Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Demontering av dusjkabinett pga. tett sluk

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Når vi flyttet inn i leiligheten som vi leier, var det kun en vanlig dusj og sluk i bunnen som kunne åpnes når det var tett. For noen år siden ble badet pusset opp, og da valgte huseier å sette inn dusjkabinett med bunn sånn at det nå ikke er mulig lenger å nå sluket hvis det tetter seg og det heller ikke er mulig å få åpnet med avløpsåpner.

I praksis betyr dette at man må innhente en rørlegger og hele dusjkabinettet må demonteres for at sluk kan renses, for så å remontere det på plass igjen. Hvem skal ta denne regningen? Er det utleier eller leietaker ettersom det i kontrakten står at leietaker må bekoste selv åpning av tette sluk?

Anonymous poster hash: cf4b7...eb4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det i kontrakten at leietaker selv må bekoste åpning av tette sluk så ser jeg ikke hvordan det kan være annerledes enn at dere må betale.

(Nå vet jeg ikke hvordan dusjkabinettet er montert, men hos meg så er det så lange slanger mellom veggen og blandebatteriet at man kan flytte dusjkabinettet. Kanskje er det mulig å be rørlegger montere slike hos dere også når han er der, så kan dere flytte det neste gang?

Uansett så er det rart om sluket deres blir tett hele tiden. Dette er jo ikke normalt, og må skyldes dårlig filter i dusjkabinettet, eller dårlig sluk.)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Om du ser under kranene hvor dusjkabinettet er koblet til, så er det mulig at det er to "skruer". Disse bruker du til å stenge kranen, slik at du kan løsne på slangene og flytte kabinettet. alternativt stenger du hovedventilen til huset. Eller stenger kursen til dusjen i fordelingsskapet om det er såpass nytt.

Lenke til kommentar

Står det i kontrakten at leietaker selv må bekoste åpning av tette sluk så ser jeg ikke hvordan det kan være annerledes enn at dere må betale.

Argumentet må bli at avtalen gjelder leiligheten slik den var på avtaletidspunktet.

(Jeg heller i så fall mot at TS burde protestert "for noen år siden", når endringen skjedde, hvis han ikke fortsatt ville være bundet av avtalen.)

Hvis det er noe direkte galt med kabinettet/rørsystemet kan det også gjøre det til utleiers ansvar.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Røropplegg er en fast installasjon og i mine øyne huseiers ansvar. Hvis det er brukt kobberrør som forlengelse så er det helt idiotisk og etter min mening huseiers ansvar å enten ta følgekostnadene med rengjøring eller ta følgekostnadene med å skaffe en bedre løsning.

Det vanlige er flexislanger sånn at dusjkabinettet kan flyttes på. Dusjkabinett har vanligvis avtagbar skjørtekant så man kommer til avløpsrøret. Det kan vanligvis vippes opp fra sluket sånn at man får flyttet dusjkabinettet. Vanlig prosedyre er altså å flytte dusjkabinettet for å rengjøre gulv og rense sluk. Slukrens bruker jeg å gjøre vekselvis med plumbo og med en gammel oppvaskkost som går i søpla etterpå. Ca en gang i året.

Hvis huseier har umuliggjort slik normal prosedyre så mener jeg det er hans ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...