Gå til innhold

Hva passer for meg?

Navnløs

Anbefalte innlegg

Hey alle sammen! Jeg trenger litt tips og informasjon fra dere!

Jeg er en student som studerer studiespesialisering 2. klasse VGS. Jeg har ingen anelse på hva jeg vil bli! Jeg har fagene: Internasjonal engelsk, rettslære, teknologi og forskningslære og matte 2p. Jeg sier det rett ut, jeg er ikke en som er VELDIG glad i skolen, eller som er supersmart. Om jeg prøver, kan jeg få 4 på de fleste fagene, men jeg er ikke noe særlig glad i de fleste fagene.

Men, jeg vil gjerne studere videre og få meg en bra jobb! Jeg kan ikke tenke meg på at jeg kan sitte i et kontor hele dagen og jobbe med noe papir og greier. Jeg vil ikke jobbe med noe som har noe med matte å gjøre (mer enn pluss, minus, gange, dele). Jeg er ikke glad i fag som; Fysikk, kjemi, biologi, rettslære og matte..

Jeg vet at alle de viktige og store fagene er fag som jeg ikke liker.. Men jeg vil fortsatt studere og få en jobb som jeg kan like og som har høy lønn! Jeg har sett på noen utdanninger og yrker på utdanning.no men fortsatt ikke funnet "den riktige" jobben..

Jeg har tenkt litt på Eiendomsmegler, men jeg vet ikke mye om yrken. Kreverdet mye matte? Er det en kjedelig (sitte i et kontor og bare kjede seg?) yrket? Er det vanskelig å bli en Eiendomsmegler?

Jeg kan også se for meg at jeg kan jobbe med noe som har med elektro, bygg og anlegg å gjøre (Ikke yrkene som krever R2 + fysikk!). Men problemet er at det står at man skal gå på elekro fag/bygg og anlegg, mens jeg går på studiespesialiser... Og jeg gidder ikke å ta VGS på nytt... Men er det fortsatt noen yrker innafor dette som ikke krever høyere matte enn 2p (eller ingen matte) og som jeg har mulighet til å studere teoretisk og praksis i et universitet?

Jeg håper dere forstår problemet mitt og kan hjelpe meg ved å nevne noen yrker somhar høy lønn oger innenfor interessene mine!!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt veldig mange yrker du kan velge på høgskole/universitet selv uten ekstra matte/fysikk/kjemi.

Ta deg en titt på denne siden: https://sok.samordnaopptak.no/studier. Her kan du se alle linjene på de forskjellige institusjonene. Hvis du trykker på de enkelte kan du også se om det stilles krav til feks matte.

Når det gjelder eiendomsmegling er ikke dette et kontoryrke. Trenden i litt større meglerforetak går også mot at meglere jobber med salg og ute i "felten", mens ekstra ansatte på kontoret tar seg av jobben med salgsprospekt, oppgjør og kontrakter.

Altså vil jobben som megler innebære befaringer, visninger, kontakt med potensielle kjøpere og salg. Når det gjelder matte i utdanningen vil det være noe, men i likhet med resten fullt overkommelig med litt innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...