Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny pc med XP - mulig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en kunde som ønsker å bytte pc pga eksisterende pc er for gammel. Pcen skal kun brukes til å kjøre vår programvare. Utfordringen er at hans versjon av vårt program (som av ulike grunner ikke kan oppgraderes) kan kun kjøres med Win XP. Kompatibilitetsmodus i Win 7 går heller ikke an.

Jeg trenger altså ny pc med Win XP. Dette klarer jeg ikke skaffe. Er det mulig å bygge med nye komponenter og deretter installere clean Win XP? Men hvor får man tak i en Win XP lisens.

Noen snakker også om nedgrader Win 7? Er det mulig og hva trengs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, du må nok enten ha technet lisens eller ha XP lisens før eller laste ned piratkopi.

Tviler på microsoft bryr seg siden XP er end of life.

Angående maskinvare burde du vurdere brukt sokkel 1366 eller 1155 (Sandybrige) være Uten UEFI, så da blir det mindre problemer, selv om det kan gå med UEFI også. Problemene er også drivere ikke er tilgjengelig.

Nå finnes det

Windows XP-modus i Windows 7 men denne klarer ikke å virtualisere skjermkort bra nok så det er vel kanskje ikke så lett å løse problemene på den måten. Er kanskje ikke så enkelt å få maskinvare å fungere der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eksisterende fysiske Windows XP maskin kan også konverteres til en virtuell maskin.

Jeg gjorde dette med min gamle Windows 7 PC når jeg gikk over til Mac.

Brukte da gratis verktøy fra VMware.

Spørsmålet er om denne avbildninga kan kjøres fra andre virtualiseringsprogrammer (Virtualbox f.ex) eller om du blir avhengig av å kjøpe lisens til Wmware for å kunne kjøre avbildinga?

Lenke til kommentar

Jeg har en XP SP1 liggende.

Den følger egentlig en Dell-PC, men det tror jeg skal gå greit.

Jeg kan ikke love deg hva som skjer når du skal aktivere eksemplaret dog, i verste fall må du kjøpe en lisens, men det mener jeg du skal slippe unna.

Hvis det er interessant, så kan du få denne av meg.

SP3 kan lastes ned her: http://www.microsoft.com/nb-NO/download/details.aspx?id=24

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Kjøp Windows 7. Inni der kan du installere Windows XP mode. Dette er en gratis XP som kjører på en virtuell maskin i Windows 7.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7#section_1

Jeg hadde håpet på at denne løsningen skulle fungere, men når jeg hører med våre it eksperter som har laget den programvaren som styrer våre systemer, sier de at virtuell maskin ikke vil fungere. Jeg vet ikke om det er fordi vi får signaler fra vårt logistikksystem via en serial kabel koblet til pcen, eller om det er noe annet som hindrer at jeg kan bruke en virtuell maskin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kjøp Windows 7. Inni der kan du installere Windows XP mode. Dette er en gratis XP som kjører på en virtuell maskin i Windows 7.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7#section_1

Jeg hadde håpet på at denne løsningen skulle fungere, men når jeg hører med våre it eksperter som har laget den programvaren som styrer våre systemer, sier de at virtuell maskin ikke vil fungere. Jeg vet ikke om det er fordi vi får signaler fra vårt logistikksystem via en serial kabel koblet til pcen, eller om det er noe annet som hindrer at jeg kan bruke en virtuell maskin.

Jeg vill likevel prøvd og kanskje kommet med en konklusjon på hvorfor det ikke går.

Har dessverre kommet over endel "eksperter" i bransjen som sier ting ikke går, når det egentlig er de som ikke kan.

Jeg vet av erfaring der er noen spill som ikke kunne kjøre over RDP, men virtuelle maskiner kan ha direkte tilkobling til seriell porten, så den forklaringen ville vært noe helt nytt for meg iallefall.

Jeg har en gang jobbet på en prosessfabrikk som kjørte skjermstyringen med Windows NT 4. Det kunne blitt vanskelig å virtualisere, men WmVare sier det meste lar seg løse. Det gjelder bare ikke å gi opp ved første stopp. Iallefall ikke uten å ha prøvd først.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Kan det være noe å kjøre Windows 8.1 Pro, med Hyper-V aktivert?
Tror muligens det har mulighet for å koble til serial port.

Men hvordan er det med serial porter på hovedkort nå for tida?

Ellers har vel også windows 8 bedre kompatibilitet med eldre programmer enn windows 7

Lenke til kommentar

Ikke for å være alt for krass , men om dette er IT eksperter og de har laget en programvare som kun fungerer på et utdatert os så må man nesten spørre seg om de er "eksperter" i det hele tatt. Her burde de kunne oppgradere programvaren til å fungere på nyere versjoner av Windows.

Det er såpass mange sikkerhetshull nå i XP og ikke minst problemer som aldri vil bli rettet at det er langt mer hensiktsmessig å få laget ny programvare til feks Windows 8.1 / 10.

Lenke til kommentar

Ikke for å være alt for krass , men om dette er IT eksperter og de har laget en programvare som kun fungerer på et utdatert os så må man nesten spørre seg om de er "eksperter" i det hele tatt. Her burde de kunne oppgradere programvaren til å fungere på nyere versjoner av Windows.

Det er såpass mange sikkerhetshull nå i XP og ikke minst problemer som aldri vil bli rettet at det er langt mer hensiktsmessig å få laget ny programvare til feks Windows 8.1 / 10.

Jeg tenkte på det samme, og om ikke så burde de vel i det minste dere ha en bedriftslisens av XP på lager så de kunne installere dette på en nyere PC. Kan også nevnes at en Windows XP lisens kan brukes 2 ganger før den må valideres og godkjennes..

Så løsningen er vel bare å installere en ny PC med Windows XP, med eksisterende XP lisens som trolig er klistrert på kabinettet på gamle PC. :) Husk bare å slette cfg fila fra iso fila, så det ikke legger seg inn noen forhåndsbestemt nøkkel eller versjon, men heller velger det selv utifra hvilken versjon man har lisens på :)

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt rett. Vi har nyere versjoner av vår programvare som kjører på nyeste OS (Win 8, Windows Server 2012), men det er ikke alle kunder som ønsker å investere i oppgradert programvare da det medfører store summer for å oppgradere hardware også. Les: ikke pc hardware, men annen hardware som PCB kort etc.

Jeg må derfor ha en Windows XP pc, men av nyere dato. Løsningen med å kjøpe ny pc og installere XP vil fungere om det er mulig å få komponenter som støtter win xp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Leveres det sikkerhetsfikser til XP-mode?

Trengs ikke så lenge man ikke kobler den til nettet.

Neida, ikke hvis man ikke skrur på pc'n heller. Men hva var svaret på spørsmålet?

Det leveres sikkerhetsfikser til selve virtualiseringsprogrammet. (om det er det du lurer på).

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har en kunde som ønsker å bytte pc pga eksisterende pc er for gammel. Pcen skal kun brukes til å kjøre vår programvare. Utfordringen er at hans versjon av vårt program (som av ulike grunner ikke kan oppgraderes) kan kun kjøres med Win XP. Kompatibilitetsmodus i Win 7 går heller ikke an.

Jeg trenger altså ny pc med Win XP. Dette klarer jeg ikke skaffe. Er det mulig å bygge med nye komponenter og deretter installere clean Win XP? Men hvor får man tak i en Win XP lisens.

Noen snakker også om nedgrader Win 7? Er det mulig og hva trengs?

Om man skal kjøre XP, så er det som tidligere nevnt sikkerhetsproblematikk knyttet til manglende patching. Men det er faktisk ganske mange som kjører eldre programvare som ikke lar seg kjøre på nyere OS, eller som de aller helst ikke vil røre (if it aint broken...) Det finnes software som kan "herde" OS`et, altså at man lager en policy på hva som kan kjøres på maskinen. Da kan man sørge for at manglende patching ikke blir en utfordring. feks dette kan gjøre det: http://www.symantec.com/data-center-security/

Det finnes en klient utgave av dette som heter Critical system protection.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...