Gå til innhold

Ustabil ADSL. Kan noen (med peiling) sjekke verdier?


Anbefalte innlegg

Hei.
Kan noen se gjennom verdiene her og se om de ser noe som kan forklare hvorfor adsl-linja går fullstendig ned for telling hvert andre minutt?

Edit: Slenger med speedtest og pingtest-resultater på slutten.

> adsl info --stats
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: Showtime
Last Retrain Reason: 8000
Last initialization procedure status: 0
Max: Upstream rate = 1191 Kbps, Downstream rate = 16456 Kbps
Bearer: 0, Upstream rate = 1119 Kbps, Downstream rate = 14463 Kbps

Link Power State: L0
Mode: ADSL2+
TPS-TC: ATM Mode
Trellis: U:ON /D:ON
Line Status: No Defect
Training Status: Showtime
Down Up
SNR (dB): 2.0 9.9
Attn(dB): 37.0 20.3
Pwr(dBm): 18.5 13.3

ADSL2 framing
Bearer 0
MSGc: 52 11
B: 253 34
M: 1 1
T: 2 4
R: 0 0
S: 0.5609 0.9929
L: 3623 282
D: 1 1

Counters
Bearer 0
SF: 4871 4681
SFErr: 1719 0
RS: 0 318284
RSCorr: 0 0
RSUnCorr: 0 0

Bearer 0
HEC: 230341 0
OCD: 7 0
LCD: 7 0
Total Cells: 2471209 203772
Data Cells: 27600 5769
Drop Cells: 0
Bit Errors: 0 0

ES: 548 0
SES: 368 0
UAS: 288 288
AS: 79

Bearer 0
INP: 0.00 0.00
INPRein: 0.00 0.00
delay: 0 0
PER: 16.26 16.87
OR: 28.52 8.05
AgR: 14435.61 1123.61

Bitswap: 0/12 0/0

Total time = 33 min 38 sec
FEC: 0 0
CRC: 21164 0
ES: 548 0
SES: 368 0
UAS: 288 288
LOS: 5 0
LOF: 41 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 3 min 38 sec
FEC: 0 0
CRC: 2803 0
ES: 61 0
SES: 51 0
UAS: 77 77
LOS: 1 0
LOF: 8 0
LOM: 0 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 10116 0
ES: 247 0
SES: 176 0
UAS: 114 114
LOS: 3 0
LOF: 25 0
LOM: 0 0
Latest 1 day time = 33 min 38 sec
FEC: 0 0
CRC: 21164 0
ES: 548 0
SES: 368 0
UAS: 288 288
LOS: 5 0
LOF: 41 0
LOM: 0 0
Previous 1 day time = 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Since Link time = 1 min 19 sec
FEC: 0 0
CRC: 1719 0
ES: 37 0
SES: 30 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
>



4065255601.png
114984640.png
Linja er god som gull så lenge det er forbindelse. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CRC: 21164 0

 

 

Det går bitfeil på linjen din. Støymarginene fra outputen din ser ikke så værst ut så er nok noe som periodisk lager støy langs linjen din som gjør at signalet blir forvrengt til tider.

 

Bare å melde til Nextgentel at det er bitfeil på overføringen og at de må sende en felttekniker til å måle på trådparet ditt :)

Lenke til kommentar

Der er litt av problemet mitt. De vil ikke gjøre noe. De kan tilby meg tregere linje men jeg synes det er litt søkt når den har fungert 100% i flere år tidligere. Helt til en linjefeil for ca. et år siden. Skal sende en epost med verdiene og mase litt. Kanskje de ombestemmer seg.

 

Fikk litt andre støyverdier etter en ny oppkobling.

 

> adsl info --stats
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: Showtime
Last Retrain Reason: 8000
Last initialization procedure status: 0
Max: Upstream rate = 1231 Kbps, Downstream rate = 14396 Kbps
Bearer: 0, Upstream rate = 1119 Kbps, Downstream rate = 12703 Kbps

Link Power State: L0
Mode: ADSL2+
TPS-TC: ATM Mode
Trellis: U:ON /D:ON
Line Status: No Defect
Training Status: Showtime
Down Up
SNR (dB): 8.0 9.4
Attn(dB): 37.5 20.3
Pwr(dBm): 18.9 12.8

ADSL2 framing
Bearer 0
MSGc: 51 11
B: 226 34
M: 1 1
T: 2 4
R: 0 0
S: 0.5705 0.9929
L: 3183 282
D: 1 1

Counters
Bearer 0
SF: 8142 7880
SFErr: 1192 0
RS: 0 535764
RSCorr: 0 0
RSUnCorr: 0 0

Bearer 0
HEC: 5015 0
OCD: 0 0
LCD: 0 0
Total Cells: 3961830 343128
Data Cells: 3437 1027
Drop Cells: 0
Bit Errors: 0 0

ES: 720 0
SES: 496 0
UAS: 454 454
AS: 133

Bearer 0
INP: 0.00 0.00
INPRein: 0.00 0.00
delay: 0 0
PER: 16.26 16.87
OR: 28.04 8.05
AgR: 12682.45 1123.61

Bitswap: 0/23 0/0

Total time = 56 min 21 sec
FEC: 0 0
CRC: 28402 0
ES: 720 0
SES: 496 0
UAS: 454 454
LOS: 8 0
LOF: 68 0
LOM: 11 0
Latest 15 minutes time = 11 min 21 sec
FEC: 0 0
CRC: 4239 0
ES: 99 0
SES: 78 0
UAS: 94 94
LOS: 2 0
LOF: 18 0
LOM: 0 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 5802 0
ES: 134 0
SES: 101 0
UAS: 149 149
LOS: 2 0
LOF: 17 0
LOM: 11 0
Latest 1 day time = 56 min 21 sec
FEC: 0 0
CRC: 28402 0
ES: 720 0
SES: 496 0
UAS: 454 454
LOS: 8 0
LOF: 68 0
LOM: 11 0
Previous 1 day time = 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Since Link time = 2 min 13 sec
FEC: 0 0
CRC: 1192 0
ES: 36 0
SES: 20 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
>

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Så søkt er det ikke da lokale forhold kan variere veldig og nye kunder på trådpar i nærheten og i koblingsbokser kan skape støy. Helt legitimt. Men med de støyverdiene du viser til i siste posten burde det ikke være noe problem å holde linjen stabil så er noe som påvirker i blant. Over 6dB SNR er bra.

Sånt er ofte utfordrende og dyrt å feilsøke på. Da er det billigere å sette ned profilen til kunden.

 

Hvis de ikke har vært ute å feilsøkt på linjen så er det litt kjipt av dem å nekte, men hvis de har prøvd så må du nok godta det, spesielt hvis det ikke er noen fler ledige trådpar.

Lenke til kommentar

Jeg spurte men fikk tydelig svar at jeg allerede hadde mye høyere hastighet enn det linja er god for. Pluss at de (NGT) ba meg kontakte Telenor siden det er deres linjer.

 

Det er forresten veldig avhengig av tid på døgnet. Rundt 2200 og litt over mindatt er det værst. Samt rundt 0500. På dagen ellers kan det gå mangfoldige timer uten problemer.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er problemet. Ingen andre leverandører. Det er også totalt byggeforbud i området så det vil da heller ikke bli utbygd.

 

Men fant ut at modemet mitt har noe lignende OS som et speedtouch jeg hadde. Da kan jeg trolig sette SNR-marginen selv via Telnet for å få bedre stabilitet.

Lenke til kommentar

Du har høy dempning (ATT) og den første posten viste 2.0dB SNR downstream som ikke er bra. Jeg antar at du har linjelengde på 2km+ så om støy er problemet så er det lokalt hos deg.

* Sjekk koblinger i huset at det ikke er noe løst eller rustet.

* Dersom du har/hadde flere telefonuttak, koble de vekk for å teste

* Sjekk at kablene er twisted og ikke rette (parallele)

* Sjekk bitloading om mulig

* Prøv å bytt strømforsyning om mulig

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har koblet modem direkte rett på første uttak, sjekket alt av kabler derfra til inntak, testa med 4 forskjellige modem og vært i kontakt med kundeservice ørten hundre ganger. Har egentlig slått meg til ro med 8Mbit og håper det holder en stund før jeg må sette ned farta igjen.

Lenke til kommentar

Neida. Napp ut modemet en morgen, ring NGT på ettermiddagen (mens modemet fortsatt er ute) og si at du har prøvd med modemet til en kamerat. Vips, feilmelding til Telenor, telemontør ut. Forklar saken for montøren som kommer. Med så bitfeil på linja bør det være en smal sak å finne en feil på linja og, så sant det finnes ledige trådpar, rette feilen.

 

EDIT: søk opp adressen din i KAPAKS for å se om det er mulig å bestille en ny linje til deg. Hvis ja, så er det også ledige trådpar til feilretting.

 

EDITEDIT: Modemet ditt KAN jo faktisk ha fått seg en karamell, så det er ikke dumt å faktisk teste med et annet modem. Det er kanskje litt dumt å få dette fra NGT, da du risikerer å måtte betale for det.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Traff på en ny kundebehandler som skulle sende ut tekniker. Håper det blir noe bedreing. Spurte også om de kunne teste på det andre trådparet og skulle gi beskjeden videre til tekniker'n.

 

Og har testa med 4 helt forskjellige modem med samme resultat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk mail nå om at de har funnet omfattende feil i telenettet her og at jeg får en måned gratis internett siden det tar tid å utbedre. Satser på at de får orden på sakene nå.

 

Edit: De har nå testa selve linja nøye uten å finne feil. Helt fram til koblingspunktet i huset. De fant derimot feil i sentralen som de ordna. Har nå høyere SNR-margin (7dB i stedet for 6) men ser ut som den fremdeles av og til synker veldig plutselig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Fikk mail nå om at de har funnet omfattende feil i telenettet her og at jeg får en måned gratis internett siden det tar tid å utbedre. Satser på at de får orden på sakene nå.

 

Edit: De har nå testa selve linja nøye uten å finne feil. Helt fram til koblingspunktet i huset. De fant derimot feil i sentralen som de ordna. Har nå høyere SNR-margin (7dB i stedet for 6) men ser ut som den fremdeles av og til synker veldig plutselig.

hvordan går det nå?

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk ikke sjekket. Jeg har god fart og linja er så godt som 100% stabil. Da har jeg vært fornøyd. Spesielt med tanke på at jeg egentlig ikke kan få mer enn 4Mb-hastighet her.

 

 

> adsl info --stats
adsl: ADSL driver and PHY status
Status: Showtime
Last Retrain Reason: 8000
Last initialization procedure status: 0
Max: Upstream rate = 1476 Kbps, Downstream rate = 13243 Kbps
Bearer: 0, Upstream rate = 1215 Kbps, Downstream rate = 11998 Kbps

Link Power State: L0
Mode: ADSL2+
TPS-TC: ATM Mode
Trellis: U:ON /D:ON
Line Status: No Defect
Training Status: Showtime
Down Up
SNR (dB): 6.1 11.0
Attn(dB): 37.0 22.2
Pwr(dBm): 18.8 12.3

ADSL2 framing
Bearer 0
MSGc: 89 11
B: 236 34
M: 1 1
T: 1 4
R: 0 0
S: 0.6808 0.9894
L: 2785 283
D: 1 1

Counters
Bearer 0
SF: 20634763 895668
SFErr: 28278 5
RS: 0 717212
RSCorr: 0 0
RSUnCorr: 0 0

Bearer 0
HEC: 13217 1
OCD: 0 0
LCD: 0 0
Total Cells: 851186075 956790401
Data Cells: 306078857 53601902
Drop Cells: 0
Bit Errors: 0 171

ES: 13476 56
SES: 634 0
UAS: 302 302
AS: 333831

Bearer 0
INP: 0.00 0.00
INPRein: 0.00 0.00
delay: 0 0
PER: 16.16 16.81
OR: 47.00 8.08
AgR: 11096.65 1127.59

Bitswap: 19204/19501 5/5

Total time = 1 days 4 hours 30 min 20 sec
FEC: 0 0
CRC: 60537 56
ES: 13476 56
SES: 634 0
UAS: 302 302
LOS: 5 0
LOF: 44 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 20 sec
FEC: 0 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 61 0
ES: 18 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 1 day time = 4 hours 30 min 20 sec
FEC: 0 0
CRC: 1233 0
ES: 281 0
SES: 12 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 1 day time = 24 hours 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 7276 2
ES: 1741 2
SES: 54 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Since Link time = 3 days 20 hours 43 min 49 sec
FEC: 0 0
CRC: 28278 5
ES: 6841 5
SES: 254 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
>

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Må si at jeg nesten er sjokka at du får såppas god hastighet på 4000 meter, kan nevne min egen hastighet på 3400/600 som er satt på ruteren og jeg har en har linjelengde på 3200meter.. Her har det vært teknikkere ute flere ganger uten å finne noen feil.

 

Kan nevne at da jeg fikk nettlinja for 2år siden, så lå den dønn stabil på ca 9000/800 helt til noen lynnedslag drepte alt av rutere i nabolaget.. Etter det har det aldri blitt skikkelig bra igjen.. Her har ISP gjort alt de kan, teknikker har vært her to ganger, første gang fant han feil på linja, som han rettet opp i, men andre gang fant han ikke noen feil.. Testet hele 3forskjellige rutere tilsendt fra ISP.

 

Får det bare ikke bedre en 3,4mbit (i praksis 2,8mbit).. Plagsomme greier det der..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...