tommy31 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Hei! Har alltid lurt på hvor feriepengene egentlig kommer fra. La oss si jeg tjener 200kr i timen og jobber i 120 timer, det blir da 24000kr brutto. Da setter bedriften av 12% av disse til feriepengegrunnlag, dvs 2880kr. Men jeg får jo fortsatt utbetalt 24000kr brutto, så er feriepengene da en utgift bedriften betaler med sine egne penger siden de ikke trekker det av fra lønnen hver mnd? Endret 16. januar 2015 av american2k Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Så, ja. Sånt sett kan du se på det som et "tillegg" til lønnen de utbetaler hver måned. Men de slipper til gjengjeld å betale ut lønn når du har ferie. 2 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det er en kostnad for bedriften ja. Veldig roughly kan du si at 100 kroner utbetalt til deg koster cirka 140 kroner for bedriften (etter alle tilleggskostnader som feriepenger, arbeidsgiveravgift osv). 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Du har oppfattet det helt riktig. 1 Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Så, ja. Sånt sett kan du se på det som et "tillegg" til lønnen de utbetaler hver måned. Men de slipper til gjengjeld å betale ut lønn når du har ferie. Så det er på en måte en ekstra lønn som bedriften betaler hver mnd da som ikke rører de utbetalingene man får hver mnd? Det er ikke slik at jeg skulle fått 2880kr minus 24000 brutto lønnen min hver mnd? Da er jo dette en ganske stor utgift for bedriften når de betaler 12% av egne penger i tillegg til lønnen man får. :o Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Feriepengene utgjør bare en liten del av de kostnadene en bedrift har for å ha arbeidstakere. De betaler også arbeidsgiveravgift (en form for skatt) som også utgjør en viss prosentdel av lønna. 2 Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Okey, takk for oppklaringen dere! Begynte å lure på om det var meningen at dette skulle settes av fra mine egne penger hver måned. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Feriepenger er helt enkelt lønn som bedriften holder tilbake og betaler ut når du tar ferie. 2 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Du tjener 24000,- brutto. Dette blir skattelagt og overført til deg. Arbeidgiver betaler så arbeidsgiveravgift, ofte ca 12%, av de 24000 du tjente. Feriepengene blir oppført som en gjeldspost i regnskapet (12% av 24000), og blir utbetalt neste år ved ferietider. I tillegg, har du en pensjonsavtale vil også her en viss prosent bli avsatt. Endret 16. januar 2015 av Läkerol Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Du tjener 24000,- brutto. Dette blir skattelagt og overført til deg. Arbeidgiver betaler så arbeidsgiveravgift, ofte ca 12%, av de 24000 du tjente. Feriepengene blir oppført som en gjeldspost i regnskapet (12% av 24000), og blir utbetalt neste år ved ferietider. I tillegg, har du en pensjonsavtale vil også her en viss prosent bli avsatt. Jeg forstår. Vi har innskudd pensjon, så dette trekkes faktisk fra selve utbetalingen min hver måned da, noe ikke feriepengene gjør. Så konklusjonen er at det er en ekstra lønn, og hadde vi ikke hatt feriepenger så ville timeslønnen istedenfor vært høyere. Endret 16. januar 2015 av american2k Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Feriepenger er helt enkelt lønn som bedriften holder tilbake og betaler ut når du tar ferie. Jeg forstår. Men ettersom man får hele den lønnen man tjener hver måned blir det jo nesten som en ekstra lønn? Hadde vi ikke hatt feriepenger så ville vel nok sikkert timeslønnen hvert høyere? Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Eller folk hadde tatt mindre ferie... 1 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Du tjener 24000,- brutto. Dette blir skattelagt og overført til deg. Arbeidgiver betaler så arbeidsgiveravgift, ofte ca 12%, av de 24000 du tjente. Feriepengene blir oppført som en gjeldspost i regnskapet (12% av 24000), og blir utbetalt neste år ved ferietider. I tillegg, har du en pensjonsavtale vil også her en viss prosent bli avsatt. Jeg forstår. Vi har innskudd pensjon, så dette trekkes faktisk fra selve utbetalingen min hver måned da, noe ikke feriepengene gjør. Så konklusjonen er at det er en ekstra lønn, og hadde vi ikke hatt feriepenger så ville timeslønnen istedenfor vært høyere. Det er riktig det med ekstra lønn. Det er bare en slags "hjelp", som gjør at man kan leve som normalt/dra på ferie selv om man er borte fra jobben i kanskje 3 uker. Hadde vi hatt denne ekstra lønnen istedet så ville mest sannsynlig august måned vært en relativt økonomisk utfordrende måned for veldig mange. Endret 16. januar 2015 av Läkerol Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Etter en kjapp gjennom gang av forrige selvangivelsen ser jeg at jeg hadde glemt å nevne prisen på bilen min, stod bare ? På listepris. Den er 11 år gammel og kun verdt 50k, og jeg har over 400.000 i gjeld så ville ikke fått noe formue.. Er der alvorlig at jeg glemte det? Og kan jeg få tilleggs skatt pga noe? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Etter en kjapp gjennom gang av forrige selvangivelsen ser jeg at jeg hadde glemt å nevne prisen på bilen min, stod bare ? På listepris. Den er 11 år gammel og kun verdt 50k, og jeg har over 400.000 i gjeld så ville ikke fått noe formue.. Er der alvorlig at jeg glemte det? Og kan jeg få tilleggs skatt pga noe? Man skal etterstrebe at selvangivelsen er så korrekt så mulig, men ettersom dette hverken fører til noen fordel eller ulempe for deg kan jeg umulig forestille meg at det skal få noen følger. Det er ikke før du har over 1 million i nettoformue (verdien av alle eiendelene (penger i banken, bil, hus, hytte osv) minus gjeld) du betaler formuesskatt. Er bilen registrert på deg? Jeg tror dette innrapporteres automatisk. Står den registrert på en annen har den trolig havnet på ligningen til den som står som eier. Da jeg fikk selvangivelsen min i fjor sto den gamle bilen min oppført der med merke og modell oppgitt uten at jeg hadde gjort noe for at den skulle havne der. Hvis 50.000 er prisen du tror du vil få om du selger den i dag er dessuten verdien i selvangivelsen trolig langt lavere enn dette. Jeg ga 180.000 for den gamle bilen min (som var en fair pris). I selvangivelsen var verdien rundt 60.000. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Verdi på bil skal fastsettes etter bestemte regler i forhold til alder og listepris som ny. Denne verdien er som oftest langt under markedsverdi, og over en viss alder settes ligningsverdien til 1000kr, som er bare tredjedelen av vrakpanten... Veteranbiler over 30 år skal derimot verdsettes til anslått markedsverdi. For biler under 30 års alder går dette stort sett av seg selv, i alle fall om man har oppgitt registreringsnummer/årsmodell og listepris en gang, så kommer rett verdi, korrigert for alder, inn i den forhåndsutfylte selvangivelsen. Det er også mulig at Skatteetaten henter inn disse opplysningene fra Statens Vegvesen; det er jeg ikke sikker på. Så lenge du ikke har nettoformue over grensa for formuesskatt, så har du ikke tjent (spart) noe på forglemmelsen, så straffeskatt, eller andre reaksjoner, ser jeg ikke for meg er særlig aktuelt. Lenke til kommentar
tommy31 Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Takk! Endret 28. januar 2015 av american2k Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Feriepenger er helt enkelt lønn som bedriften holder tilbake og betaler ut når du tar ferie. Jeg forstår. Men ettersom man får hele den lønnen man tjener hver måned blir det jo nesten som en ekstra lønn? Hadde vi ikke hatt feriepenger så ville vel nok sikkert timeslønnen hvert høyere? Man kunne selvsagt kuttet ut feriepenger og systemet med redusert skattetrekk visse perioder. Men da måtte folk ha tatt mer ansvar for egen økonomi ved å spare til ferie og julefeiring. I Norge er vi bortskjemt med at staten hjelper oss med å slippe å tenke på slikt og trekker litt ekstra skatt resten av året for å gi oss råd til både ferie og juleferiring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå