Gå til innhold

Hvilken måltidserstatter anbefales (jenter)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ung jente som ønsker å gå ned i vekt, og tenkte jeg skulle prøve noen av disse måltidserstatningstingene... Shakes og lignende.

Men har null erfaring med disse.

Har noen her prøvd? Hvilke merke/leverandør er best? Gikk dere ned i vekt?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bedre å lære seg å spise ordentlig mat med greie posjoner og kalorimengde. Kur har en tendens til å bare medføre jojoslanking. Legg deg i litt kaloriunderskudd og bruk kroppen din fysisk så går det som regel av seg selv. Ekstremdietter som mange av disse "kurene" er er ikke sunt og bør unngås av de fleste.

Lenke til kommentar

Du vil se masse forandringer først før det bremser opp igjen.

Du ligger på ca 26 på BMI skalaen, altså akkurat overvektig. Du trenger bare å gå ned litt for å komme innen normalvekten.

Hva spiser du på en vanlig dag?

Tusen takk for svar!

Oi, så jeg er overvektig altså... Jeg har prøvd å starte treningen flere ganger, men har alltid hatt problemer med motivasjonen. Men når jeg nå kan klassifiseres som overvektig, er det virkelig et ekstra insentiv til å stå på!

Dagen begynner med frokost; brød med varierende pålegg; italiensk salat, gulost eller brunost. Sammen med et glass melk.

Og så tar jeg en kopp te med en teskje sukker i, noen ganger har jeg i melk.

I løpet av dagen drikker jeg mye te/kaffe med meld + en teskje sukker i hver kopp.

Lunsj og mellomtider i løpet av dagen: 2-4 brødskiver med samme type pålegg som nevnt over. Noen ganger noe frukt.

Til middag; veldig variert; alt fra fisk, grønnsaker, kylling (spiser ikke annen type kjøtt) + pasta, ellers lasagne, fiskegrateng, osv.

Jeg har ikke noe fast matplan, og det varierer egentlig ganske mye hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser fra dag til dag...

Mitt største problem er nok at jeg ikke beveger meg nok; trener ikke, har en stort sett stille sittende dag på skolen + jobb med lite bevegelighet.

Men nå tenker jeg altså å starte opp treningen igjen...

Vet det er et teit spørsmål; men hvor mye bør jeg egentlig trene? Holder det med en time intensiv løping hver dag, eller...?

Lenke til kommentar

Spis hver tredje time. Fett er ikke farlig å spise. Halve tallerkenen skal være grønnsaker eller salat. Ikke spis sjokolade, kake, ris, pasta, brød, poteter.

Forslag:

Frokost - Musli med melk eller yoghurt (uten sukker). Cottage cheese og frukt er godt i.

Mellommåltid 1: Måltidserstatter er helt greit her syntes jeg.

Middag: Magert kjøtt eller fisk og salat/grønnsaker.

Mellommåltid 2: Her syntes jeg også måltidserstatter er greit, eller en proteinbar. Eller lag deg et lite måltid. F.eks hakkede nøtter, oppkuttet appelsin og kesam. Eller salat med skinke/kylling/tunfisk/egg, litt fullkornspasta, nøtter.

Kveldsmat: Samme som over, bare ikke akkurat det samme da.

Få i deg nok essensielle fettsyrer. Drikk mye vann. Multivitaminer gjør heller ikke noe å ta tilskudd av.

Bevegelse er selvfølgelig viktig. Puls for best forbrenning finner du slik: (220 - alder) * 0,7. I ditt tilfelle er det ca 135.

Enkle øvlser du kan gjøre hjemme er: Hoppetau, burpees, gå en tur, løpe, sykle.

Hvis jeg skulle kjøpt måltidserstatter, så hadde jeg ikke kjøpt noen av de Nokas eller Herbalife altså. Jeg hadde handlet det på en kosttilskuddsbutikk, som f.eks Gymgrossisten.

F.eks denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/diet-pro-advanced-1-kg

Billig, smaker faktsik godt (sjokolade).

1 timer intensiv løping hver dag holder i massevis. Kanskje til og med for mye. 1 time annenhver dag er nok. Må ha tid til å la kroppen hvile også. Halvtime hver dag i aktivitet der du blir god og svett er en god start.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe fast matplan, og det varierer egentlig ganske mye hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser fra dag til dag...

Mitt største problem er nok at jeg ikke beveger meg nok; trener ikke, har en stort sett stille sittende dag på skolen + jobb med lite bevegelighet.

Vet det er et teit spørsmål; men hvor mye bør jeg egentlig trene? Holder det med en time intensiv løping hver dag, eller...?

Kostholdet ditt ser helt greit ut. Som du sier bør du begynne å trene, så ordner det seg.

En times intensiv løping hver dag? Hah, det er i hvert fall ikke for lite.

Spis hver tredje time. Ikke spis sjokolade, kake, ris, pasta, brød, poteter.

Det med måltidsfrekvens er bare tull. Det kan funke minst like bra å faste halve dagen. Alt handler om kalorier inn vs. kalorier ut.

Lista di over forbudte ting er mongo. Alt er lov i moderate mengder, det som betyr noe er kaloribalansen totalt sett. Forbudt med poteter??? Dummeste jeg har hørt. Poteter er glimrende diettmat.

Lenke til kommentar

Spis hver tredje time. Fett er ikke farlig å spise. Halve tallerkenen skal være grønnsaker eller salat. Ikke spis sjokolade, kake, ris, pasta, brød, poteter.

Forslag:

Frokost - Musli med melk eller yoghurt (uten sukker). Cottage cheese og frukt er godt i.

Mellommåltid 1: Måltidserstatter er helt greit her syntes jeg.

Middag: Magert kjøtt eller fisk og salat/grønnsaker.

Mellommåltid 2: Her syntes jeg også måltidserstatter er greit, eller en proteinbar. Eller lag deg et lite måltid. F.eks hakkede nøtter, oppkuttet appelsin og kesam. Eller salat med skinke/kylling/tunfisk/egg, litt fullkornspasta, nøtter.

Kveldsmat: Samme som over, bare ikke akkurat det samme da.

Få i deg nok essensielle fettsyrer. Drikk mye vann. Multivitaminer gjør heller ikke noe å ta tilskudd av.

Bevegelse er selvfølgelig viktig. Puls for best forbrenning finner du slik: (220 - alder) * 0,7. I ditt tilfelle er det ca 135.

Enkle øvlser du kan gjøre hjemme er: Hoppetau, burpees, gå en tur, løpe, sykle.

Hvis jeg skulle kjøpt måltidserstatter, så hadde jeg ikke kjøpt noen av de Nokas eller Herbalife altså. Jeg hadde handlet det på en kosttilskuddsbutikk, som f.eks Gymgrossisten.

F.eks denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/diet-pro-advanced-1-kg

Billig, smaker faktsik godt (sjokolade).

1 timer intensiv løping hver dag holder i massevis. Kanskje til og med for mye. 1 time annenhver dag er nok. Må ha tid til å la kroppen hvile også. Halvtime hver dag i aktivitet der du blir god og svett er en god start.

Tusen takk for langt og utfyllende svar!

Nå har jeg mye å gå ut fra, og er motivert, så tusen takk for hjelpen!

Skal bestille den måltidserstatteren som du anbefalte; den fikk jo mange gode tilbakemeldinger på GG også!

Herlig med matplan! Tusen takk!

Og veldig godt å vite at jeg er på riktig spor med treningen!

Takk og takk ;)

Lenke til kommentar

Kostholdet ditt ser helt greit ut. Som du sier bør du begynne å trene, så ordner det seg.

En times intensiv løping hver dag? Hah, det er i hvert fall ikke for lite.

Spis hver tredje time. Ikke spis sjokolade, kake, ris, pasta, brød, poteter.

Det med måltidsfrekvens er bare tull. Det kan funke minst like bra å faste halve dagen. Alt handler om kalorier inn vs. kalorier ut.

Lista di over forbudte ting er mongo. Alt er lov i moderate mengder, det som betyr noe er kaloribalansen totalt sett. Forbudt med poteter??? Dummeste jeg har hørt. Poteter er glimrende diettmat.

Tusen takk til deg også for svar!

Jeg skal sannelig begynne å trene nå ;)

Lenke til kommentar

Noen få dager innimellom så spiser jeg omtrent ingenting, og kan gå flere dager hvor jeg faster halve eller hele dagen før jeg spiser, og er utrolig nok normalvektig (colour me surprised mongojarle :p )

TS: Bittelite tips, prøv å bytte ut teskjeen med sukker med en halv teskjee honning istedet, er veldig søtt og sunt. Honning er kaloririkt, men SUNT! og veldig ok i små mengder. Samme med avokado. Drikk også masse vann, det metter godt og ALLE har godt av å drikke mer vann.

Syns du gjør en god jobb og du trenger nok bare litt mer bevegelse for å få kvittet deg med de ekstra få kiloene :)

Lenke til kommentar

Det er mange måter å gå ned i vekt på. Selvfølgelig kan man gå ned i vekt av å bare spise poteter, og bare to måltider om dagen også. Jeg er mer for et balansert og sundt kosthold som holder forbrenningen oppe.

Det er jo ulike teorier og meninger om dette med lavkarbo, og måltidsfrekvens.

Teorien om lavkarbo er jo at hvis ikke kroppen får det drivstoffet den er vandt til å bruke, karbohydrater. Da reprogrammerer kroppen seg til å bruke fett osm hovedkilde for energi istedenfor.

Ved å spise hyppig vil også kroppen vite det at den får mat til faste tider, og forbrenningen vil ikke stoppe. Hvis kroppen tror den ikke får mat vil den spare på alt den har.

Dette er tanker som har fungert på meg og mange andre. Og som jeg sa, det er mange veier til et slankere liv. En av veiene er også Nokas og Herbalife, så har ingenting imot de.

Lenke til kommentar

...

Tusen takk for langt og utfyllende svar!

Nå har jeg mye å gå ut fra, og er motivert, så tusen takk for hjelpen!

Skal bestille den måltidserstatteren som du anbefalte; den fikk jo mange gode tilbakemeldinger på GG også!

Herlig med matplan! Tusen takk!

Og veldig godt å vite at jeg er på riktig spor med treningen!

Takk og takk ;)

Ta å kikk litt rundt på gymgrossisten da. Du trenger jo en shaker eller to også. De har vitaminer og fettsyrer også. Det er ingenting galt med kosttilskudd, så lenge du ikke tar uhorvelige mengder om gangen.

Må jo også anbefale styrketrening da. Muskler er jo bare sexy! Og muskler forbrenner mer kalorier, også når du hviler.

Edit:

Matplanen over er jo ikke noe ekstrem-lavkarbo. Hun vil ikke komme i ketolyse av den. I mitt syn er det et balansert og fint kosthold som jeg gjerne kunne holdt året rundt.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Det er mange måter å gå ned i vekt på. Selvfølgelig kan man gå ned i vekt av å bare spise poteter, og bare to måltider om dagen også. Jeg er mer for et balansert og sundt kosthold som holder forbrenningen oppe.

Det er jo ulike teorier og meninger om dette med lavkarbo, og måltidsfrekvens.

Teorien om lavkarbo er jo at hvis ikke kroppen får det drivstoffet den er vandt til å bruke, karbohydrater. Da reprogrammerer kroppen seg til å bruke fett osm hovedkilde for energi istedenfor.

Ved å spise hyppig vil også kroppen vite det at den får mat til faste tider, og forbrenningen vil ikke stoppe. Hvis kroppen tror den ikke får mat vil den spare på alt den har.

Dette er tanker som har fungert på meg og mange andre. Og som jeg sa, det er mange veier til et slankere liv. En av veiene er også Nokas og Herbalife, så har ingenting imot de.

Nei. Les og lær dette om måltidsfrekvens og å "holde forbrenningen opp": http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Det er mange kvakksalvere innenfor kostholdsindustrien som kommer med teorier inneholdende fine ord som høres overbevisende ut for tjukkaser flest. Men det er virkelig kun kaloribalansen det handler om. Om det er lavkarbo eller lavfett er i stor grad irrelevant så lenge man oppnår kaloriunderskudd.

Faktisk var det en lege som kun spiste sjokolade som et eksperiment. Han gikk ned i vekt og forbedret blodprøvene sine fordi han var i kaloriunderskudd. Men måltidserstattere er fortsatt bare tull. De gir ikke samme matglede og metthetsfølelse som skikkelig diettmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen er jo at vi før måtte være i fysisk aktivitet for å få mat. Da hadde det en misjon å være i aktivitet. Nå er folk umotiverte fordi man utfører arbeid som ikke har noen misjon annet enn å holde seg i form. For noen kan formen være god nok motivasjon, men for mange er det ikke det. Løsningen da er å finne noe som gir mer mening og er gøy. Da får man mer treningen som en bonus. Jeg har en fantastisk turmark rundt meg og den bruker jeg ofte på sommeren. På vinteren kan det funke med f.eks aktivitetsspill til en spillkonsoll. F.eks DDR (Dance Dance Revolution) eller Yourself!Fitness til Xbox eller en av de mange Kinect spillene til Xbox 360 eller dem til PS4 Eye. Viktig å finne det som er motiverende og få inn variasjon hvis man trenger det. Trikset med å opprettholde forbrenningen er også å skeie ut av og til og ikke se det som et brudd og gi blaffen i opplegget og skrinlegge alt. Se på det som en belønning og forsett med oppsatt program.

Greit å unngå alle former for ekstremisme, fordi det sjelden er bra i lengden. Alt med måte, også måtehold :)

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle for nyttige tips! Jeg skal prøve å legge om hele livsstilen; ikke bare slanke meg, så gjeg har god nytte av alle tipsene dere har gitt meg.

Fra da jeg trente tidligere, løp jeg ganske mye da også . Det var kjempekjedelig, og ikke motiverende å dra på trening da. Men nå tenkte jeg at jeg kanskje skulle bytte ut et par dager i uken fra løping til annen for aktivitet. Kanskje jeg kunne melde meg på treningssenter som tilbyr gruppetimer, og gå på disse i blant...

¨Tusen tak igjen, alle sammen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...