Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

salg av bil


Gromle

Anbefalte innlegg

Hva er beste fremgangsmåte for ett trygt salg av bil?

 

Tenker spesielt iforhold til reklamasjoner fra kjøper.

Hvor langt går kjøpers underssøkelsesplikt?

Hvilke feil kan reklameres på i etterkant?

Vil f.eks en bruktbiltest fra NAF eller autorisert verksted være tilstrekkelig for å unngå en fremtidig reklamasjon?

 

Er ikke ute etter å lure noen, men vil heller ikke ha en dyr reklamasjon som biter meg i ræva lang tid etter salg.

 

Bilen som kanskje skal selges er en Mondeo som er førstegangs registrert i 2004. Så er en relativt billig bil som begynner å dra på årene. Så naturlig nok vil jo ett eller annet ryke på den etterhvert. Og det er jeg lite villig til å betale for i etterkant av salg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAF Test ved salg er et godt verktøy. Med rapporten derfra har du langt på vei sannsynliggjort at du har oppfylt opplysningsplikten din og det er betydelig mindre sjans for reklamasjon. I tillegg får du NAF-logoen i en ev. finn.no-annonse med link til side som forteller når bilen ble testet og km-stand den hadde da og du kan be om å få rapporten på mail også. Greit å ha å sende til potensielle kjøpere, det gjør at folk er villige til å reise lenger, så du får flere potensielle kjøpere.

Det er i alle fall greit å ha en uavhengig tredjepart som uttaler seg med tanke på reklamasjon. Da vet både du og kjøper ganske mye om bilens tilstand. Om du bruker NAF eller et verksted er forsåvidt kanskje ikke såå viktig, men NAF har rapporter spesielt egnet for akkurat dette.

Ellers trenger du ikke stille med garanti for ev. feil som skulle oppstå, men du KAN være ansvarlig for skjulte feil og mangler som du burde kjenne til. Kjøpers undersøkelsesplikt er stort sett begrenset til det kjøper er kompetent til å undersøke, så den har begrenset verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sjekk av bilen vil kunne avdekke feil du ikke kjenner til (men kanskje burde kjenne til, som igjen gjerne medfører erstatningsansvar) men det er ikke snakk om å plukke en eldre bil i atomer. NAF Test ved salg og NAF Test ved kjøp er forholdsvis like tester, men myntet på selger eller kjøper, alt etter hvilken test det er. Slike tester er ment å være et hjelpemiddel, ikke en urealistisk overnøye slakt av en eldre bil. Så ja, det er sannsynlig at de feilene du vil kunne bli stilt ansvarlig for vil bli avdekket. Sikkerhet for både deg og kjøper, og hjelp til å avgjøre hva som er en real pris.

Litt på sidelinja, men reklamasjonsansvar sees ofte opp mot pris. Ved to identiske biler til forskjellig pris, vil en veldig høyt priset bil ofte gi grunnlag for høyere forventninger til tilstand enn ved en lavt priset bil. Dog er det selvfølgelig kjøpers ansvar å bedømme hvor mye det er verd å gi for en bil, det er ingen lov mot overprising.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...