Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro - Rele, nødvendig kapasitans og effekt

Anbefalte innlegg

Hei, Sliter meget med denne oppgåva:

L= Induktans: 2 H R=Resistans:500 ohm I=Arbeidstrøm: 200 mA f(frekvens)=50 Hz

Har regnet meg fra til at Z= Impedansen=802,98 Ohm

Og Spenninga(U) = 160,6 V

c) Regn ut kapasitansen som skal til for at releet skal arbeide ved en spenning som er 20 V lavere enn den normale spenningen.

d) Hvor stor effekt må til for at releet skal arbeide.

Har jobbet med denne oppgåva i 3 timer, og finner fremdeles ikkje ut korleis ein rekner ut XC(Kapasitiv reaktans), har snudd formelen her:Xc= 1 delt på 2 * pi*f* C. til å finne C(Kapasitans), men for å løyse den så trenger eg XC

Så eit løysningsforslag på dette hadde varmet ett ungt hjerte

Endret av Per272
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kretsen" er jo i utgangspunktet grei nok. Det er jo bare en relespole som inneholder en resistans og en induktans. Noen kapasitans finnes det jo ikke så det må jo beskrives nærmere hvordan denne skal kobles opp.

Beklager for dårlig informasjon, her er heile teksten ifra oppgåva:

Et vekselstrømsrele har en induktans på 2 H og en resistans på 500 Ohm. Arbeidsssrømmen til releet er 200 mA

a) Hvor høy spenning må til for at releet skal arbeide når vekslspenningen har en frekvens på 50 Hz?(Den har eg gjort)

b) Forklar hvorfor vi kan få releet til å arbeide ved en lavere spenning når vi kobler en kondensator i serie med releet(Den har eg gjort.

c) Regn ut kapasitansen som skal til for at releet skal arbeide ved en spenning som er 20 V lavere enn den normale spenningen.

d) Hvor stor effekt må til for at releet skal arbeide?

e) Hvor stor effektfaktor har releet?

Trenger kun et løysningforslag på c) Heile klassen sitter fast på den oppgåva.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være en oppgave som handler om aktiv effekt, reaktiv effekt og prinsippet for fasekompensering og prinsippet rundt beregning av effektfaktor.

En slik relespole vil vel i teorien oppføre seg ganske likt med en en, eller tofase elektrisk motor.

Synes teorien går litt dypere enn det som vanligvis gjelder for den videregående skolen og lurer litt på om dette kan dreie seg om teknisk fagskole elenergi. Kan det stemme?

Ellers for å oppnå fasekompensering så pleier man vel ikke å koble en kondensator i serie med spolen eller induktansen, men der i mot i parallell.

https://snl.no/fasekompensering

Oppgaven eller spørsmålene inneholder jo sånn sett en oppsummenring av teorien rundt hele en/tofase vekselstrømskretser, så det er jo ikke så lett å besvare de "i en fei". (Skal se om jeg finner noe stoff som kan kaste litt mer lys over problemstillingene. Dere har nok en lærebok, og da er sentrale problemstillinger: Akriv effekt, reaktiv effekt, effektfaktor og fasekompensering.)

Prinsippet bak fasekompensering er jo ellers at kondensatorenes kapasitans motvirker spolens induktans, slik at sammenkoblingen av kapasitans, induktans og resistans "utad" virker mer som en resistans.

Håper at dette kan hjelpe på vei, og at det ikke er helt på viddene. (Har nok glemt en del av dette stoffet sånn litt etter hvert.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Da ser det straks bedre ut. Fremgangsmåten som jeg ville ha fulgt fortoner seg sånn:

1. Finn reaktansen for spolen ved 50 Hz
  2. Bruk formel for spenningsdeling (inkludert imaginære tall). La spolens reaktans og resistans være impedansen du skal regne spenningsfallet over, og kondensatoren som den andre impedansen.
  3. Snu formelen slik at du får en funksjon for Xc.
  4. Beregn Xc med de ønskede spenninger.
  5. Beregn kapasitansen (du har nå Xc og frekvensen).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...