E36 Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Bestemora mi kjøpte en LG G3 Mini hos Elkjøp i sommer. Etter en stund opplevde hun at skjermen ble svart og ingen av knappene fungerte. Telefonen ble levert til reparasjon og alt var i orden etterpå. Nå har samme problem oppstått igjen og telefonen ble på nytt levert til reparasjon, men denne gangen var ikke tilbakemeldingen den samme. Hun fikk beskjed om at telefonen var 'rooted' og dermed uten garanti. Jeg kan med sikkerhet si at dette ikke er noe hun har gjort, da hun såvidt har lært å bruke telefonen. Om telefonen faktisk er rooted, så må dette være noe de selv har gjort da den var inn til reparasjon første gang. Har forsøkt å klage, men de holder på sitt, å nå må hun enten betale nesten 2000 kroner for å få den reparert, eller 300 kroner for å få den tilbake slik den er. Hva kan vi gjøre med dette? Syns det er merkelig hvis de bare kan påstå dette og kreve store summer for å få det reparert. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Krev dokumentasjon. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Uansett har du 5 års reklamasjonsrett og Elkjøp må legge fram skriftlig bevis på at den er roota og at dette er årsaken til feilen. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Nøyaktig hvor lenge er det siden den ble kjøpt? § 18.Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Altså, er den mindre enn seks mnd gammel skal den formodes å ha vært rootet på kjøpstidspunktet med mindre annet motbevises. Var telefonen ny og ubrukt i forseglet eske da hun kjøpte den? Har hun evt. hatt den på service noen annen plass tidligere? Hva står det i arbeidsrapporten fra sist hun leverte den inn på Elkjøp? Har hun andre barnebarn som kan ha knotet med telefonen i et forsøk på å reparere den? Rooting er en veldig spesifikk greie du må virkelig gå inn for å gjøre. Normalt består dette i å legge inn en ny ROM på telefonens minne/minnekort, boote telefonen i download mode/tilsvarende, og svare "ja" på gjentatte forespørsler om du vil bytte ut telefonens operativsystem, noe som både bryter garantien og kan "bricke" telefonen. Det er ikke noe du "plutselig" "kommer til skade for" å gjøre. Det er ikke noe bæssmor på 80 år finner på helt av seg selv å gjøre; det er enten noe noen har gjort på vegne av henne i forsøk på å utbedre et problem, eller så har telefonen vært slik da hun fikk den. Lenke til kommentar
E36 Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Takk for svar! Dokumentasjonen fra siste reparasjon ligger klar på Elkjøp, skal se på dette til helgen. Telefonen har kun vært reparert en gang tidliger, da også hos Elkjøp. Dokumentasjon fra første reparasjon sier: "Verkstedsrapport fra forrige service er at telefonen ble oppgradert med nyeste tilgjengelig programvare. I sluttest hos verkstedet ble telefonen testet ok, og deretter sendt i retur til butikken. ". Telefonen ble kjøpt ny i eske i Juni, altså er den så vidt eldre en 6 måneder. Det er ingen andre enn Elkjøp som har prøvd å reparere telefonen. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 De har uansett et forklaringsproblem. Om telefonen ikke var "rooted" da den ble levert inn første gang; hvordan har den fått samme problemet? Om telefonen var "rooted" ved innlevering første gang; hvorfor står ikke det i rapporten? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 At garantien er borte betyr har ingenting å si. Da tar du det på reklamasjonsrett isteden, og om feilen som oppstår er et kjent problem med telefonen, ja, da har butikken et forklaringsproblem - roota eller ei. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Jeg har en LG G3 selv og har opplevd at telefonen har gått i svart uten og reagere på noe som helst flere ganger, Men jeg tok ut batteriet og satt det inn igjen så fungerte den igjen. Men så skjedde det 1 gang at det ikke fungerte og jeg leverte inn telefonen og de sa til meg at telefonen skrudde seg på igjen/startet og fungere dagen etter når de tok den frem for og se på den. Litt usikker på hva som skjedde og de som jobbet der vet heller ikke hva som skjedde, Finnes det ikke noen måte man kan "un" roote den på ? forresten så har jeg hørt/sett før at folk har fått igjen android tlf fra service og da har den vært rooted av en eller annen grunn. Endret 17. februar 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå