Gå til innhold

Mini-ITX MÅ dempes

Anbefalte innlegg

Vifta på dette kortet mitt bråker jo som bare rakkern!

:shrug:

Jeg visste ikke engang at det var vifte. Trodde det var vifteløst...

Men kjøpt er kjøpt, så da må jeg gjøre noe med det!

Hvordan er det med muligheter til å skifte ut den?

Den bittelille vifta som er der fra før; Blåser den inn på kjøleribba eller suger den ut fra kjøleribba??

Den kan da umulig flytte særlig mye luft, selv om den går med 6500rpm.

Jeg har jo ingen plass til å få en større vifte oppå kjøleribba, men hva med å sette den til å blåse inn fra siden?

Hvis dere ser på dette bildet HTPC%20029.jpg, så har jeg ca 4 cm ledig plass til høyre for hovedkortet, og der tenkte jeg at jeg kunne sette en 80mm vifte (helt inntil) til å blåse på kjøleribba.

Hvis jeg setter en vifte med 30m^3/time luftflyt der, vil det kunne virke? Vil det holde? Altså kjøle bra nok?

Skulle nesten tro at det ble bedre, for jeg har liten tro på at den lille vifta kjøler bedre, selv om den sitter nærmere...

Hva tror dere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør fungere greit med å sette inn en 80mm på siden, spørsmålet blir om den skal blåse inn eller suge ut.

I utgangspunktet er det mest effektivt når en vifte blåser luft på en kjøler. MEN hvis du allerde har et ovetrykk i kabinettet, så vil viften få motstand og miste mye effekt, og da vil den kjøle bedre hvis den suger luft ut.

TIPS! Kjør 80mm samtidig som orignalvfte går, gå inn i bios og sjekk at temperaturen holder seg på anstendig nivå mens du kobler ut originalviften.

Lenke til kommentar
Det bør fungere greit med å sette inn en 80mm på siden, spørsmålet blir om den skal blåse inn eller suge ut.

I utgangspunktet er det mest effektivt når en vifte blåser luft på en kjøler. MEN hvis du allerde har et ovetrykk i kabinettet, så vil viften få motstand og miste mye effekt, og da vil den kjøle bedre hvis den suger luft ut.

Jeg har jo en vifte fra før i front som suger kald luft inn i kabinettet. Også er det en mye svakere vifte i strømforsyninga som suger luft ut. Dermed har jeg vel overtrykk?

Altså burde viften stå til å suge ut???

Det skjønner jeg ikke helt... Skjønte det du sa med luftmotstand, men det jeg tenker er da: Hvis den står til å blåse inn, så vil kald luft treffe den varme kjøleribba. Hvis den står til å suge ut, så vil den ta med seg mye annen luft enn den varme ved kjøleribba... Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal kunne kjøle så bra, men det gjør altså det?

Lenke til kommentar

Har bygget en HTPC i et SkyHawk Ipro 1203 kabinett, og der fikk jeg problemer med å få varmen ut av kabinettet etter at jeg monterte en 80 mm som blåser luft inn.

Løsningen ble å fjerne CPU viften og å modde en "slot cooler" oppå kjøleribben, som tar med seg luften ut av kabinettet. Det er viktig å lage en tett luftkanal mellom vifte og kjøleribbe, slik at all luft som blir sugd ut av kabinettet blir tvunget til å gå gjennom kjøleribben. Pga av den ekstra 80 mm som blåser luft inn i kabinettet, så vil du få en fin luftflyt gjennom hele kabinettet, og tempen inne i kabinettet blir ikke mer enn et par grader høyere enn romtemp.

Nå kjører alle vifter på 7v og har en CPU temp på ca 40/50 (idle/load) med XP2000+

En enklere løsning for ditt prosjekt kan være å sette 80 mm i siden til å blåse luft inn i kabinettet, og snu frontviften slik at den suger ut.

Lenke til kommentar
The VIA C3 E-series Processor

With low power consumption and advanced thermal dissipation properties the embedded VIA C3 E-series requires only a small fan to guarantee performance and reliability.

Og lillebroren- samme kort, men med svakere cpu trenger jo bare en kjøleribbe og ingen vifte i det hele tatt...

Det vil vel ikke være noen fare for at cpu'en overopphetes hvis jeg tar vekk orginalvifta, og setter en 80mm vifte til å blåse inn fra siden?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Hei!

Det VIL være tilstrekkelig med den løsningen du kommer med. Du kan eventuelt sette på en større kjøleribbe eller lage en "funell"/luftekanal av papp ellign. som fører luften direkte til kjøleribba. men jeg ville for sikkerhets skyld ha sitti og fulgt med i bios de første minuttene om tempen stabiliserer seg nogen lunde normalt eler om den går for høyt.

Bra finifh forresten, got jobba!

mvh

Audun

Lenke til kommentar
[quote name='Serqevx' date='03/11/2003 : 14:48'] Du kan jo bare teste! Slik som andre her sier. Forresten kan du bruke limpistol og feste vifter på de merkeligste steder... [/quote]
Hmmmm- limpistol...
Det var smart! Det skal jeg nok benytte meg av ;)
Lenke til kommentar
The VIA C3 E-series Processor

With low power consumption and advanced thermal dissipation properties the embedded VIA C3 E-series requires only a small fan to guarantee performance and reliability.

Og lillebroren- samme kort, men med svakere cpu trenger jo bare en kjøleribbe og ingen vifte i det hele tatt...

Det vil vel ikke være noen fare for at cpu'en overopphetes hvis jeg tar vekk orginalvifta, og setter en 80mm vifte til å blåse inn fra siden?

Hva tror dere?

Den har vifte den også, den er bare ikke montert på (Idiotisk å bruke ett slikt bilde, kan jo lure en til tro det faktisk var vifteløst. )

Det du ser er CPU-en, uten kjøleribbe.

Lenke til kommentar

Nå har jeg mottat denne viften, og skal drive og sjekke litt temperaturer...

Sjekker da dette i BIOS, og vanlig temperatur (kun med original 40mm vifte) er 37 grader.

Hvor mye kan jeg godta at temperaturen stiger? Altså ikke hvor høy temperatur som cpu tåler, for den er jo ikke på full load i BIOS, så den må ha nok å gå på...

Vil gjerne vite dette før jeg slår av originalvifta, og sjekker temperaturen med den nye.

Og noe annet: Hvordan anbefaler dere å lage en slags tunnel som fører lufta fra 80mm vifta til kjøleribba på 40mm x 40mm?

Lenke til kommentar
Nå har jeg mottat denne viften, og skal drive og sjekke litt temperaturer...

Sjekker da dette i BIOS, og vanlig temperatur (kun med original 40mm vifte) er 37 grader.

Hvor mye kan jeg godta at temperaturen stiger? Altså ikke hvor høy temperatur som cpu tåler, for den er jo ikke på full load i BIOS, så den må ha nok å gå på...

Vil gjerne vite dette før jeg slår av originalvifta, og sjekker temperaturen med den nye.

Og noe annet: Hvordan anbefaler dere å lage en slags tunnel som fører lufta fra 80mm vifta til kjøleribba på 40mm x 40mm?

CPU skal tåle en max på ca 60-70c på full load, men ikke konstant. Jeg vil si at konstant ikke bør ligge over 50c. Regn med at temp stiger noe, skal vi si 10c?

Sett igang! ;)

En funel lager du vel enklest av stiv kartong, skjære/brette/lime. Eller en lettere modifisert zalo/brusflaske! -Kraftig "gaffa" teip er et hett stikkord for å få det tett!

Lykke til, er spent på resultat.

mvh

Audun

Lenke til kommentar

Har mye å gjøre for tiden, så det kommer sannsynligvis update om noen dager.

Men jeg har fått en ide. Det jeg lurte å var om den orginale kjøleribba på cpu var no bra? Den er jo så liten...

Er det mulig å skifte den ut til noe bedre??

Hva med denne eller denne eller kanskje en AMD/P4-kjøleribbe?

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

hvordan er egentlig mini-tix kortet ditt? planlegger å kjøpe det samme. klarer det å spille av alle filmer uten hakking og problemer? noen problemer med stabilitet (har det gått i flere dager uten restart)? har nemlig hørt onsinnede rykter om eldre utgaver..

Lenke til kommentar
hvordan er egentlig mini-tix kortet ditt? planlegger å kjøpe det samme. klarer det å spille av alle filmer uten hakking og problemer? noen problemer med stabilitet (har det gått i flere dager uten restart)? har nemlig hørt onsinnede rykter om eldre utgaver..

Jeg er fornøyd. Er jo ikke noe kjemperaske greier, men bra nok.

Eneste minus må være støyen.

Den har vært stabil og fin for meg, men jeg har da enda ikke hatt den gående i mer enn ett døgn...

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...