appelsinbrus Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Har holdt på utrolig lite med nettverk de siste årene, men nå hjelper jeg en kar borti veien her med hans stasjonære som deler en mappe med en laptop på nettverk. Den stasjonære skal byttes ut og den nye er ferdig oppsatt. Alt funker, bortsett fra mappedelinga. På den gamle stasjonære er det Vista, på den nye Win 8. Usikker på OS-et på laptopen - tror muligens det er Win 7. Har kopiert mappen fra den gamle til den nye maskina, men får ikke delt den slik at den blir synlig fra de andre maskinene. I en ideell verden hadde jo både laptopen og den gamle stasjonære fått tilgang, men den gang ei. Egentlig litt usikker på hva jeg skal spørre om, egentlig. Kan jo begynne med dette - hvorfor får ikke den nye maskina tilgang på mappen som er delt på de to gamle? Den kommer opp som et nettverkssted, men får ikke tilgang. Feilmeldingen sier meg nada - "kontakt admin". Må jeg bruke passordet som ble laget da mappen først ble delt, og i så fall, hvor finner jeg dette? Og hvor slår jeg det inn, siden maskina ikke spør etter det når jeg klikker på mappen? Siden koden faktisk må skrives ned når den lages er det vel ikke så greit å finne den igjen noe sted(?).Jah.. Har jeg glemt noe, bare spør. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Mulig jeg tar feil, men når man deler mapper i Windows velger du hvilke brukere/brukergrupper som skal ha ulike tilganger. Jeg kan ikke huske å ha valgt passord for den delte mappen. I alle tilfellene hvor jeg har delt mapper har passordet vært passordet til brukeren med tilgang til mappen (f.eks. admin-brukeren). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Det er den gamle PC'en som regnes som "owner" av den delte mappen, selv etter at den er flyttet over til den nye PC'en. Du må på den nye PC'en "take ownership" av mappen - se her, f.eks.: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/ 1 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Mulig jeg tar feil, men når man deler mapper i Windows velger du hvilke brukere/brukergrupper som skal ha ulike tilganger. Jeg kan ikke huske å ha valgt passord for den delte mappen. I alle tilfellene hvor jeg har delt mapper har passordet vært passordet til brukeren med tilgang til mappen (f.eks. admin-brukeren). Ja, fikk opp et vindu der jeg kunne legge til brukere. Må man manuelt skrive inn datamaskin-navnene eller noe sånt for at de skal få tilgang? Det er den gamle PC'en som regnes som "owner" av den delte mappen, selv etter at den er flyttet over til den nye PC'en. Du må på den nye PC'en "take ownership" av mappen - se her, f.eks.: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/ Trenger jeg det da, når mappen skal deles på nytt fra en ny pc? Er det ikke bare å slå av delinga på den gamle maskina og slå det på på den nye? Filene blir jo liggende på den nye maskina, ikke den gamle. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Trenger jeg det da, når mappen skal deles på nytt fra en ny pc? Er det ikke bare å slå av delinga på den gamle maskina og slå det på på den nye? Filene blir jo liggende på den nye maskina, ikke den gamle. Nei, den nye PC'en må bli "owner" av mappen før den (altså PC'en) kan gjøre særlig mye med mappen. Men hvis du har en annen teori må du gjerne følge den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå