Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1995 Mazda 323 glx - Nybegynner trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpt meg en bil som jeg egentlig ikke skal ha så lenge, men ønsker jo at den skal fungere. Tidligere eier hadde vært på verksted og funnet ut at mansjettene (??) foran må byttes, og jeg har da fått nye med på kjøpet. Har googlet litt og funnet ut at det egentlig er en ganske grei jobb for de som kan det. Men hvor mye koster det ca på verksted? Holder til i Rogaland.

I tillegg er det en sånn reim som må byttes, ikke registerreima men en liten en som jeg også fikk med på kjøpet. Bilen hyler litt innimellom, spesielt når det er fuktig ute. Dette skulle også være en veldig grei jobb for de som kan det, noen som har peiling?

I tillegg lurer jeg på hvor man kan finne sånne fjernkontroller til å låse opp bilen fra utsiden? Jeg har en, men tror batteriet på den begynner å dø da jeg må trykke kjempehardt flere ganger før bilen reagerer.

Er snakk om en 1995 Mazda 323 glx.

Jeg er TOTALT nybegynner i dette, så svetter litt bare med tanken. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte mansjetten koster like mye som å bytte hele leddet. Jeg tipper rundt et par tusen kroner men mange verksteder ville ikke montere deler som du har med.....
Ikke prøv å bytte den selv siden du er helt nybegynner. Ta kontakt med noen ungdommer som liker å skru på bil. Det finnes mye ressurser blandt dem.

Lenke til kommentar

Kommer ann på om det er indre eller ytre mansjetter hvor dyrt det blir, byttet på min 405MI16x4 ytre foran på høyre side, gjort på ca 45 min med kjøring inn og demontering. Hjelper mye om de som skal gjøre jobben har en god avdrager for leddet, hadde nok tatt vesentlig lengre tid uten uten det.

Endret av Inz4ne
Lenke til kommentar

Litt avhengig av bilmerke er det ikke stor forskjell på indre og ytre mansjett. En mansjett koster ofte rundt 200-400 kroner (Verksteder tar nok mer for delen) og arbeidet er ofte ikke stort.

Jeg fikk byttet én mansjett på en like gammel Audi, og der vrir tar de bare av hjulet, vrir opphenget til sides og drar ut hele drivakslingen når de bytta mansjetten. Alt arbeidet tok på verkstedet ca 40 minutt (du faktureres garantert 1 times arbeid). Jeg betalte 1400 kroner for den timen. (hadde mansjett).

Den vanskelige delen av å bytte en mansjett, er vel og merke å få det ytre leddet av og på. Å få ut aksling, eller få tilgang til den er sjeldent veldig vanskelig, men akkurat det å få satt sammen akslingen igjen er ofte vanskelig uten riktig verktøy, en god avdrager, som Inz4ne sier over.

Reimen du snakker om er jeg mer usikker på. Tror det må være reimen til dynamoen du har fått. Kan være en helt grei jobb, jeg ville søkt litt på mazda-forumer om hvordan jobben gjøres for din modell.

Bytt batteri i fjernkontrollen! :) Ellers kan det være at sender/mottaker bare er dårlig i utganspunktet..

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...