lmj Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Da vi skulle pusse opp et rom på loftet i desember, oppdaget vi STORE mengder muse skit i vegger, tak og gulv Etter at vi ble oppmerksom på dette, har vi også hørt lyder av mus i vegger/tak. Dette er et gammelt tømmer hus fra 50-tallet. Huset har vært oppgradert utvendig (etter isolering) og mye innvedig like før vi kjøpte det (5 år siden). Vi gjorde rommet ferdig, og trodde egentlig ikke at forsikringen dekket dette! Men fikk så tips fra en bekjent at forsikringen dekker muse skader. Så også saken som har vært i media nå nettopp om de som måtte rive ned alt i huset sitt og hadde problemer med forsikringen (Gjensidige)! Vi har samme forsikringsselskap! Ringte forsikringen i dag og de sa at de dekker bygningsskader ved mus, men ikke fjerning av musene (da det ikke i seg selv var skade!?!). De skulle sende takstmann sa de. Spurte hvordan de skulle sjekke dette uten å rive opp vegger og lignende, men fikk ikke noe svar! Nå tenkte jeg at vi skulle være litt føre var og undersøke hva som er vanlig! Så er det noen som har erfaring med skader på bolig ifm mus? Hva dekkes og hva dekkes ikke? Ønsker alt av tips og råd på veien! Hvordan sjekker takstmenn slike skader? Jeg tenker jo at vegger og gulv må rives opp for å se hva som skjuler seg der! Når vi tok veggene og gulvet i rommet som ble pusset opp, var det hull i papp (fuktsperre), tømmeret var gnagd på, muse skit over alt og de hadde kost seg i isolasjonen! Jeg vil jo tro at vi har mus i hele boligen! Hva bør vi gjøre og forlange når takstmannen kommer? Setter veldig stor pris på alle hjelp her! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Jeg hadde en sak i min leilighet pågående i flere år pga skadedyr, i mitt tilfelle var det rotter som holdt til under gulvet. Jeg gikk til borettslaget som har ansvar her (siden jeg bor i borettslag er det deres ansvar når det skjer på steder jeg ikke har tilgang), de trenerte saken i 4 år, inntil jeg varslet om mulig søksmål samt at jeg filmet dyrene selv med et hulromskamera jeg borret hull til i gulvet. Da ble det plutselig fortgang. Normalt sett er ikke museproblemer noe man gjør så mye med, døde mus tørker inn på null komma niks, og lager svært sjelden noe luktproblem. Du må engasjere et skadedyrfirma for utrydding av dyr, så tar forsikringsselskapet trolig resten av jobben.. I min leilighet saget skadedyrfirmaet opp noen hull i gulvet og plasserte rottefeller i disse, etter at de var trygge på at alle levende rotter var tatt kom et saneringsfirma inn og fjernet alt innvendig i leiligheten (det eneste som ikke ble rørt var badet, alle andre gulv ble revet opp..) Saneringsfirmaet og skadedyrfirmaet jobbet sammen for å finne inngangen til dyrene, og fant til slutt denne. Den ble så tettet av skadedyrfirmaet, før saneringsfirmaet sanerte leiligheten etter alle kunstens regler (kjemikaliestyr) Når så dette var ferdig ble det bygget nytt gulv med nye tilfarere fordi alt var skadd. Det er dog sjelden det er snødvendig med slike tiltak når det bare er mus.. Å engasjere et skadedyrfirma er uansett riktig sted å starte, forsikringsselskapet vil nok nekte å gjøre noe som helst faktisk arbeid før skadedyrfirmaet har skrevet en rapport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå