Gå til innhold

Søker råd ang. oppsett av datasikkerhet på ny pc.

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny pc er bestilt og i den anledning søker jeg råd om hvilket oppsett som anbefales nå for tiden med tanke på datasikkerhet.

Etter en gjennomgang av min nåværende pc finner jeg følgende programmer:

- Ccleaner

- Spybot S&D

- AVG 2012

- Advanced SystemCare 7

- Driver Booster 2.1

- IObit Malware Fighter

- Smart Defrag 3

- Winpatrol

Lastet ned over 4 år etterhvert som jeg har lest anbefalinger. Bør ikke være nødvendig med så mange programmer for å ha god datasikkerhet vel?

Finnes det et perfekt program som gjør alt de programmene gjør, helst gratis?

Leste en positiv omtale om Avira som et program som er bedre enn mange betalprog, men har ingen kjennskap til det.

Setter pris på alle råd slik at den nye pcen er klar for dagens datahverdag uten å ha alt for mange programmer som kjører,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingenting slikt som et perfekt program.

Særlig nå som man vet at selve hardvaren kan hækkes med en infisert usb-pinne, selv uten å kjøre windows så har jeg mistet troen på ren softwarebasert sikkerhet hva angår virus og andre infeksjoner.

Problemet med "perfekte" programmer (slik de ofte fremstår på hjemmesida) er at det loves mer enn hva som holdes.

Kan godt hende jeg får pes for dette, men det største sikkerhetshullet på dagens maskiner er ofte brukeren selv :green: .

Her er hvorfor det ikke finnes noe slikt "perfekt" program. Det måtte ha:

• Innehatt virusdefinisjonene allerede før virusene kom.
  • Kunne oppdatet virus plantet inni krypterte filer, uansett passordlengde.
  • Kunne funnet ut om et program (uten at programmet blir startet) vil koble seg til nettet for å hente ned viruspakker.
  • detektert virus i all slags hardware, selv tastatur (Husker det var en kar på nettet for flere år siden som var så opphengt i datavirus i tastatur, men dette var jo før den kjente usb exploiten ble allemanns kjent).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingenting slikt som et perfekt program.

Særlig nå som man vet at selve hardvaren kan hækkes med en infisert usb-pinne, selv uten å kjøre windows så har jeg mistet troen på ren softwarebasert sikkerhet hva angår virus og andre infeksjoner.

Problemet med "perfekte" programmer (slik de ofte fremstår på hjemmesida) er at det loves mer enn hva som holdes.

Kan godt hende jeg får pes for dette, men det største sikkerhetshullet på dagens maskiner er ofte brukeren selv :green: .

Her er hvorfor det ikke finnes noe slikt "perfekt" program. Det måtte ha:

• Innehatt virusdefinisjonene allerede før virusene kom.
  • Kunne oppdatet virus plantet inni krypterte filer, uansett passordlengde.
  • Kunne funnet ut om et program (uten at programmet blir startet) vil koble seg til nettet for å hente ned viruspakker.
  • detektert virus i all slags hardware, selv tastatur (Husker det var en kar på nettet for flere år siden som var så opphengt i datavirus i tastatur, men dette var jo før den kjente usb exploiten ble allemanns kjent).

Takk for svar. Jeg tror heller ikke det perfekte programmet finnes, men hva bruker folk i dag. Har dere noen anbefalinger for å være så godt rustet som mulig?

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg superantispyware stort sett og ccleaner, det er ikke noe man er 100% sikker, men man er sikrere.

Ofte ved for mange program installert blir maskinen tregere, og man får mindre glede av den.

Windows oppdateringer og bios oppdateringer kan være like viktige. Smart Defrag 3 trenger man kun til harddisk, vil anta du velger SSD i den nye maskinen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg ville begynt i "motsatt" ende.

Det viktigste du kan gjøre selv er å holde software oppdatert på maskinen din.

Typisk, nettleser, adobe flash/reader, java m.m.

Dette kan være krevende, siden ikke alt auto-oppdaterer seg selv, men det finnes ting som kan hjelpe til

Secunia PSI er et eksempel (og er gratis).

Det er også mange som snakker varmt om https://www.malwarebytes.org/

Har testet det så vidt selv, men har ikke nok erfaring til å gå god for det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...