Gå til innhold

[Løst] Råd/anbefaling til kjøp av bærbar 13-14"

abr133

Anbefalte innlegg

Har god erfaring med Dell. Kjøpte en Inspiron 6400 (?) i 2006 - den holdt i mange år (selv om den ikke var solid bygd) . Husker ikke når jeg kjøpte en XPS M1330 (kom samme år som Vista?) - den brukes ennå. En del viftestøy på den, riktignok. Har satt inn SSD og doblet til 4 GB RAM. Maskinen er i ukentlig bruk ennå - og duger.

Mht søppelprogramvare bruker jeg alltid å avinstallere alt dette når jeg kjøper nye PC'er. Bruker alltid noen timer med installering av office og oppdateringer - samt fjerning av søppel. Det er ikke noe problem - og man har igjen for det senere.

Årsaken til jeg nå ennå holder litt igjen på E7440 er batteritiden... Er usikker på om den holder...

Edit;Toshiba har og en Portege på Dustin til OK pris (egentlig makspris). Kan batteriet skiftes på denne?
Hvordan er byggekvaliteteten på Multicom sine maskiner? Tenkte på denne

Endret av abr133
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang batteritid forventer du, og med hvilken bruk?

Det er vanskelig å finne ut hvor lenge batteriet på E7440 egentlig varer. For det første så vet vi ikke hvilket batteri den har. Har søkt på typenummeret (7440-4347) og fant denne. Under batterikapasitet står det 45 uten noe enhet, så regner med det er 47Whr batteriet.

Så var det å finne ut om FullHD-skjermen bruker mer strøm. Notebookcheck sin test er oppdatert med noen batterimålinger fra en FullHD touch-variant, der batteriet ser ut til å vare litt lengre. Men de nevner ikke om det er like stort batteri, eller om Touch-varianten også kom med større batteri.

Etter å ha sett på litt forskjellige tester virker det som batteritidene varierer mellom 4 timer og opp mot 8. Ikke alle batteritestene er like grundige. Det kan f.eks. være at de setter lysstyrken til 50% i stedet for å stille den nærmest mulig en bestemt lysstyrke. Det er heller ikke alltid de oppgir hvilket batteri det er.

I denne testen mener de det er veldig stor forskjell på strømforbruket i Win8 i forhold til Win7. Men de to maskinene har også ulik skjerm, så noe av forskjellen kan skyldes strømforbruk til skjermen.

Den beste batteritiden fant jeg i denne testen som har nokså like spesifikasjoner som den du vurderer. Den store forskjellen er at den på Supersmart har 2*4GB RAM som nok trekker noe mer strøm. Et alternativ kan jo være å ta ut den ene RAM-brikken og klare seg med 4GB RAM (Eventuellt oppgradere til 1*8GB)..Jeg vet heller ikke om Touch-skjermen har samme strømforbruk som den vanlige FullHD-skjermen.

Angående batteribytte på Tecra z30, så er det nok lettere enn jeg trodde å skru den opp. Det som kan bli problematisk er å få tak i nytt batteri. Søkte på modellnummeret på batteriet, men fant ingen norske resultater.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Maskinen skal være en bursdagsgave... Nå har Macbook Air blitt lansert som et alternativ... Jeg ønsker ikke gå for den. Jeg står mellom disse 3:

1. Dell E7440, http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:10512118

2. Multicom, http://www.multicom.no/Multicom-Ultra-W840-14-Full-HD-Matte-4egen-Intel-Core-i5-4210Ue-8GBe-240GB-SSD-1TB-Harddiske-Intel-HD-Graphicse-Uten-operativsysteme-2-kg/cat-p/c/p10628798

3. Asus BU401, http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:7165132;c:36159

Dell har vel best prosessor, best skjermoppløsning. støtte for docking (ikke viktig, tror alle har det som trengs) , knapp harddisk (lagring, kan løses på andre vis)

Multicom har knallgod lagringsplass, er litt tung kanskje. Usikker på byggekvalitet.

Asus har god lagringskapasitet, litt bedre batteri enn de andre 2, litt usikker på byggekvalitet (men tror den er tilfredsstillende).

Lenke til kommentar

Har kjøpt bærbar...

Mange som i mange tråder anbefalte Dell (ikke bare i denne tråden), og var overbevist om at den var rett valg - og man blir nærmest karakterisert som "idiot" hvis man ikke kjøper "rett" maskin :) (jeg tar det humoristisk, og ber andre gjøre det samme!)
Virker som få har erfaring med listede Toshiba- og Asusmodeller - gjelder både på forumet her og ellers i verden. Dette har kanskje sine grunner...?

Er litt spent på om mitt valg innfrir....

Lenke til kommentar

Dell har vel best prosessor, best skjermoppløsning. støtte for docking (ikke viktig, tror alle har det som trengs) , knapp harddisk (lagring, kan løses på andre vis)

Du synes kanskje det ikke er viktig nå. Men hvis du skaffer deg det, så vil du endre mening. Med docking kan du f.eks. koble til to skjermer over DVI eller DisplayPort, og det er VELDIG behagelig...

Lenke til kommentar

Virker som demomaskinen fortsatt er på lager. Så en kan jo lure på hvor mange som har kjøpt den ene maskinen. Hvis du har fått ordrebekreftelse og de kanselerer bestillingen, så synes jeg du skulle kreve å få en helt ny av samme maskin. Hvis den er utgått bør du få en like god eller bedre, eventuellt få utbetalt prisdifferansen for å kjøpe den et annet sted. Etter det jeg kan se er dette den billigste som ikke er dårligere på noe vis enn den du har bestilt (billigste med 3g og FullHD).

Edit: Ser nå at du skrev jo ingenting om hvilken du valgte. Det er sikkert forklaringen på hvorfor den fortsatt er på lager

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Markerte saken som "løst". Har "kjøpt" en maskin, og beløpet er reservert på mitt kredittkort. De hadde visstnok bare 1 maskin av denne typen - men har spurt meg selv det samme som flere; hvor mange har kjøpt denne ene E7440 de hadde? Denne ene ligger ennå til salgs... Ordren ligger "Til behandling"...

Venter i litt spenning....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...