IceTee Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei ! Jeg sitter her på en 5 år gammel pentium 3, 445mhz med 256mb ram, Win98 og linux. 2 hardisker på 10gb og 80gb.. Den på 10gb har jeg win98 på og den på 80gb har jeg linux på. Jeg får ikke opp valget om hvilket operativ system jeg vil kjøre.. Noen idè'er om hvorfor? Hardisken min på 10gb med win98 på kjører jeg som master og den på 80gb og linux som slave. Kan det ha noe med problemet å gjøre? Eller er det rett og slett at jeg må ha begge operativ systemene på en hardisk ? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Problemet er vel at du enten har installert i feil rekkefølge, eller så er bootsektor blitt overskrevet. Hvis du først installerer Win98 på MASTER disken, og deretter installerer Linux på SLAVE disken, så vil boot manageren til Linux (LILO) installere en bootsektor på MASTER disken, og da får du opp et valg ved oppstart. NB! på gamle maskiner (P1 - P3) så kjører win2000 raskere enn win98. Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Hvordan kan jeg velge hvilken hardisk jeg skal legge linux inn på ? Kommer det når jeg kjører cden med linux på ? Og skal win98 hardisken stå som master eller singel master ? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Egentlig så er det ikke viktig hvilken disk som er master/slave. Gå inn i BIOS og sett BOOT DISK til den disken du ønsker å installere WIN98 på, etter at WIN98 er installert så installerer du Linux og da får du opp et valg om hvilken disk du ønsker å installere på. NB! Så lenge du har to forskjellige disker, så er det enkelt å kjenne de igjen på størrelsen. Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 jeg vil ikke installere win98 på ny.. pga jeg sitter på isdn og ønsker ikke å laste ned drivere og slikt igjen. + jeg har så mye som må gjøres for at systemet skal funke normalt igjen. Når jeg instalerte linux tildligere i dag koblet jeg 10gb hardisken ut og hadde kun 80gb stående i maskinen. Må jeg reinstalere linux med begge hardiskene i for å få opp valget om hvilket operativ system jeg skal kjøre ? Og gå inn i bios og velge at hardisken som har win98 skal være bootdisk? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Maskinen din merker ikke automatisk at du har installert 2 eller flere operativsystem og gir deg en meny i oppstarten.. Den booter fra en partisjon, og leser alt derfra. Hvis du har installert noen form for bootloader på den partisjonen vil du så kunne få opp eventuelle os'er du har konfigurert den til å boote.. Hvis du, hvis jeg forstår deg rett, skal få opp et valg om hva du vil boote, må du installere en eller annen form for bootloader på disken/partisjonen med win98 på. Evt.. Hvis du kjører en linuxinstallasjon med 10gigdisken i, vil du antakeligvis få opp noen valg for å installere en bootloader.. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hvis maksinen din starter normalt med WIN98 nå, så er det bare å installere Linux på nytt, men med begge diskene tilkoblet. Som sagt så vil du få et valg om hvor Linux skal installeres. Det er viktig at begge diskene er tilkoblet slik at linux kan opprette "Boot menyen (menyen som lar deg velge oppstart)" på win98 disken. NB! husk at hardisk 0 = Primary og hardisk 1 = slave. Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 ok.. Tusen takk for hjelpen begge 2 Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Forresten.. Hvordan vet jeg hva som er hardisk 0 og hardisk 1 ? Eller hvordan finner jeg det ut ? Lenke til kommentar
themisfit Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 start/kjør/cmd/ --> diskpart/list disk Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 hei igjen.. Jeg har nå fått opp denne boot loaderen, men det skjer ingen ting når jeg vil boote win98. Jeg trykker på windows men det skjer ingen ting. Trykker jeg på linux så booter den linux. For å få til bootloaderen så måtte jeg sette min 80gb hardisk med linux til master og win98 hardisken som slave. Hvorfor får jeg ikke lov å boote windows98? Lenke til kommentar
IceTee Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 kan det være bootloader innstillingene mine som er feil ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå