Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Fjernoperere Raspbian over internett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger du bare terminal så bruker du PuTTy på Windows. Bare husk å åpne TCP port 22 i brannmuren din inn mot rpien.

Jeg bruker PuTTy hjemme, men jeg trodde det bare var for lokal tilkobling? Hvordan skal jeg kunne koble meg til den over internett?

Du må åpne porten som brukes (SSH bruker vanligvis TCP 22) for innkommende tilkoblinger i routeren din.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg bruker PuTTy hjemme, men jeg trodde det bare var for lokal tilkobling? Hvordan skal jeg kunne koble meg til den over internett?

* Ved å taste inn riktig ip-adresse

* Og ved å få din internett router til å forwarde trafikk på port 22 (ssh) til din Pi.

Du finner din "public" ip-adresse ved å gå på "www.whatismyip.com", ifra en maskin som står hjemme hos deg. Litt avhengig av hvilken internettleverandør du bruker så kan denne adressen forbi den samme i dage, uker eller måneder.

I internett routeren din må du sett opp en "port forwarding" ifra port 22 til adressen som Pi har på ditt lokale nettverk. Hvordan du gjøre dette er selvfølgelig litt avhenig av hvilken ruter du har. Manualen på ruteren dekker dette, eller bare google merke/modell + "port forwarding".

Du kan sjekke om portforwardingen er gjordt riktig her : http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Så da er det bare å sjekke og skrive ned din public ip-adresse før du drar på sjøen.

OBS!

Hvis din Pi er satt opp med DHCP og ikke statisk ip-adresse så risikerer du at den får ny lokal-ip-adresse etter en reboot, og da vil port-forwardingen feile og du vil ha mistet kontakten.

PS!.

Det med Dynamisk DNS er noe du kan kikke på hvis du opplever at din public ip-adresse endrer seg ofte.

Lenke til kommentar

OBS OBS !! Sikkerhet.

Det er mange maskiner der ute som hele tiden driver å prøver å logge på ssh på tilfeldige valgte adresser.

( Min linux server banner 5-10 ip-adresser daglig pga dette. )

Så:

- Du MÅ bytte passord på "pi" brukeren til et godt passord før du åpner port 22.

- 'root' brukeren skal normalt ikke ha noe passord på raspbian, hvis du har laget et så bør det også være et meget godt passord.

- Du kan også øke sikkerheten ved å endre porten som forwardes på routeren, du kan f-eks forwarde port 22022 til Pi'ens port 22. Da må du sette porten til 22022 i Putty før du kobler til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk keys, root skal såklart ikke ha login over SSH. Endring av port gir ikke bedre sikkerhet, men trafikken blir nok en del mindre. Og tilslutt bare gi tilgang til de som skal ha tilgang, ikke la SSH godta login for hvilken som helst bruker.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...