Gå til innhold

Jazz og trommer

MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har god greie på en OK nettside hvor man kan lære noter for jazztrommer? Det jeg gjerne ønsker å lære er hvilke noter og tempoer som hører til hvilke rytmer. Notene i seg selv skal være forholdsvis greit, men hvis det står noen tall som 400 kvartnoter (eller hva det heter) så aner jeg ikke hva slags tempo jeg skal holde.

Selv har jeg spilt trommer i 13-14 år, hvor det stort sett har gått i thrash og death metal, men noter har jeg helt mistet teken på...

EDIT:

Spørsmål nummer 2:

Er det mulig å spille jazz i et band UTEN å kunne noter...? Svart er helt sikkert selvsigende; nei, men jeg lurer likevel :)

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Spille jazz på trommer i et band uten noter? Bør gå helt fint. Viktigste er jo at du har grooven og behersker swing. Det har jo også noe å si hva slags jazz det er. Om det er sære former (type frijazz) så kan det hende du må ha litt notekunnskap. Er det bare generell tradjazz så skal det gå fint uten.

Edit: spiller ikke trommer, så jeg vet ikke om noen gode sider dessverre.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Spille jazz på trommer i et band uten noter? Bør gå helt fint. Viktigste er jo at du har grooven og behersker swing. Det har jo også noe å si hva slags jazz det er. Om det er sære former (type frijazz) så kan det hende du må ha litt notekunnskap. Er det bare generell tradjazz så skal det gå fint uten.

Edit: spiller ikke trommer, så jeg vet ikke om noen gode sider dessverre.

Takk for svar :)

Jeg tenker hovedsaklig på noe i denne sjangeren:

Jeg er VELDIG ukjent med jazz, og dens forskjellige sjangre, men er det dette som kalles swing?

Teknikkene og trommingen skal ikke være noe problem. Jeg har spilt litt funk/jazz på trommer utenom metall, så det skal gå fint. Derimot er dette med noter, fills på riktige steder, takter/tempo osv som er forbanna kinkig. Improvisasjon er heller ikke noe problem, men hvis det skal være en spesiell sang med breaks etc, så kan jeg få litt problemer med å treffe riktige steder...

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Caravan er en latin-låt så det er latinske rytmer. Det vil si at en spiller flate åttendeler, man swinger ikke på åttendelene. Nå er jo det der en ganske avansert versjon av låten, så der er jo innslag av mange rytmer.

Jeg kan moderere meg til å si at det er en fordel å kunne noter, men du må uansett pugge disse slik at du nesten kan de utenatt. Du rekker ikke å se så mye på de når tempoet bikker 200 :p jeg vet noen trommiser bruker leadtrumpet-noten for å se hvor anslagene til blås kommer, for å treffe disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...