Gå til innhold

MOSFET Kjøling


.locked

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som vi alle (?) vet er MOSFET's konstruert slik at dem er loddet ned mot printkortet (hovedkortet) for å avgi varme derfra. Så dersom man løser opp loddingene på baksiden og bøyer MOSFET 90 eller 180grader og så fester deler av en gammel pentium kjøler på. Vil 'bena' på MOSFET knekke? Vil dem ta skade av å bli loddet løs?

 

Mvh.

.locked

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal dere med kjøleribber på disse ?

 

De er dimmensjonert for fungere uten og selv om dere setter på en kjøleribbe så vil ikke systemet praktisk sett yte noe bedre.

 

Må vel være rent estetisk sett...

 

En annen ting dere må huske på er at flaten som mosfet er loddet fast på fungerer som en leder. Lodder dere av denne mosfet`en så vil kontakten brytes.. altså dere mister drain eller source.

 

Ville ikke risikert loddet på hk. Er meget fintfølende saker og hovedkortet består faktisk av flere lag med ledende kopperbaner som er omhyggelig satt sammen. :wow:

Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp en 2.6c CPU som jeg skal kjøre på hk'et mitt. Siden den CPU'en krever så høy FSB kutta jeg opp P4 BOXED ribba til mindre biter, og monterte på pll og mosfet, for å holde en god temp på dem. Brukte da termisk lim til å feste dem til. Det er ikke vits å bøye å brekke på dem, la de være slik de er. Bare smør litt termisk lim på overflaten, sett på kjøleribbene, og vips, der tjente jeg 10-15 grader load! :mrgreen:

Lenke til kommentar

Når man kjører høy vcore så kan mosfets bli meget varme, og man får ustabil spenning fra dem.. så akkurat her må jeg si meg uening med deg Hondaen. Dette gjelder riktignok ikke før man kommer over 2.0vcore, men på noen kort så trenger man det tidligere. Feks et 8rda som kjører 1.9+vcore uten mosfetkjøling er ikke veldig stabilt, for å si det sånn.

 

---------------------

 

Når det gjelder kjøling av mosfets så anbefaler jeg å montere en 80mm rett over dem. Man kjøler da selve hovedkort, og det igjen fører til at man kjøler mosfets siden de (som du sier selv) er laget for å stråle varmen nedover på kortet. Man vil også kjøle oversiden av dem, og det skader heller ikke.

Du sier ikke noe om hva slags hovedkort du har.. det hadde nok hjulpet litt.

Lenke til kommentar
Når man kjører høy vcore så kan mosfets bli meget varme, og man får ustabil spenning fra dem.. så akkurat her må jeg si meg uening med deg Hondaen. Dette gjelder riktignok ikke før man kommer over 2.0vcore, men på noen kort så trenger man det tidligere. Feks et 8rda som kjører 1.9+vcore uten mosfetkjøling er ikke veldig stabilt, for å si det sånn.

 

---------------------

 

Når det gjelder kjøling av mosfets så anbefaler jeg å montere en 80mm rett over dem. Man kjøler da selve hovedkort, og det igjen fører til at man kjøler mosfets siden de (som du sier selv) er laget for å stråle varmen nedover på kortet. Man vil også kjøle oversiden av dem, og det skader heller ikke.

Du sier ikke noe om hva slags hovedkort du har.. det hadde nok hjulpet litt.

Så sant så sant Formann.

 

Jeg opplevde det at jeg fikk ustabilitet når jeg kom over 2.03 vcore i bios som er 1.95 fysisk.. Men så monterte jeg mosfetkjølere og ppl, og fikk meget fint resultat.

 

Nå kjører jeg 2.125vcore fysisk 2.06-2.1, det svinger litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...