Gå til innhold

Forskjell på primær og sekundærbolig?

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Jeg eier en bolig i Oslo som jeg leier ut. På grunn av jobben min som ligger et stykke unna, har jeg valgt å leie bolig selv nærmere jobben.

På mitt skattekort ble min bolig ansett som sekundærbolig. Kan det stemme? Burde det ikke da være min primærbolig, selv om jeg ikke bor der? Jeg eier jo ikke noe annet bolig. Utgjør det egentlig noe stor rolle på skatten min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier en bolig i Oslo som jeg leier ut. På grunn av jobben min som ligger et stykke unna, har jeg valgt å leie bolig selv nærmere jobben.

På mitt skattekort ble min bolig ansett som sekundærbolig. Kan det stemme? Burde det ikke da være min primærbolig, selv om jeg ikke bor der? Jeg eier jo ikke noe annet bolig. Utgjør det egentlig noe stor rolle på skatten min?

Hva er forskjellen på primær- og sekundærbolig?

Den boligen hvor du har ditt hjem ved utgangen av inntektsåret, er din primærbolig. Du kan bare eie én primærbolig. Alle andre boliger du måtte eie - for eksempel en pendlerbolig - er sekundærboliger.

Under forutsetning av at du ikke eier annen primærbolig, kan unntaksvis en boligansees som primærbolig selv om du ikke hadde ditt hjem der ved årets utgang. Dette gjelder hvis du kan sannsynliggjøre/dokumentere at

• du ikke bruker boligen som ditt hjem på grunn av forhold du ikke har rådighet over, for eksempel på grunn av alder, helsemessige grunner, beordring mv.

...og at

• du ikke har leid ut noen del av boligen i det aktuelle tidsrommet. Med utleie menes i denne sammenheng også tilfeller hvor du lar andre, herunder også nære slektninger, benytte boligen vederlagsfritt når disse helt eller delvis dekker driftsutgiftene.

Skatteetaten

Endret av Target.Aquired
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...