Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke fungere uten koffain.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hver eneste dag jeg står opp er jeg så sliten at jeg så vidt greier å lage mat og stelle meg. Jeg er såpass sliten at jeg rett og slett noen ganger ikke vet hva jeg gjør, noen ganger. Jeg er såpass distre at jeg fint kan glemme å skru av kokeplata eller gå ut av dusjen uten å skru av vannet. Hodet henger rett og slett ikke med i det heletatt. Ikke er jeg bare sliten i hodet, men også i kroppen. Det føles heletiden ut som jeg akkuratt har løpt en staffet. Muskler og ledd er stive, jeg er deprimert og hverken orker eller gidder å gjøre noe fornuftig. Selv det å sitte å spille morsomme spill på pcen er ork. Det sier seg selv at det å gå på skole og jobb ikke fungerer i det heletatt. Det jeg gjør i løpet av en dag er å spise, dusje og sove.

Dette er hverdagen min, eller nesten iallefall, hvis jeg har raket opp for koffein. Uten koffein er jeg bokstavelig talt ett utslitt nervevrak. For å unngå at dagen kastest bort tar jeg en sjokk dose med 1000mg/1g rent koffein i pulverform sammen med frokost. I tillegg tar jeg meg med yttligere to kapsler på 500mg for å redosere senere på dagen. Da forsvinner alle mine problemer og jeg kan fungere som vanlig.

Jeg var aldri sliten før og drakk sjelden kaffe, men det forandret seg etter forrige eksamensperiode, med sinnsykt mye lesing, deltidsjobb og trening var jeg fullstendig utmattet over mange dager. Først så tenkte jeg at dette var normalt pga så hard jobbing, men etter tre ukers hvile uten å bli noe bedre fikk jeg litt panikk, var jeg blitt lat, giddalaus og ubrukelig? Fra hardarbeidene treningsnark til inaktiv latsabb. Jeg stakk til legen og han sa bare at dette kunne være psykisk. At jeg enten hadde en lett depresjon eller utmattelsesyndrom og at han ikke kunne gjøre noe for meg. Da tenke jeg at jeg kunne prøve å drikke kaffe for å se om det hjalp og det gjorde det. Siden det har det bare ballet på seg. Dosene kaffene ble større og større. Byttet tilslutt ut svart kaffe med espresso for enkelhetskyld. Men etterhvert når man skal drikke en halv liter espresso(eller to liter kaffe) for å få i seg tilstreklig koffein så sier magen ifra at nok er nok. Byttet tilslutt til koffein isolat pulver og da ble det å få dosen sin litt enklere.

Men alt i alt så ser jeg at det å innta minst 2gram koffein daglig for å fungere er sub-optimalt og i værste fall helseskadelig og er noe jeg bør kutte ut. Men problemet er at jeg ikke har lyst til det og jeg har egentlig ikke noe valg, jeg helt nødt til å ha koffeinet for å greie studiene og alt det fører med seg.

Hva skal jeg gjøre? Jeg har prøvd koffeinfrie dager, men det er rett og slett helt jævlig.

Anonymous poster hash: 54e18...680
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør få sjekket vitaminer og standard blodprøver (inkl. en som heter ANA) hos legen. Hvis de er fine kan du være utbrent.

Hvis du er utbrent må du sykmelde deg og lære deg avslapningsøvelser og meditasjon, og bruke det mye over tid. Erstatt hard trening med å gå.

At jeg enten hadde en lett depresjon eller utmattelsesyndrom og at han ikke kunne gjøre noe for meg.

Hvis dette stemmer, så er det jo noe han kan gjøre for deg. Nemlig å utrede deg skikkelig så du får en diagnose (og utelukket andre sykdommer).

Følgende dokument kan du lese selv og gi til legen:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Medisinsk%20klinikk/ME-CFS/ME-utredning%20(april%2011).pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...