Gå til innhold

Hvilket objektiv til Nikon D5300?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, ser ut som det blir Nikon D5300. Spørsmålet mitt er om eg bør gå for standardobjektivet 18-55, eller som eg blei anbefalt av ein og ta pakka med 18-200 objektivet.

Og er Nikon D5300 eit bra kamera og starte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D5300 er akkurat like bra å starte med som alle andre kamera i nogenlunde samme pris. Så lenge du syns det kamera passer i dine hender og med dine behov, så kjøp det.

Generelt er det bedre med mindre zoom enn mer zoom når det gjelder optisk kvalitet. Nikon har en mellomting mellom de to du nevner, en 18-105 ( tror jeg, mulig den nå er 18-140). Det kan være et enda bedre alternativ.

Det kanskje beste er å dele brennviddeområde i to objektiver; 18-55 og 55-200.

Kjøp med deg en god blits og et ekstra batteri samt et par minnekort. Og kanskje noe å ha det i, en passende bag av et eller annet slag. Så er du i mål...:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

D5300 er et meget bra begynnerkamera og fungerer fint for mer avansert bruk også. Merk at det bør være gode priser på D5300 nå siden D5500 nettopp er lansert og D5300 er dermed utgående modell (men veldig lik D5500).

Når det gjelder valg av standardlinse er det alltid vanskelig. Velger du 18-55 VR får du en mindre og lettere "pakke", men også mindre zoom. Kjøper du 18-200 er det kanskje enste linse du vil trenge, og som Rogkas nevner har Nikon en mellom også. Faktisk to hvis du regner med 16-85mm som også er et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

På den nye D5500 har Nikon bestemt seg for å kutte ut GPS'en, noe D5300 har integrert. Trenger du GPS er valget enkelt.

Lenke til kommentar

rogkas: Jeg tenker at det alltids er kjekt med et allroundobjektiv man kan ta med de gangene man ikke gidder å drasse på flere objektiver og skifte. Både 18-140, 18-200 og 18-300 er greie allroundere. Selvsagt større, tyngre og dyrere jo mer zoom man skal ha. 18-55 er egentlig ikke særlig god på annet enn pris og vekt.

Det er lurt å supplere allrounderen med kvalitetsobjektiver senere når han får erfaring med brennvidder og hva som passer hans fotosjangere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er hybridkamera eit godt alternativ til speilrefleks?

Ja, det er et godt alternativ. Det tar bilder det og. Littegrann mindre størrelse og littegrann lavere vekt kan jo gjøre at det blir med oftere. Og det er stort sett en bra ting.

Bildekvalitet, altså den tekniske, er nok ganske lik mellom de ulike sensorene i den omtrentlig samme størrelsen det er i APS-C og de såkalte hybrid/speilløse.

Et noe større grep på speilreflekskamera kan gi bedre ergonomi, men det kan løses med ekstra grep på de mindre kameraene. Men som Simen1 skriver, søker på kamera er "et must", uansett om den er optisk eller elektronisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Simen1 og Rogkas skriver er hybridkamera et bra alternativ til speilrefleks for de fleste. Begge typer har litt forskjellige styrker og svakheter, men bildekvaliteten er så og si identisk. Hvis du søker litt på nettet på "mirrorless vs dslr" eller lignende finnes det nesten uendelig mengde med artikler og diskusjoner rundt temaet.

Slik jeg ser det er hovedforskjellen i dag at speilrefleks generelt har noe bedre følgefokus (fokusering på ting som beveger seg raskt) enn speilløst/hybrid, men det er også i ferd med å endre seg og jeg har sett flere som hevder at speilløse nå er like bra. Alle modeller er selvsagt ikke like bra på dette området, verken av speilrefleks eller hybrid.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...