Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny pc med XP - mulig?

Anbefalte innlegg

Det leveres sikkerhetsfikser til selve virtualiseringsprogrammet. (om det er det du lurer på).

Lurte på klient-XP'en som kjører inni virtualiseringsprogrammet. Ser det ikke er så aktuell problemstilling for TS siden det ikke er noen nett-tilkobling med i bildet her, lurte bare på generelt grunnlag om denne måten å kjøre XP på er noe mer sikker enn f.eks. å kjøre i VMWare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det ikke er så aktuell problemstilling for TS siden det ikke er noen nett-tilkobling med i bildet her.

Det går fint ann å virtualisere et OS på feks VmWVare og Hyper-V selv om det kjøres på lukket nett. Utfordringen blir å ha et regime hvor en har gode (og sikre) rutiner for oppdatering/patching av software og antivirus i den lukkede løsninger.

Hva tror du XP-mode er for noe?

Jeg har jobbet med IT i 10 år så jeg vet veldig godt hva det er. Leser du førsteposten så ser du at XP-mode er uaktuelt. For sikkerhets skyld har jeg sitert det under.

Kompatibilitetsmodus i Win 7 går heller ikke an.

Selv om Maskinen kjører i et lukket nett så bør man likevel ha sikkerhet i bakhodet. Jeg stusser egentlig ganske mye over at de som har utviklet programvaren ikke har laget denne for nyere OS enn Windows XP. Det OS'et begynner jo å bli forholdsvis gammelt.

Det skal ikke mer til enn en smittet USB-stick før den maskinen utsettes for stor fare. Hva slags antivirusløsning er installert på den maskinen? Er den konfigurert med sandboxing slik at eksterne enheter sjekkes for virus før det gis tilgang til resten av systemet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ser det ikke er så aktuell problemstilling for TS siden det ikke er noen nett-tilkobling med i bildet her.

Det går fint ann å virtualisere et OS på feks VmWVare og Hyper-V selv om det kjøres på lukket nett. Utfordringen blir å ha et regime hvor en har gode (og sikre) rutiner for oppdatering/patching av software og antivirus i den lukkede løsninger.

Hva tror du XP-mode er for noe?

Jeg har jobbet med IT i 10 år så jeg vet veldig godt hva det er. Leser du førsteposten så ser du at XP-mode er uaktuelt. For sikkerhets skyld har jeg sitert det under.

Kompatibilitetsmodus i Win 7 går heller ikke an.

Selv om Maskinen kjører i et lukket nett så bør man likevel ha sikkerhet i bakhodet. Jeg stusser egentlig ganske mye over at de som har utviklet programvaren ikke har laget denne for nyere OS enn Windows XP. Det OS'et begynner jo å bli forholdsvis gammelt.

Det skal ikke mer til enn en smittet USB-stick før den maskinen utsettes for stor fare. Hva slags antivirusløsning er installert på den maskinen? Er den konfigurert med sandboxing slik at eksterne enheter sjekkes for virus før det gis tilgang til resten av systemet?

XP-Mode er en virtuelt maskin som kjører XP.

XP-mode er IKKE kompatibilitetsmodus.

Dine 10 år tiltross så har du ikke fått med deg hva XP-Mode som kom med Windows 7 er for noe.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

XP-Mode er en virtuelt maskin som kjører XP.

Windows XP-mode krever virtualiseringsprogramvare som Windows Virtual PC for å brukes og er langt fra å være en virtuell maskin på linje med Hyper-V og VmWare. Det er en grunn til at Microsoft har faset det ut av porteføljen.

Windows Virtual PC er på lik linje med VmWare player og dagens Windows 8 sin hyper-v en virtualiseringstjeneste. Det er ikke en hypervisor slik som VmWare sin ESXI server eller Hyper-V Server til Microsoft, men det er like fullt en virtualiserings service for Desktop.

Nå begynner du å bevege deg veldig off topic.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Dere kan bare glemme å snakke om virtuelle.

xpmode er dessuten selve tjenesten hvor apper fra virtual-pc sin xp installasjon kjører ute i vindu i Windows 7 , samme som unity i vmware.

En fysisk com port com 1/2 med hw interrupt som denne software tydeligvis er kodet imot kan ikke funke med virtuelle serieporter over usb eller gjennom hypervisor.

Har hatt nok erfaring med dette med lisens dongler for com/lpt/usb og eldre software .

Sentinel benyttet også lisens software som var avhengig av NETBEUI som kun var mulig med Windows 2000/xp hvilket gjør nyere os med slik software umulig.

Det enkle er å skaffe en refurbished thinkpad fra 2005/2006. Med docking stasjon gjerne.

Disse er pålitelige maskiner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har en lenovo thinkpad liggende.

Tror den støtter xp, den var vel opprinnelig levert med vista.

Send meg en pm om det skulle være av interesse å kjøpe denne :)

Husker ikke specs, men er Intel cpu og 4gb ram + 1 gb turbo boost kort.

Garantert mulighet for docking-stasjon.

Mangler lader, da denne tok kvelden.

Lenke til kommentar

Dere kan bare glemme å snakke om virtuelle.

xpmode er dessuten selve tjenesten hvor apper fra virtual-pc sin xp installasjon kjører ute i vindu i Windows 7 , samme som unity i vmware.

En fysisk com port com 1/2 med hw interrupt som denne software tydeligvis er kodet imot kan ikke funke med virtuelle serieporter over usb eller gjennom hypervisor.

Har hatt nok erfaring med dette med lisens dongler for com/lpt/usb og eldre software .

Sentinel benyttet også lisens software som var avhengig av NETBEUI som kun var mulig med Windows 2000/xp hvilket gjør nyere os med slik software umulig.

Det enkle er å skaffe en refurbished thinkpad fra 2005/2006. Med docking stasjon gjerne.

Disse er pålitelige maskiner.

Dette høres ut som forklaringen jeg har savnet. Vi bruker serieporten for å omdanne signaler fra vårt anlegg til pc software. I tillegg må det stå en usb lisens nøkkel for at programmet skal kunne kjøre.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel ingen overraskelse akkurat?

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er tilstedeværelse av APIC MPS 1.4 og tilgjengelig lqpic hw interrupt for naive COM1/COM1 IRQ 3 /4 med IO adresse 2f8/32 for gammel koding i software /lisens dongel etc.

XP isolert sett kan man virutualisere med gammeldags PIC på nye maskiner.

Det merke som står på maskiner "Designed for Windows XX" har en betydning.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet og kan forklare hva som gjør at XP ikke kan installeres på nyere maskiner?

Jeg testet en ny laptop for et par år siden, den hadde Windows 7 (64-bit). Før jeg leverte den tilbake ville jeg formatere harddisken og satte derfor inn en plate med XP Pro (jeg hadde ikke en DVD med Win7).

Maskinen kunne ikke bruke XP-platen, den forsøkte i det uendelige men ingen ting skjedde. Ikke engang en feilmelding. Det eneste jeg oppnådde var at maskinen ikke fant harddisken etterpå!

Lenke til kommentar

Typiske ting. SATA-porter må stå som IDE-mode/Legacy-mode/Compatibility mode (eller lignende), UEFI boot må av og Legacy boot på, Secure boot etc. må av.

Javel, men dette kan vel justeres?

Uansett synes jeg det er merkelig hvordan maskinen reagerte på XP-DVD'n, det virket som at den ikke kunne leses. Og så ble harddisken "borte".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...