Graphisa Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hei, som dere allerede ser på overskriften, så sliter jeg med det. Når jeg slår på datamaskinen min så kommer det opp "No hard disk is detected". Jeg kommer helt frem til der det står "Start windows normally" osv, men det kommer ikke så mye lengre. Så jeg får ikke brukt den. Jeg vet ikke hva som feiler min datamaskin. Altså det er en stasjonær pc. Den har 3 harddisker. Denne er laget av en person som jeg ikke har kontakt med lengre, så det er umulig å få kontaktet han. Jeg har akkurat ikke helt greie på data innenfor Hardware. Så jeg lurte på om dere kjenner godt til feilen og kan hjelpe meg. Den vil heller ikke boote opp fra CD/DVD rom. Takk for svar på forhånd! Hilsen en desperat jente. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det er sannsynligvis en feil på disken som gjør at PC'en ikke klarer å lese feilfrie sektorer fra den. Det kan skyldes en hardware-feil som ikke kan repareres, eller det kan skyldes en "soft" feil pga. at den magnetiske lagringen av data har blitt svekket over tid. Det enkleste er å kjøpe en ny disk og installere alt på nytt, men folk flest har jo ikke backup av filene sine, så de er lite villige til å gjøre dette. En "soft" feil som nevnt ovenfor kan i mange tilfeller fikses ved hjelp av SpinRite (fra grc.com), men en kan ikke garantere noe, og det krever en viss teknisk innsikt å bruke. (Bl.a. må du finne ut hvilken av de tre diskene det er som har trøbbel.) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Feil på en hard disk burde ikke medføre at PC'en nekter å starte fra CD/DVD, den burde heller prøve å starte fra CD/DVD hvis den ikke fant noe på hard disken. Men det hadde jo vært fint å vite litt mer om selve PC'en, hvis du kan finne det ut. Lenke til kommentar
FreshLasagne Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Det høres ut som at harddisken har tatt kvelden/virker ikke lenger. Endret 16. januar 2015 av FreshLasagne Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Feil på en hard disk burde ikke medføre at PC'en nekter å starte fra CD/DVD, Good point. Very good point ... Hva snakker vi om da? Løse kabler inni PC-kassa? Memory-feil? Dødt 3V-batteri som gjør at korrekte BIOS-innstillinger forsvinner? Lenke til kommentar
Graphisa Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Tusen takk for svar folkens! Jeg har ikke skjønt meg helt på SATA.. Når jeg går innom BIOS så står det at alle SATA er "Not detected". Skal det stå noe der også? Jeg vet ikke helt hvor jeg kan finne infoen om PC'en Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hvis det er SATA-disker i PC'en, så burde det stått noe der ... (SATA-disker bruker tynne datakabler med ca. 12mm brede plugger. PATA/IDE-disker bruker brede og flate datakabler med ca. 50mm brede plugger.) Hvis PC'en ikke er utgammel, så er det nok SATA-disker i den. Har PC'en vært flyttet på? Kan SATA-kablene ha blitt ristet løs og koblet fra? (Skru av sidedekselet - hvis det går an - og ta en titt inni.) Lenke til kommentar
FreshLasagne Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Tusen takk for svar folkens! Jeg har ikke skjønt meg helt på SATA.. Når jeg går innom BIOS så står det at alle SATA er "Not detected". Skal det stå noe der også? Jeg vet ikke helt hvor jeg kan finne infoen om PC'en Bare hyggelig, hmm det ser ut som PC-en ikke får kontakt med harddisken. Om du kun har en harddisk, er det nok at en er "detected" og resten er "Not detected". Du kan jo prøve å koble fra alle SATA-kablene. Deretter kobler du til harddisken (eller en harddisk om gangen om du har flere harddisker). Harddisken med operativsystemet først. Sjekk at alle ledninger er godt tilkoblet. Håper det fungerer. Endret 16. januar 2015 av FreshLasagne Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Bare sånn skudd i blinde: Prøv å sette jumpere på disken for bakoverkompatibilitet og se om det hjelper. Prøv også å flytt på sata-kontakten (på hovedkortet), og så bare MÅ du prøve å bytte sata-kabel før du avskriver disken. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Da du kommer du deg inn i BIOS, kan du ta en bilde av hoved siden eller der det står Main eller noe slikt. Da vet vi i det minste hvilket hovedkort det er snakk om, eller fabrikant om ikke annet. Og som nebrewfoz nevnte, kan faktisk et dødt batteri på hovedkortet føre til slike problemer. Lenke til kommentar
Graphisa Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 nebrewfoz: Ser ut som jeg har SATA.... Alle kablene sier at de er SATA.. PC'en min har ikke biltt flyttet på siden jeg fikk den. Skal sjekke ut om batteriet fungerer. FreshLasagne: Alle ledninger sitter koblet til. Har tatt ut harddiskene en etter en og det samme skjer enda. Lenke til kommentar
Graphisa Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Da du kommer du deg inn i BIOS, kan du ta en bilde av hoved siden eller der det står Main eller noe slikt. Da vet vi i det minste hvilket hovedkort det er snakk om, eller fabrikant om ikke annet. Og som nebrewfoz nevnte, kan faktisk et dødt batteri på hovedkortet føre til slike problemer. Batteriet funker som den skal. Jeg skal prøve å få tatt bilde av hovedsiden i BIOS Mener du da der det står alle de SATA nedover osv? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Tja, jeg tenkte mer på den første siden som hopper opp når du går inne i BIOS, eller den som heter Main Menu for Asus hoveddkort. Men du kan også slenge opp et bilde av den siden hvor alle SATA portene er. Lenke til kommentar
Graphisa Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Tusen takk for hjelp alle sammen! Fant ut var det var..Jeg hadde tydeligvis 4 harddisker.. o.o Ene SATA kabelen til harddisken som OS ligger på er ganske knekt ^^ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Tja, er SATA kabelen til OS disken "ganske knekt" så blir det ikke mye futt. Flott at du fant ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå