fiskercool Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Hei Ble innkalt til førstegangstjeneste. Personlig å støtter jeg ikke helt forsvarets verdier, så vurderer å sende søknad om overbevisningsgrunner(pasifist). Hvis jeg skulle sende en slik søknad og få den godkjent, hva vil skje etterpå? Er jeg pålagt siviltjeneste, tjeneste i sivilforsvaret eller er jeg helt ferdig med militæretet? Takk for svar. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Heisann! Siviltjeneste ble avskaffet i 2012, så det vil du garantert slippe. Men sivilforsvaret er en mulighet ja. Kan vel si at sjansen øker for å bli innkalt til sivilforsvaret hvis du hadde kommet inn i forsvaret hvis du ikke hadde søkt om fritak. Du er ikke pålagt noen ting før du eventuelt blir innkalt til sivilforsvaret. § 7. Tjenesteplikt - generelle reglerKvinner og menn mellom 18 og 55 år som oppholder seg i riket, kan pålegges tjenesteplikt i Sivilforsvaret Endret 15. januar 2015 av toy_man Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Men sivilforsvaret er en mulighet ja. Kan vel si at sjansen øker for å bli innkalt til sivilforsvaret hvis du hadde kommet inn i forsvaret hvis du ikke hadde søkt om fritak. Du er ikke pålagt noen ting før du eventuelt blir innkalt til sivilforsvaret. Takk for svar. Setningen i fetskrift var litt uklar for meg. Mener du at; hvis jeg får fritak fra førstegangstjeneste pga pasifisme så øker sjansen for å bli innkalt til tjeneste i sivilforsvaret, eller mener du omvendt? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Men sivilforsvaret er en mulighet ja. Kan vel si at sjansen øker for å bli innkalt til sivilforsvaret hvis du hadde kommet inn i forsvaret hvis du ikke hadde søkt om fritak. Du er ikke pålagt noen ting før du eventuelt blir innkalt til sivilforsvaret. Takk for svar. Setningen i fetskrift var litt uklar for meg. Mener du at; hvis jeg får fritak fra førstegangstjeneste pga pasifisme så øker sjansen for å bli innkalt til tjeneste i sivilforsvaret, eller mener du omvendt? Var litt dårlig skrevet det der ja. Det jeg mente var at hvis du egentlig var god nok for å fullføre førstegangstjeneste, men slipper pga pasifisme. Så vil sjansen øke for at du vil bli innkalt i sivilforsvaret. Er du god nok for forsvaret så er du god nok for sivilforsvaret. Men det er ingen garanti. Lenke til kommentar
FreshLasagne Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Men sivilforsvaret er en mulighet ja. Kan vel si at sjansen øker for å bli innkalt til sivilforsvaret hvis du hadde kommet inn i forsvaret hvis du ikke hadde søkt om fritak. Du er ikke pålagt noen ting før du eventuelt blir innkalt til sivilforsvaret. Takk for svar. Setningen i fetskrift var litt uklar for meg. Mener du at; hvis jeg får fritak fra førstegangstjeneste pga pasifisme så øker sjansen for å bli innkalt til tjeneste i sivilforsvaret, eller mener du omvendt? Uansett, så er det du selv som bestemmer over DITT liv, DIN kropp og DINE tanker og meninger. Dette som nevnes om "tjeneste" er rester fra fortiden som fortsatt står og truer enkelindividets frihet (hvem og hva slags mennesker innførte dette?). At dem trenger personell der? Vel det er stor mangel på personell i andre yrker som sykepleiere og lærere, men ingen blir tvunget inn i disse yrkene. Norge er et fritt og selvstendig land (ikke et diktatur), og dette burde i mye større grad gjenspeiles i det daglige og praktiske samfunnet. Folk har rett til å bestemme over sitt eget liv og livsretninger, uten at det skal gå negativt ut over andre. Endret 16. januar 2015 av FreshLasagne Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Det er umulig å si, men det vil nok øke sannsynligheten for at du blir overført til Sivilforsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå