aloc-acoc Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Nå er det snart tid for å søke skole og jeg går på Elektro VG1. Dette går veldig bra, Automatisering og Elenergi er to fag som ikke har falt i smak, men data og elektronikk liker jeg veldig godt! Snakket litt med læreren min i data og elektronikk for noen dager siden, og da snakket vi litt om hva jeg skal søke på. Da nevnte han noe som het IKT-servicefag. Han sa at det var et smart valg, men jeg vet nå ikke. Etter samtalen med han virket det ikke som han visste så alt for mye om den linja. Jeg vet ikke helt hva jeg bør velge av de to linjene, lest litt om begge to på nettet, men har ikke blitt så veldig mye klokere. Så spørsmålet er hvilke diverse jobber får man med de to linjene?Noen som har gått/går noen av de linjene som kan si fordeler/ulemper med de? Kom gjerne med ALT dere har å komme med, ønsker å få et innsyn av disse to linjene. Tusen takk Endret 16. januar 2015 av aloc-acoc Lenke til kommentar
niloy Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg har gått data & elektronikk, er noe jeg sterkt vil anbefale! Var selv i din situasjon for 5 år siden, endte opp med at valget falt på data og elektronikk. Ikke noe jeg angrer på! Nå har gått 5 år nå, husker ikke eksakt hva vi gjorde. Men her er noe av det jeg husker; lærte om datamaskinen (hardware, bygge maskiner f.eks), montering av TV/paraboler (med TV mener jeg de kontaktene på veggen som du bruker til å koble til dekoder for å få inn TV-kanaler), husker dessverre ikke navnet), oppsett av LAN-nettverk, lærte om fiberkabler (fikk også leke med dem). Hadde også om windows server. Så har vi jo elektronikk hvor vi jobbet med mikrokontrollere (satte opp et trafikklys, var ganske morsomt!), forsterkere, brannalarmer, bruk av oscilloskop, og mye av det dere har nå i 1. klasse. Vi fikk også muligheten til å velge et valgfag, stod mellom Matte R1 og web-programmering. R1 var for de som ønsket å gå påbygg det 3 året + ingeniør-studiet etter VGS.Kjenner mange som har gått IKT-servicefag, de fleste var veldig ufornøyd med linjen. Nå vet jeg jo ikke hvilken skole du skal på heller. De sa at det de drev med var stort sett oppsett av windows server, printere, nettverk. Ting du gjør i data og elektronikk blant annet, bare litt mer i dybden tror jeg. Nå er det sikkert noen andre her som har en annen erfaring, mer positivt kanskje. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg gikk IKT-servicefag, det er som sagt det han over meg skriver, men uten temaene som omhandler elektronikk. Det er rett og slett data, hovedsaklig windows, og hvordan man setter opp og drifter et windows bedriftsnettverk med alt som skal til av nettverk, pc-er, skrivere, osv. man går også litt i dybden på de forskjellige elementene, men så veldig dypt går man ikke, det er tross alt 1 år vgs. Et fint år syns jeg, men det blir alt etter hva du gjør det til. En liten advarsel til sist: Arbeidsmarkedet er ikke enkelt, du kan slite med å få jobb, selv med gode karakterer. 1 Lenke til kommentar
aloc-acoc Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Tusen takk dere! Veldig fint å få svar fra to stykker som faktisk har gått linjene! Det er også betryggende å høre at dere begge har hatt positive erfaringer med linjen dere valgte Per nå heller jeg mer mot data og elektronikk enn IKT, men nå har jeg søkt på begge deler, så enda god tid til å velge. Igjen, tusen takk! Lenke til kommentar
oyvindlw Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Du bør høre på skolen hva de faktisk driver med. Det er veldig stort spekter i hva man faktisk lærer skole til skole. Så velger du det du synes høres best ut for deg :-) Jeg gikk selv Data og elektronikk så Dataelektronikerfaget. Da går du et år til på skole mot 1/2 år mindre læretid. Siste året var det Windows server, linux, nettverk, multifunksjonsmaskiner osv. 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Tja, hvis ikek jeg husker feil så skal du kunne gå i lære i samme bedriftene som man kan med IKT, dersom bedriften har noen med fagbrev. Fagplaner er imidlertid veldig rund og sier egentlig "ingenting". Så hva det undervises i er strengt tatt opp til lærernes tolking, og hva de gjorde før i tiden. Det samme går jo igjen, men ikke alt og fokuset varierer. Jeg ble selv ferdig med VG3 data&elektronikk i 2012, noe som jeg trivdes veldig mye med. Jeg tror ikke du vil velge feil uansett hva du liker, så velg nå det du synes ser gøyest ut. 1 Lenke til kommentar
aloc-acoc Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Du bør høre på skolen hva de faktisk driver med. Det er veldig stort spekter i hva man faktisk lærer skole til skole. Så velger du det du synes høres best ut for deg :-) Jeg gikk selv Data og elektronikk så Dataelektronikerfaget. Da går du et år til på skole mot 1/2 år mindre læretid. Siste året var det Windows server, linux, nettverk, multifunksjonsmaskiner osv. Ja, det skal jeg Læreren i faget vårt sa han skulle fortelle oss litt mer om hva man gir seg ut på hvis man søker data og elektronikk på den skolen Og jeg skal på åpen dag på en annen skole hvor de tilbyr linjen IKT. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Kort fortalt er IKT servicefag software mens data elektronikk er hardware. Litt i gråsonen, men kort fortalt Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Vet det er en stund siden noen har kommentert her, men tenker denne er relevant for flere som lurer på hva de skal søke til neste år, og søknadsfristen går jo ikke ut før 1. mars :-) Jeg jobber som lærer på Vg2 IKT-servicefag, men har tidligere jobbet på Vg2 Data og elektronikk også, og er fagprøvenemndsmedlem for både Dataelektronikerfaget og IKT-servicefaget. Er dessuten sensor på Vg3-eksamen på Dataelektroniker og samarbeider med diverse råd og utvalg for yrkesfaglig IKT-utdanning i Utdanningsdirektoratet. Skolen jeg jobber på (Bleiker vgs i Asker) har dessuten en søknad inne om etablering av nytt utdanningsprogram for IKT, og vi jobber svært tett med mange ulike aktører i bransjen, både offentlig og privat, og selvfølgelig andre skoler. Det er mye riktig i det som står overfor her, selv om noe også er litt upresist, så jeg tenker det er på sin plass å presisere litt... Først av alt - det er svært stort variasjon mellom ulike skoler - både på IKT-servicefag (IKT) og Data og elektronikk/Dataelektroniker- (DoE/DE) og læreplanene er svært vage. Noe bedre for DoE/DE enn for IKT, men fremdeles veldig lite håndfast _hvor_ dypt man skal gå rent faglig. Dette er i og for seg gjort med vilje, slik at hver enkelt skole kan tolke læreplanen og tilpasse til lokale behov, men problemet er at bransjen ikke har peiling på hva de får. Det er også et problem at lærerne har svært varierende kompetanse, noe som er et like stort problem i begge fagretninger. Med andre ord - det er svært viktig at de som vurderer både IKT og DoE på Vg2 snakker med lærere og gjerne elever på den skolen de ønsker å gå på, slik at de får et riktigere inntrykk. De fleste steder er det likevel sånn at hvis du *vil* lære, får du mulighet til det (noen steder bedre enn andre). Ser man på læreplanene, stemmer egentlig Dapp47s påstand om at IKT er software og DoE er hardware, men praktisk talt alle steder jeg vet om, innser de at hardware uten software er ganske meningsløst, og software trenger hardware for å kjøre. Man lærer altså en del om begge deler på begge retninger. Det er likevel lettere å ta inn hardware i IKT-læreplanen enn software i DoE/DE, hvis man forholder seg strengt til læreplanen. I tillegg er det en vesentlig del av læreplanen på DoE/DE som går på andre typer systemer, f.eks. alarm- og antennesystemer, og det er større vekt på feilsøking/reparasjon av utstyr. Det er også mange som går ut i lære i slike bedrifter, i tillegg til mer "installasjonsbedrifter" av f.eks. AV-utstyr, kopimaskiner, kassesystemer etc. Men det er også mulig å få læreplass i mer rendyrkede IKT-bedrifter, og her er det som sagt store regionale forskjeller. Hvor lett det er å få læreplass i de forskjellige fagene, varierer også fra sted til sted, og antakelig samsvarer det med kvaliteten på opplæringen, uten at jeg har særlig dokumentasjon for å si det skråsikkert. Hos oss i Asker, er det svært enkelt å få læreplass i IKT hvis du kan og vil noe, i fjor fikk alle som fullførte eksamen læreplass og hadde skrevet kontrakt før 1. juni. I år ser det ut til å bli enda bedre, siden mange statlige virksomheter og leverandører til disse er pålagt å ta inn lærling. Hos oss kan man dessuten ta en del sertifiseringer underveis på Vg2 som gjør det lettere å få læreplass (Microsoft/Cisco), og vi samarbeider som sagt svært tett med mange bedrifter som også kommer inn og gir kurs og workshops for elevene våre. Bl.a. har vi hatt inne Forsvaret og Datametrix, og planlegger sesjoner med både Microsoft, VMware, Dell/Quest, IBM/Crayon m.fl. frem mot sommeren. Rett før vinterferien var vi med på www.nicconf.com som crew, og vi har elever som også er crew på www.infected.no (LAN party) og får jobbe med det i skoletiden. Hvis du ikke vil flytte på deg, kan det være vanskelig å få jobb etter fullendt læretid, men i området rundt Oslo er det mange jobber ledig, og det er absolutt mulig å få seg jobb. Det forutsetter fremdeles at du kan og vil noe, og det kan jeg egentlig ikke få sagt for ofte at er dét viktigste suksesskriteriet for å komme seg inn i IKT-bransjen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå