AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hei. Har flyttet inn en ny i person i nabohybelen. Det har mildt sagt vært en ganske stor endring for stemningen i "kollektivet". Jeg har overhodet ikke noe i mot innadvendte mennesker, er ganske innadvendt selv, men denne personen har åpenbart en eller annen tilstand jeg selv har klart å finne noen diagnose på. Første gang jeg hilste på han svarte han så vidt hei før han snudde mens han så ned i bakken og gikk inn på rommet og lukket døren. Jeg tenkte ikke noe særlig mer over det, men så merket jeg etter hvert at det jeg trodde var samtaler mellom han og en kamerat av han kun var han som snakket høyt med seg selv. I starten handlet det om gud, religioner og diverse slike ting, men her om dagen var det en mer aggressiv tone. Jeg hørte han pratet om at han neste gang han hørte noen plystret kom han til å "løpe etter han", og han var åpenbart forbannet på han andre i kollektivet som vennlig hadde spurt han om hva han dreiv med (jeg overhørte samtalen), så jeg hørte han snakke om hvordan denne "jævla utlendingen" kunne pelle seg ut av landet, kjøpe seg egen leilighet osv, alt i en høyrøstet samtale med seg selv. Jeg har ikke peiling på denne typen tilstander, men jeg må si at jeg lurer litt på hvordan dette skal gå videre. Han har kun bodd her noen uker og jeg føler det er feil at man ikke skal kunne være avslappet og slippe å tenke på hvordan man opptrer i fellesarealene. Hva skjer hvis jeg begynner å plystre når jeg lager mat f.eks.? Antagelig er det harmløse tanker som kommer ut høyt, men det virker ikke som at han vet han går rundt og prater høyt. Er det snakk om en form for psykose? Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Skulle stå "tilstand jeg selv ikke har klart å finne noen diagnose på." Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det finnes mye rare folk, og bor man i kollektiv kan man støte på de rareste. At han sitter og snakker med seg selv må dere tåle (så lenge volumet ikke overskrider en vanlig samtale, stadig roping er noe annet). At monologen går i retning av truende oppførsel mot andre beboere er det derimot ingen grunn til å finne seg i. Sannsynligvis mener han ikke alvor, men det skaper jo dårlig stemning. Dere bør simpelthen fortelle ham at det av og til er vanskelig å unngå å høre hva han sier, og at hvis han ikke kan holde plapringen til akseptable temaer bør han se seg om etter et nytt sted å bo. Hva slags diagnoser som eventuelt kan settes på vedkommende har ikke noe å si, det er oppførselen hans som avgjør. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 I prinsippet er jeg enig med Isbilen; alle må oppføre seg, og alle må vise toleranse - innen rimelighetens grenser. Jeg er imidlertid langt fra sikker på at denne personen ikke er psykotisk. Da må du følge med, og se hvordan han tar det når dere tar opp med han at han forstyrrer dere. Tar han beskjeden og endrer seg så svekker det hypotesen om psykose, men om han mistolker dere, blir truende eller legger dere til i en vrangforetillingsverden, da sier svaret seg selv. Du må oppdatere oss på hvordan det går. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hvem sier det må være en monolog? Kanskje han bare ringer mamma eller kompiser ofte og klager på sine naboer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Det finnes mye rare folk, og bor man i kollektiv kan man støte på de rareste. At han sitter og snakker med seg selv må dere tåle (så lenge volumet ikke overskrider en vanlig samtale, stadig roping er noe annet). Det er klart. Har ikke noe problem med at folk er annerledes. Jeg har bodd på hybel i noen år nå og vil påstå at jeg er ganske tolerant Jeg er imidlertid langt fra sikker på at denne personen ikke er psykotisk. Da må du følge med, og se hvordan han tar det når dere tar opp med han at han forstyrrer dere. Tar han beskjeden og endrer seg så svekker det hypotesen om psykose, men om han mistolker dere, blir truende eller legger dere til i en vrangforetillingsverden, da sier svaret seg selv. Du må oppdatere oss på hvordan det går. Jeg har forsøkt å lese litt om dette og det er nettopp måten han beskriver disse hendelsene som gjør at jeg lurer litt. Det virket som han mente plystringen kun var gjort for å plage han (han bor rett ved kjøkkenet). Det var noe om at "har du blitt tøff nå?... Dette var siste gang, hører du?" Og samtalen han hadde hatt med "utlendingen" beskrev han på en måte som om han ble anklaget for noe, siden han fikk spørsmål om hva han drev med (han hverken jobber eller studerer). Han sa noe sånn som "du holder deg borte fra rommet mitt" osv.. Jeg banket forøvrig på døren hans forleden og spurte om han kunne bruke ventilatoren når han lagde mat, siden han ikke har brukt den til nå og det alltid lukter enten brent eller mat i hele huset når han har laget mat. Han svarte da "jada", men har fremdeles ikke brukt den, så vidt jeg har observert. Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Hvem sier det må være en monolog? Kanskje han bare ringer mamma eller kompiser ofte og klager på sine naboer. Jeg sier det. Jeg tror ikke, jeg vet. Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Psykose virker sannsynlig. Jeg har selv hatt psykose og vært en plage og et stressmoment for min omgivelser. Mest sannsynlig dreier dette seg om synspunkter han ikke tør å si ansikt til ansikt, men allikevel ønsker å formidle til dere. Fyren burde åpenbart hatt psykologhjelp. Dette er ikke lett å få, dersom han ikke vil det selv. Dersom han utviser aggresiv atferd over lengre tid, kan det være verdt å forsøke å få til en tvangsinnleggelse, men da må det mer til enn det det er tale om så langt. Jeg tror jeg ville tatt en prat med ham om dette og forsøkt å få ham til å forstå at han ikke kan holde på slik. Det vil ikke kurere plagene hans, men forhåpentlig vil det få han til å skjerpe seg litt i deres omgivelser. Han er ikke deres ansvar og det vil nok kreve lang tids behandling og levd liv, før han blir kvitt disse plagene. Dersom du orker det, kan du allikevel forsøke å være et medmenneske for ham av og til, noe han garantert trenger, men det velger du selv. Uansett lykke til. Endret 16. januar 2015 av Aiven Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hvis dere kjenner til noen av personens pårørende, ville det kanskje vært en idé å ta kontakt for å drøfte det dere opplever. Om personen er psykotisk trenger han behandling, og det er på ingen måte sikkert at dette er første sykdomsperiode, og det kan være at familien kjenner til plagene hans. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Skulle tro familien kjenner til tilstanden, med mindre det akkurat har oppstått. Hvordan oppstår forresten en psykose? Kan det komme av traumer? Jeg ser ikke hvordan jeg skal kontakte familien hans, men jeg tror jeg skal snakke med eieren av huset neste gang jeg ser han og spørre om han er blitt informert. Syns vel kanskje vi som bor her burde blitt informert om dette på forhånd. Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Psykose oppstår i hovedsak på to måter: slik du antyder kan det skje etter traumer, det er gjerne spesifikke krenkelser eller tap. Det gjelder i særlig grad de reaktive psykosene. Eller er det en snikende utvikling der det ikke er én spesifikk utløsende årsak. Symptomene starter da som regel i sein ungdomstid/tidlig voksenalder - gjerne med sosial isolering og tankeforstyrrelser. Dette er typisk en schizofren innsykning. Prognosen er bedre for de reaktive psykosene enn for schizofreni. Ved all psykoselidelse ligger det en sårbarhet i personen som utløses ved spesifikke belastninger. Om du ikke kjenner familien, så er det naturlig å ta problemene opp med huseier. Hvis personen blir aggressiv og utagerende og dere blir redde, kan det være lurt å ringe politiet. De har trening i å håndtere psykisk syke personer og de har også myndighet til å få personen fremstilt for lege. Greit å vite, just in case. 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Psykotisk fordi han ikke bruker vifta på kjøkkenet? Han er sikkert ikke klar over at det han sier høres igjennom veggen. Forresten, så kan jo like gjerne TS være psykotisk. Hører andre prater stygt om seg bak sin rygg... Bare for å sette det litt på spissen. Endret 17. januar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Psykotisk fordi han ikke bruker vifta på kjøkkenet? Han er sikkert ikke klar over at det han sier høres igjennom veggen. Forresten, så kan jo like gjerne TS være psykotisk. Hører andre prater stygt om seg bak sin rygg... Bare for å sette det litt på spissen. "Skyte fra hofta" er uttrykket du leter etter. Endret 17. januar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
TobleroneDrone Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Er du helt sikker på at han snakker med seg selv og ikke med andre over internett f.eks? Jeg har selv hatt noen samtaler med venner på teamspeak som kunne blitt veldig misforstått tatt ut av kontekst. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Er du helt sikker på at han snakker med seg selv og ikke med andre over internett f.eks? Jeg har selv hatt noen samtaler med venner på teamspeak som kunne blitt veldig misforstått tatt ut av kontekst. Psykotisk fordi han ikke bruker vifta på kjøkkenet? Han er sikkert ikke klar over at det han sier høres igjennom veggen. Forresten, så kan jo like gjerne TS være psykotisk. Hører andre prater stygt om seg bak sin rygg... Bare for å sette det litt på spissen. Ok, siden jeg tydeligvis ikke var tydelig nok. Disse monologene foregår ikke bare på eget rom, eller er noe VI (med mindre vi er flere som tror vi hører stemmer) hører gjennom veggen. Han vandrer ut i stua og prater der også stadig vekk og på kjøkkenet. Har man ikke døren helt lukket igjen hører jeg helt tydelig hva han sier 3 meter fra døren min for å si det sånn. Dette foregår hver dag. Jeg pratet med en av de andre her om dagen og nevnte at det kunne være psykose, men ble enige om ikke å foreta oss noe (ta det opp med han e.l.), men at vi begge er litt vare for å se om det utvikler seg i noen retning. Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Her tror det jeg(utifra egen erfaring) at det hele kommer an på graden av paranoia. Vil ikke anbefale å konfrontere han med det han sier høyt, da han sannsynligvis ikke selv kan skille mellom egne tanker og det han sier. Da kan det bare forsterke paranoiaen hans iom at det bekrefter eller skaper mistanker fra hans side om at dere overvåker han på en eller annen måte. Snakk med pårørende av han dersom det blir verre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Oppdatering: Noen dager hører jeg mye av han i stua, andre dager ikke. Har ikke pratet med hybeleieren da jeg ikke har hørt noe jeg kan tolke som rettet mot noen av oss andre som bor her. Men i dag var jeg og en annen som bor her oppe tidlig og vi pratet litt på kjøkkenet, ved siden av rommet hans. Vi pratet litt dempet siden det virket som han fremdeles sov (dog med sprekk på døren). Nå i sted hadde han stått opp og jeg hørte et dunk utenfor døren min for deretter følgende melding: "slutt å komme med trusler på kjøkkenet!!". Kan virke som han hadde hørt oss og fått noen forestillinger om at vi pratet om han elns.. Noe jeg burde ta som et tegn på at jeg bør prate med hybeleieren syns dere? Anonymous poster hash: 884c8...543 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Å snakke med seg selv om urett som blir begått mot en, er noe som kan gjøres av bitre/sårede/ensomme mennesker uten at de dermed er psykotiske. Tenk hvor ensom han må være. Når det er sagt, skjønner han jo ingenting av sosiale koder. Kan virke som han har vært innom en eller flere hybler så langt i studiet, og at det har vært prosesser mot ham der for å bli kvitt ham. Men at slike prosesser tar tid. Noe dere også må regne med. Virker som han vet hvordan han skal oppføre seg så ufyselig som mulig, uten samtidig å gå over grensa for hva som er straffbart. At han ikke ble innlagt tidligere i studiet og/eller sluttet på studiet, tyder etter min mening på at han neppe kommer til å bli innlagt denne gangen heller. Det lureste for dere andre kan være å slutte å se på kollektivet som "deres", og i stedet se på det som "hans". For det vil ta veldig lang tid for hybeleieren å få ham ut derifra. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 TS: At han kommer på døra di og kommanderer er vel noe som ikke har hendt før. I seg selv ikke så alvorlig, men det er vel nytt at han kommenterer direkte til deg ut fra det som virker som vrangforestilinger om at dere truer han. Vanskelig å si akkurat når det er riktig å gi beskjed til huseier, men det skal vel ikke bli så mye verre før dere må ta affære. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå