sedsberg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Hei.Kan noen se gjennom verdiene her og se om de ser noe som kan forklare hvorfor adsl-linja går fullstendig ned for telling hvert andre minutt?Edit: Slenger med speedtest og pingtest-resultater på slutten. > adsl info --statsadsl: ADSL driver and PHY statusStatus: ShowtimeLast Retrain Reason: 8000Last initialization procedure status: 0Max: Upstream rate = 1191 Kbps, Downstream rate = 16456 KbpsBearer: 0, Upstream rate = 1119 Kbps, Downstream rate = 14463 KbpsLink Power State: L0Mode: ADSL2+TPS-TC: ATM ModeTrellis: U:ON /D:ONLine Status: No DefectTraining Status: ShowtimeDown UpSNR (dB): 2.0 9.9Attn(dB): 37.0 20.3Pwr(dBm): 18.5 13.3ADSL2 framingBearer 0MSGc: 52 11B: 253 34M: 1 1T: 2 4R: 0 0S: 0.5609 0.9929L: 3623 282D: 1 1CountersBearer 0SF: 4871 4681SFErr: 1719 0RS: 0 318284RSCorr: 0 0RSUnCorr: 0 0Bearer 0HEC: 230341 0OCD: 7 0LCD: 7 0Total Cells: 2471209 203772Data Cells: 27600 5769Drop Cells: 0Bit Errors: 0 0ES: 548 0SES: 368 0UAS: 288 288AS: 79Bearer 0INP: 0.00 0.00INPRein: 0.00 0.00delay: 0 0PER: 16.26 16.87OR: 28.52 8.05AgR: 14435.61 1123.61Bitswap: 0/12 0/0Total time = 33 min 38 secFEC: 0 0CRC: 21164 0ES: 548 0SES: 368 0UAS: 288 288LOS: 5 0LOF: 41 0LOM: 0 0Latest 15 minutes time = 3 min 38 secFEC: 0 0CRC: 2803 0ES: 61 0SES: 51 0UAS: 77 77LOS: 1 0LOF: 8 0LOM: 0 0Previous 15 minutes time = 15 min 0 secFEC: 0 0CRC: 10116 0ES: 247 0SES: 176 0UAS: 114 114LOS: 3 0LOF: 25 0LOM: 0 0Latest 1 day time = 33 min 38 secFEC: 0 0CRC: 21164 0ES: 548 0SES: 368 0UAS: 288 288LOS: 5 0LOF: 41 0LOM: 0 0Previous 1 day time = 0 secFEC: 0 0CRC: 0 0ES: 0 0SES: 0 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Since Link time = 1 min 19 secFEC: 0 0CRC: 1719 0ES: 37 0SES: 30 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0> Linja er god som gull så lenge det er forbindelse. Endret 16. januar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 CRC: 21164 0 Det går bitfeil på linjen din. Støymarginene fra outputen din ser ikke så værst ut så er nok noe som periodisk lager støy langs linjen din som gjør at signalet blir forvrengt til tider. Bare å melde til Nextgentel at det er bitfeil på overføringen og at de må sende en felttekniker til å måle på trådparet ditt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Der er litt av problemet mitt. De vil ikke gjøre noe. De kan tilby meg tregere linje men jeg synes det er litt søkt når den har fungert 100% i flere år tidligere. Helt til en linjefeil for ca. et år siden. Skal sende en epost med verdiene og mase litt. Kanskje de ombestemmer seg. Fikk litt andre støyverdier etter en ny oppkobling. > adsl info --statsadsl: ADSL driver and PHY statusStatus: ShowtimeLast Retrain Reason: 8000Last initialization procedure status: 0Max: Upstream rate = 1231 Kbps, Downstream rate = 14396 KbpsBearer: 0, Upstream rate = 1119 Kbps, Downstream rate = 12703 KbpsLink Power State: L0Mode: ADSL2+TPS-TC: ATM ModeTrellis: U:ON /D:ONLine Status: No DefectTraining Status: Showtime Down UpSNR (dB): 8.0 9.4Attn(dB): 37.5 20.3Pwr(dBm): 18.9 12.8 ADSL2 framing Bearer 0MSGc: 51 11B: 226 34M: 1 1T: 2 4R: 0 0S: 0.5705 0.9929L: 3183 282D: 1 1 Counters Bearer 0SF: 8142 7880SFErr: 1192 0RS: 0 535764RSCorr: 0 0RSUnCorr: 0 0 Bearer 0HEC: 5015 0OCD: 0 0LCD: 0 0Total Cells: 3961830 343128Data Cells: 3437 1027Drop Cells: 0Bit Errors: 0 0ES: 720 0SES: 496 0UAS: 454 454AS: 133 Bearer 0INP: 0.00 0.00INPRein: 0.00 0.00delay: 0 0PER: 16.26 16.87OR: 28.04 8.05AgR: 12682.45 1123.61Bitswap: 0/23 0/0Total time = 56 min 21 secFEC: 0 0CRC: 28402 0ES: 720 0SES: 496 0UAS: 454 454LOS: 8 0LOF: 68 0LOM: 11 0Latest 15 minutes time = 11 min 21 secFEC: 0 0CRC: 4239 0ES: 99 0SES: 78 0UAS: 94 94LOS: 2 0LOF: 18 0LOM: 0 0Previous 15 minutes time = 15 min 0 secFEC: 0 0CRC: 5802 0ES: 134 0SES: 101 0UAS: 149 149LOS: 2 0LOF: 17 0LOM: 11 0Latest 1 day time = 56 min 21 secFEC: 0 0CRC: 28402 0ES: 720 0SES: 496 0UAS: 454 454LOS: 8 0LOF: 68 0LOM: 11 0Previous 1 day time = 0 secFEC: 0 0CRC: 0 0ES: 0 0SES: 0 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Since Link time = 2 min 13 secFEC: 0 0CRC: 1192 0ES: 36 0SES: 20 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0 > Endret 16. januar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Så søkt er det ikke da lokale forhold kan variere veldig og nye kunder på trådpar i nærheten og i koblingsbokser kan skape støy. Helt legitimt. Men med de støyverdiene du viser til i siste posten burde det ikke være noe problem å holde linjen stabil så er noe som påvirker i blant. Over 6dB SNR er bra. Sånt er ofte utfordrende og dyrt å feilsøke på. Da er det billigere å sette ned profilen til kunden. Hvis de ikke har vært ute å feilsøkt på linjen så er det litt kjipt av dem å nekte, men hvis de har prøvd så må du nok godta det, spesielt hvis det ikke er noen fler ledige trådpar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg spurte men fikk tydelig svar at jeg allerede hadde mye høyere hastighet enn det linja er god for. Pluss at de (NGT) ba meg kontakte Telenor siden det er deres linjer. Det er forresten veldig avhengig av tid på døgnet. Rundt 2200 og litt over mindatt er det værst. Samt rundt 0500. På dagen ellers kan det gå mangfoldige timer uten problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Velkommen til Norge, landet med konkurranse. Har du mulighet til å true med andre leverandører ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Det er akkurat det som er problemet. Ingen andre leverandører. Det er også totalt byggeforbud i området så det vil da heller ikke bli utbygd. Men fant ut at modemet mitt har noe lignende OS som et speedtouch jeg hadde. Da kan jeg trolig sette SNR-marginen selv via Telnet for å få bedre stabilitet. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Du har høy dempning (ATT) og den første posten viste 2.0dB SNR downstream som ikke er bra. Jeg antar at du har linjelengde på 2km+ så om støy er problemet så er det lokalt hos deg. * Sjekk koblinger i huset at det ikke er noe løst eller rustet. * Dersom du har/hadde flere telefonuttak, koble de vekk for å teste * Sjekk at kablene er twisted og ikke rette (parallele) * Sjekk bitloading om mulig * Prøv å bytt strømforsyning om mulig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Jeg har koblet modem direkte rett på første uttak, sjekket alt av kabler derfra til inntak, testa med 4 forskjellige modem og vært i kontakt med kundeservice ørten hundre ganger. Har egentlig slått meg til ro med 8Mbit og håper det holder en stund før jeg må sette ned farta igjen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Fikk høre litt med Telenor. At jeg i det hele tatt får 10Mb virker som et mysterie for dem. Mtp. hvor lang linja er (nesten 4km) så er det meste de tør å garantere 4Mb. Så det ser ut til at jeg er "stuck". Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Neida. Napp ut modemet en morgen, ring NGT på ettermiddagen (mens modemet fortsatt er ute) og si at du har prøvd med modemet til en kamerat. Vips, feilmelding til Telenor, telemontør ut. Forklar saken for montøren som kommer. Med så bitfeil på linja bør det være en smal sak å finne en feil på linja og, så sant det finnes ledige trådpar, rette feilen. EDIT: søk opp adressen din i KAPAKS for å se om det er mulig å bestille en ny linje til deg. Hvis ja, så er det også ledige trådpar til feilretting. EDITEDIT: Modemet ditt KAN jo faktisk ha fått seg en karamell, så det er ikke dumt å faktisk teste med et annet modem. Det er kanskje litt dumt å få dette fra NGT, da du risikerer å måtte betale for det. Endret 21. januar 2015 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Traff på en ny kundebehandler som skulle sende ut tekniker. Håper det blir noe bedreing. Spurte også om de kunne teste på det andre trådparet og skulle gi beskjeden videre til tekniker'n. Og har testa med 4 helt forskjellige modem med samme resultat. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Ikke regn med at beskjed fra NGT når frem til montøren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Da gir jeg beskjed. Går ut i fra at jeg hører fra ham hvis han ikke finner noe på linja eller sentralen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Fikk mail nå om at de har funnet omfattende feil i telenettet her og at jeg får en måned gratis internett siden det tar tid å utbedre. Satser på at de får orden på sakene nå. Edit: De har nå testa selve linja nøye uten å finne feil. Helt fram til koblingspunktet i huset. De fant derimot feil i sentralen som de ordna. Har nå høyere SNR-margin (7dB i stedet for 6) men ser ut som den fremdeles av og til synker veldig plutselig. Endret 26. februar 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Fikk mail nå om at de har funnet omfattende feil i telenettet her og at jeg får en måned gratis internett siden det tar tid å utbedre. Satser på at de får orden på sakene nå. Edit: De har nå testa selve linja nøye uten å finne feil. Helt fram til koblingspunktet i huset. De fant derimot feil i sentralen som de ordna. Har nå høyere SNR-margin (7dB i stedet for 6) men ser ut som den fremdeles av og til synker veldig plutselig. hvordan går det nå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Helt topp. De bytta port i sentralen. Ca. samme SNR-verdier men de er stabile. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Helt topp. De bytta port i sentralen. Ca. samme SNR-verdier men de er stabile. hvor mye crc feil har du iløpet av en dag nå da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Det har jeg faktisk ikke sjekket. Jeg har god fart og linja er så godt som 100% stabil. Da har jeg vært fornøyd. Spesielt med tanke på at jeg egentlig ikke kan få mer enn 4Mb-hastighet her. > adsl info --statsadsl: ADSL driver and PHY statusStatus: ShowtimeLast Retrain Reason: 8000Last initialization procedure status: 0Max: Upstream rate = 1476 Kbps, Downstream rate = 13243 KbpsBearer: 0, Upstream rate = 1215 Kbps, Downstream rate = 11998 KbpsLink Power State: L0Mode: ADSL2+TPS-TC: ATM ModeTrellis: U:ON /D:ONLine Status: No DefectTraining Status: ShowtimeDown UpSNR (dB): 6.1 11.0Attn(dB): 37.0 22.2Pwr(dBm): 18.8 12.3ADSL2 framingBearer 0MSGc: 89 11B: 236 34M: 1 1T: 1 4R: 0 0S: 0.6808 0.9894L: 2785 283D: 1 1CountersBearer 0SF: 20634763 895668SFErr: 28278 5RS: 0 717212RSCorr: 0 0RSUnCorr: 0 0Bearer 0HEC: 13217 1OCD: 0 0LCD: 0 0Total Cells: 851186075 956790401Data Cells: 306078857 53601902Drop Cells: 0Bit Errors: 0 171ES: 13476 56SES: 634 0UAS: 302 302AS: 333831Bearer 0INP: 0.00 0.00INPRein: 0.00 0.00delay: 0 0PER: 16.16 16.81OR: 47.00 8.08AgR: 11096.65 1127.59Bitswap: 19204/19501 5/5Total time = 1 days 4 hours 30 min 20 secFEC: 0 0CRC: 60537 56ES: 13476 56SES: 634 0UAS: 302 302LOS: 5 0LOF: 44 0LOM: 0 0Latest 15 minutes time = 20 secFEC: 0 0CRC: 0 0ES: 0 0SES: 0 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Previous 15 minutes time = 15 min 0 secFEC: 0 0CRC: 61 0ES: 18 0SES: 0 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Latest 1 day time = 4 hours 30 min 20 secFEC: 0 0CRC: 1233 0ES: 281 0SES: 12 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Previous 1 day time = 24 hours 0 secFEC: 0 0CRC: 7276 2ES: 1741 2SES: 54 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0Since Link time = 3 days 20 hours 43 min 49 secFEC: 0 0CRC: 28278 5ES: 6841 5SES: 254 0UAS: 0 0LOS: 0 0LOF: 0 0LOM: 0 0> Endret 21. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Må si at jeg nesten er sjokka at du får såppas god hastighet på 4000 meter, kan nevne min egen hastighet på 3400/600 som er satt på ruteren og jeg har en har linjelengde på 3200meter.. Her har det vært teknikkere ute flere ganger uten å finne noen feil. Kan nevne at da jeg fikk nettlinja for 2år siden, så lå den dønn stabil på ca 9000/800 helt til noen lynnedslag drepte alt av rutere i nabolaget.. Etter det har det aldri blitt skikkelig bra igjen.. Her har ISP gjort alt de kan, teknikker har vært her to ganger, første gang fant han feil på linja, som han rettet opp i, men andre gang fant han ikke noen feil.. Testet hele 3forskjellige rutere tilsendt fra ISP. Får det bare ikke bedre en 3,4mbit (i praksis 2,8mbit).. Plagsomme greier det der.. Endret 21. januar 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå