ojfarstad Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hei, Til hjemmebryggingsprosjekt (øl) skal jeg lage en magnetrører til gjærstarter av gamle pc-deler. Jeg har vifter og viftestyring som skal drive magnetene. Jeg har imidlertid ingen strømforsyning. Hvordan kan jeg enklest få 12v inn til viftestyringen? Viftestyringen har molex 4-pin, og det er "vanlige viftekontakter" ut til viftene. Oppsettet skal drive to vifter (120mm). (beklager evt. upresisheter, det er lenge side jeg bygde pc sist) Mvh Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Du trenger bare 12 volt, og ikke 5 volt? Hvor mange ampere trenger disse greiene? En alminnelig PC strømforsyning kan tjuvkobles for å starte ved å kortslutte et par pinner i den kontakten som går inn i hovedkortet. Endret 16. januar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ojfarstad Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Du trenger bare 12 volt, og ikke 5 volt? Hvor mange ampere trenger disse greiene? En alminnelig PC strømforsyning kan tjuvkobles for å starte ved å kortslutte et par pinner i den kontakten som går inn i hovedkortet. Jeg tror ikke jeg trenger 5 volt, hvis jeg ikke husker feil så kan vil vifteregulatoren kunne justere volt(?) ned slik at jeg får ønsket rpm på viftene. Tror derfor alt jeg trenger er 12v inn. Kan et alternativ være å kjøpe en billig 240v-->12v på Clas O. og få koblet denne til molex, slik at den passer til "viftestyringspanelet" mitt? Edit: Vedr. ampere så skal dette kun drive to 120 mm kabinettvifter. Endret 16. januar 2015 av ojfarstad Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 En liten batterieliminator gir jo et ryddigere resultat enn en PC strømforsyning som har masse kabler og 'tjuvkobling'. F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-27-W/36-5930 Lenke til kommentar
ojfarstad Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 En liten batterieliminator gir jo et ryddigere resultat enn en PC strømforsyning som har masse kabler og 'tjuvkobling'. F.eks denne: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-27-W/36-5930 Ja, har tenkt noe slikt. Er det enkleste å klippe av kontakten, og koble ledningene direkte på molexkontakten fra viftekontrolleren? Noen som i så fall vet hvor man enklest kan få tak i en "tom" molex, evt, ledningsklemmer som passer å dytte inn i molex? (klart - alt kan erstattes av en sukkerbit, men det ser ikke like pent ut, pluss at da må jeg klippe av kontakten på viftekontrolleren). Mvh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 En Molex får du enklest ved å klippe av en gammel PSU. F.eks kan du besøke en avfallstasjon. Det betyr å skjøte ledninger, men å skaffe en ny tror jeg bare du kan glemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå