Gunn@r Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Loop-protection er jo genialt å ha aktivert på switcher. Men på switcher der forskjellige VLAN er konfigurert, skal portene som både er untagged og tagged ha denne funksjonen aktivert? Mener å ha hørt at kun porter som er untagged skal ha loop-protection aktivert...!? Switch: HP Procurve 2920. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Utifra hva jeg kan se, så har den spanning-tree-per-vlan støtte. Rapid Per-VLAN Spanning Tree (RPVST+) — allows each VLAN to build a separate spanning tree to improve link bandwidth usage; is compatible with PVST+ I noen tilfeller kan det være ønskelig å kun ha spanning-tree skrudd på per-vlan, og ikke for "hele switchen". Sånn sett, har dette lite med untagged vs tagged å gjøre. Endret 15. januar 2015 av kpolberg Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 relatert spm: Hva om man looper fra port med VLAN1 til port med VLAN2= Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Hvis du da har spanning-tree-per-vlan, så skal det i teorien ikke skje noe som helst. Ingen loop eller noe som helst. Og den vil heller ikke "disable" den ene porten. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) dumt spm: hvorfor bruke spanning tree framfor loop protection? #Redigert Kan man bruke begge deler? Endret 15. januar 2015 av Gunn@r Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Jeg antok vel egentlig bare at du mente spanning-tree når du sa loop-protection. Hvis loop-protection er noe eget hp opplegg så har jeg ingen idé om hvordan det fungerer. EDIT: http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=3356808&docId=emr_na-c02596540 Ser ut som det kan brukes hvis du kobler opp switcher som ikke har spanning-tree støtte. Høres ut som noe jeg ihvertfall hadde latt være å bruke... Endret 15. januar 2015 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå