Gå til innhold

240v - 12v molex (viftestyring av annet enn pc)

Anbefalte innlegg

Hei,

Til hjemmebryggingsprosjekt (øl) skal jeg lage en magnetrører til gjærstarter av gamle pc-deler. Jeg har vifter og viftestyring som skal drive magnetene. Jeg har imidlertid ingen strømforsyning.

Hvordan kan jeg enklest få 12v inn til viftestyringen? Viftestyringen har molex 4-pin, og det er "vanlige viftekontakter" ut til viftene.

Oppsettet skal drive to vifter (120mm).

(beklager evt. upresisheter, det er lenge side jeg bygde pc sist)

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger bare 12 volt, og ikke 5 volt?

Hvor mange ampere trenger disse greiene?

En alminnelig PC strømforsyning kan tjuvkobles for å starte ved å kortslutte et par pinner i den kontakten som går inn i hovedkortet.

Jeg tror ikke jeg trenger 5 volt, hvis jeg ikke husker feil så kan vil vifteregulatoren kunne justere volt(?) ned slik at jeg får ønsket rpm på viftene. Tror derfor alt jeg trenger er 12v inn.

Kan et alternativ være å kjøpe en billig 240v-->12v på Clas O. og få koblet denne til molex, slik at den passer til "viftestyringspanelet" mitt?

Edit: Vedr. ampere så skal dette kun drive to 120 mm kabinettvifter.

Endret av ojfarstad
Lenke til kommentar

En liten batterieliminator gir jo et ryddigere resultat enn en PC strømforsyning som har masse kabler og 'tjuvkobling'.

F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-27-W/36-5930

Ja, har tenkt noe slikt. Er det enkleste å klippe av kontakten, og koble ledningene direkte på molexkontakten fra viftekontrolleren? Noen som i så fall vet hvor man enklest kan få tak i en "tom" molex, evt, ledningsklemmer som passer å dytte inn i molex? (klart - alt kan erstattes av en sukkerbit, men det ser ikke like pent ut, pluss at da må jeg klippe av kontakten på viftekontrolleren).

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...