærer samtidig tror jeg kommer an på flere ting. For det første må du jo nødvendigvis ha utdannelse i ett av fagområdene. Undervise i noen fag? Hvilke? Skal du lære bort matte må du nødvendigvis ha en lærerutdannelse (master/lektor). Hva som kreves for å bli IT-lærer er jeg usikker på. Hva med fagstoffet du har lært på skolen innen webutvikling/design? Finnes flere bachelorprogram som bygger videre på det du allerede har lært og gir deg en ettertraktet utdannelse med gode lønnsmuligheter og mye spennende arbeid. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Min gamle lærer i IKT-driftsfag var ansatt som lærer, men var i tillegg noen prosent på IT-avdelingen, dog sammen med andre. Du bør nok satse på å utdanne deg som lærer, og eventuelt bygge på med noen IT-fag når det passer seg. For å være IT-konsulent (IT-ansvarlig blir feilt ord, da mesteparten styres gjennom kommunen) på en videregående skole kommer du langt med fagbrev. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 På mange barne- og ungdomsskoler, som eies og drives av kommunen, er det en sentral IT-avdeling som dekker hele kommunen (og ofte flere kommuner om det er snakk om små kommuner). Det er vanlig at en eller to lærere er lokal IT-ansvarlig, og de får noen tusenlapper i tillegg for dette hvert år. En slik jobb krever primært utdannelse som lærer, fordi det er den primære oppgaven, og jobben som IT-ansvarlig vil nok tilfalle noen med interesse for (men ikke nødvendigvis utdannelse innen) feltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå