Gå til innhold

[Løst] TV vs Datamonitor - Pris


wacz

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg over hvorfor (edit: store) datamonitorer er så dyre. Eventuelt hvorfor TV-skjermer er så billige og datamonitorer ikke. Er det virkelig sånn at elektronikkjedene har presset prisen på TV-er så lavt at datamonitorer bare virker veldig dyre i forhold?

 

Jeg har nemlig aldri helt sett logikken i det: En datamonitor har som regel 2-4 innganger. Legger du en del penger i kjøpet får du kanskje med et par små høyttalere innebygget, og en og annen ekstra USB-port. Utover det, er det ikke mye mer. Datamonitorer er som regel heller ikke så absurd syltynne som mange TV-er. Likevel koster en 55 tommer datamonitor oppimot 3 ganger så mye som en like stor TV. Det jeg ikke skjønner er hvordan TV-er kan være så mye billigere når de som oftest har 10+ innganger/utganger, høyttalere, fjernkontroll, innebygget programvare, WIFI og i det hele tatt mye mer teknologi pakket inn.

 

Er det noen som har noen god forklaring eller er det rett og slett et resultat av priskrig?

 

En annen ting jeg syns er teit er denne tusenlappen jeg må ut med til plombering hvis jeg ikke er interessert i lisensavgiften. Jeg er helt klar over hvor gammeldags NRK er på lisensen i utgangspunktet, men nå er det 2015, og om ikke lenge (hvis det ikke allerede er sånn) ser folk mer nett-innhold på TV-en enn på vanlige TV-kanaler. Plombering burde snart bli et gratis alternativ. Enten det, eller så syns jeg det er på tide med litt priskrig på vanlige datamonitorer også.

Endret av wacz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er størrelsen det er snakk om her. Mulig det ikke kom godt nok fram, men jeg snakker om monitorer som er store nok til å kunne stå på et TV-bord og brukes med Chromecast, en medieavspiller eller lignende. Hadde en 55" monitor hatt samme pris som en TV av samme størrelse, er det jo naturlig å gå for den når jeg ikke er interessert i å se NRK eller betale lisens, right?

 

Ikke snakk om noe gaming og ultrarask oppdateringsfrekvens osv. Når det gjelder prisen brukte jeg prisjakt til å finne laveste pris på både monitor og TV, så en 55" datamonitor til 10k er vel i laveste sjiktet den også? (laveste prisen jeg fant hvertfall)

 

Nei, en TV og en datamonitor er ikke det samme i mine øyne. Begge kan vise bilde, men en TV har mye mer innganger og mange flere bruksområder enn en datamonitor. Jeg kan f. eks koble til en minnepenn eller harddisk og se innholdet på en TV.

Endret av wacz
Lenke til kommentar

Det har nok med produksjonsmengde å gjøre. 30" og oppover monitor er et ganske smalt marked. Få enheter solgt gir høye stykkpriser og da kan de også koste på seg premium egenskaper som høyere oppløsninger. 40" TV selges i bøtter og spann, særlig i Asia, Øst-Europa, Sør-Amerika etc. Siden pris er hovedgrunnen til at de kjøper en sånn er priskonkurransen knallhard. Produsentene svarer med minimal oppløsning og stripping av funksjonalitet.

 

Apropos TV som monitor så er jeg spent på hvor lang tid det tar før tv-lisensen avskaffes og når vi kan få 3840*2160-tv-er med god bildekvalitet (IPS-lignende kvalitet), maks 40" og minst 60Hz til rundt 5000 kr. Alternativt når tilsvarende PC-skjermer på 31-40 tommer kommer ned i samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...