Gå til innhold

Minimum 37(40/42?), maks 6000

Anbefalte innlegg

Hei.

Har null peiling på TV'er og har prøvd å søke litt rundt etter forskjell på plasma tv, led tv osv. så kom over dette forumet her som kanskje kan hjelpe meg.

Tenker en 37(40/42?)", sitter vel 3, kanskje 4 meter unna tven. Med ganske store vinduer og mye lys på dagtid i stuen.
Maks pris er vel rundt (5)/6000, med mindre det er en jeg bare må ha som er litt dyrere.

Har egentlig ikke så peiling på LCD/Plasma/Smart-TV og har søkt etter ulik informasjon om hva folk mener er best, men finner ikke noe konkret. Og har heller egentlig ikke så stor peiling på forskjellen mellom disse heller.

Har fått høre at "smart-tv" ikke er nødvendig?

Må passe canal digital kabel-tv, og helst ha hdmi tilgang, men det regner jeg med de fleste TV man kjøper nå til dags har?

Tv skal for det meste brukes til å se på vanlige TV kanaler, serier osv. Brukes også en sjelden gang til PS (både 1 2 3 4, men man får vel kjøpt noe så de gamle "rød, gul , hvit , svart" kablene for blant annet ps1 passer inn?)

Er ikke helt rutt på dette, men det ses ikke så ofte på film, og om det gjøres kobles gjerne pc til tv.

Noen tips til hva jeg bør se etter, spesielt med tanke på lcd/plasma/smart tv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!!

Fant ut at det var alt for lite, så jeg økte til 50!

Kjøpt meg JVC 50" LED-TV LT-50E73, men er utrolig missfornøyd!

Er fornøyd med at det er 50", så størrelsen er perfekt, men tv "lagger/hakker" en del, og det er mer utydelig bilde enn det var i butikken! Noen ide om hva slags innstillinger som kan fikse laggingen (som er det største problemet?) Er sånn småtteri her og der, når en person "løper ut av skjermen", eller snur ansiktet sitt veldig fort?

Vurderte å bytte til Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN , som i utgangspunktet var favoritten min i butikken (men var utsolgt), og jeg har lest kun bra omtaler. MEN vil gjerne veldig beholde den jeg allerede har kjøpt om det er mulig å fikse laggingen? Hvis ikke må jeg jo bare finne en annen. (Evt andre tips til hva jeg kan bytte til?

Lenke til kommentar

Jeg ville levvert inn. Ville aldri kjøpt JVC. Dette er et merke som har solgt merkerettigheten sine, å TV'ne blir satt sammen av de biligste delene og påklistret et JVC merke. Dette er et merke Elkjøp/Lefdal har veldig høy fortjeneste på.

Hvor kjøpte du?

Lenke til kommentar

Jeg ville levvert inn. Ville aldri kjøpt JVC. Dette er et merke som har solgt merkerettigheten sine, å TV'ne blir satt sammen av de biligste delene og påklistret et JVC merke. Dette er et merke Elkjøp/Lefdal har veldig høy fortjeneste på.

Hvor kjøpte du?

Kjøpte på Lefdal da JVC var et av de dyreste og eksklusive merkene man kunne få tak i før av best kvalitet ( i følge muttern). Og det så ut til i butikken at alle JVC tv var de som hadde best bildekvalitet, problemet er at det er ikke samme kvalitet på den jeg har satt sammen, som den som var i butikken. Hadde jeg fått kvaliteten på den som var i butikken var den super! Hadde den ikke lagga her og der, så ville den vært perfekt..

Hva anbefaler du å bytte til i såfall?

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du?

Kjøpte på Lefdal da JVC var et av de dyreste og eksklusive merkene man kunne få tak i før av best kvalitet ( i følge muttern). Og det så ut til i butikken at alle JVC tv var de som hadde best bildekvalitet, problemet er at det er ikke samme kvalitet på den jeg har satt sammen, som den som var i butikken. Hadde jeg fått kvaliteten på den som var i butikken var den super! Hadde den ikke lagga her og der, så ville den vært perfekt..

Din Mor har helt rett i at JVC tidligere var et merke av beste kvalitet. Å det er derfor det iriterer meg så mye at det nå selges som en "kina" TV mens folk fortatt tror at det er et topp merke.

Er fortsatt budsjettet på 6000kr eller betalte du mer for JVC?

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du?

Din Mor har helt rett i at JVC tidligere var et merke av beste kvalitet. Å det er derfor det iriterer meg så mye at det nå selges som en "kina" TV mens folk fortatt tror at det er et topp merke.

Den koster 6999 , den 50"JVC. (denne er også dyrer på elkjøp)

Den Sony jeg har sett på koster det samme på lefdal 6999 som JVC tv'en (men 8999 på elkjøp for samme tv?)

Men i butikken får man jo alltid rabatt, tror jeg fikk 2000 i rabatt etter å ha gått rundt på lefdal lenge og vurdert hvilken tv jeg skulle ha, så tror vi betalte 4999.

Lenke til kommentar

Er fornøyd med at det er 50", så størrelsen er perfekt, men tv "lagger/hakker" en del, og det er mer utydelig bilde enn det var i butikken! Noen ide om hva slags innstillinger som kan fikse laggingen (som er det største problemet?) Er sånn småtteri her og der, når en person "løper ut av skjermen", eller snur ansiktet sitt veldig fort?

Hva slags signal får TV? Antennekabel rett i TV eller dekoder. Prøvd med DVD eller BluRay?
Lenke til kommentar

Hva slags signal får TV? Antennekabel rett i TV eller dekoder. Prøvd med DVD eller BluRay?

Bruker Canal digital med dekoder via HDMI kabel, og jeg har fått "kompabilitet koden" eller hva det heter, via Lefdal for å ha de optimale farge innstillingene.

Og det var en vanlig NRK serie jeg syns det hakket på, men har ikke sett like mye til det uten om den ene serien. Men skal sette på noen ulike serier og se nøye etter.

Nå er det mer at personer som er filmet langt i fra er utydeligere enn nære, men det er det vel kanskje uansett på store TV'er.

Fremdeles usikker på om jeg skal bytte JVC tv'en inn til Sony TV'en.. Eventuelt en helt annen.

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du?

JVC har levert mye bra gjennom mange år, men de har aldri vært veldig bra på TV. TV-ene fra JVC som selges i dag har grei ytelse i forhold til pris når de selges på tilbud, men til "ordinærpris" blir de for dårlige.

Når man bruker "Kina-TV" som noe negativt, så spørs det hva man vil fram til. Det lages mye bra i Kina om dagen med mange kjente navn på. Alle store TV-er bygges i land som ikke forbindes med kvalitet. Noen store produsenter tør ikke en gang å oppgi på produktene hvor de er laget...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Samma om den er lagd i Kina eller Japan eller Taiwan, de fleste ting blir vel lagt der idag uansett.. Uansett er ikke problemet hvor den er laget, men om noen har peiling på om Sony TV på samme størrelse (og samme pris!) har bedre kvalitet? Evt. hva som skiller de to Tv'ene da jeg ikke har peiling på de ulike tallene under spesifikasjonene deres..

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Bruker Canal digital med dekoder via HDMI kabel

Gå inn i oppsettet på dekoderen og sjekk hva slags oppløsning den står på. Prøv 720p eller 1080i og se om det er forskjell. Noe CD-dekodere har 1080p som kan gi hakkete bilder (virker som de har for dårlig hw).

Og husk at hvis du sammenlikner bilde med hva du så i butikken, så er demofilmene i butikken en kvalitet du ikke får på vanlig TV. Da må sammen likne med BluRay.

Lenke til kommentar

Gå inn i oppsettet på dekoderen og sjekk hva slags oppløsning den står på. Prøv 720p eller 1080i og se om det er forskjell. Noe CD-dekodere har 1080p som kan gi hakkete bilder (virker som de har for dårlig hw).

Og husk at hvis du sammenlikner bilde med hva du så i butikken, så er demofilmene i butikken en kvalitet du ikke får på vanlig TV. Da må sammen likne med BluRay.

Oppløsning i brukt 576i faktisk, og under står det mange "alternativer" til hva TV'støtter, må vel inn på innstillinger for å endre dette? Eller hvor kan dette endres.

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Oppløsning i brukt 576i faktisk, og under står det mange "alternativer" til hva TV'støtter, må vel inn på innstillinger for å endre dette? Eller hvor kan dette endres.

Fikk det til bå å endre den til 1080i. så står det @50hz .. er ikke TV på 100hz? "trengs kanskje bare at den bruker 50? (har ikke peiling på annet enn at det er bilder i sekundet haha)

Og hva anbefales evt av 720p eller 1080i?

Det hjalp i allefall utrolig å bytte til 1080i/720p, da er ikke annsiktene så utydelig nei! Takk takk! Da gjenstår det bare å se på et par serier for å se om tv "hakker".

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Oppløsning i brukt 576i faktisk.

Hadde en mistanke om noe slikt ja... Da er oppløsningen som på gammel analog TV.

Fikk det til bå å endre den til 1080i. så står det @50hz .. er ikke TV på 100hz? "trengs kanskje bare at den bruker 50? (har ikke peiling på annet enn at det er bilder i sekundet haha)

Det hjalp i allefall utrolig å bytte til 1080i/720p, da er ikke annsiktene så utydelig nei! Takk takk! Da gjenstår det bare å se på et par serier for å se om tv "hakker".

1080i er teoretisk det beste. Tanken var bare å se om det var forskjell.

Skjermen i TV-en er 100Hz, men signalet fra dekoderen er 50Hz. Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Oppløsning i brukt 576i faktisk.

Hadde en mistanke om noe slikt ja... Da er oppløsningen som på gammel analog TV.

1080i er teoretisk det beste. Tanken var bare å se om det var forskjell.

Skjermen i TV-en er 100Hz, men signalet fra dekoderen er 50Hz. Det er to forskjellige ting.

Det hjalp på de utydelige menneskene på avstand i allefall! Har jo ikke så god peiling på TV, så er mye nytt jeg lærer her ja.

Det er vel ikke flere "skjulte innstillinger" som kan gjøre det enda bedre? (mindre hakk/lagg?)

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du?

JVC har levert mye bra gjennom mange år, men de har aldri vært veldig bra på TV. TV-ene fra JVC som selges i dag har grei ytelse i forhold til pris når de selges på tilbud, men til "ordinærpris" blir de for dårlige.

Når man bruker "Kina-TV" som noe negativt, så spørs det hva man vil fram til. Det lages mye bra i Kina om dagen med mange kjente navn på. Alle store TV-er bygges i land som ikke forbindes med kvalitet. Noen store produsenter tør ikke en gang å oppgi på produktene hvor de er laget...

Så var Kina tv feil uttykk da.

Poenget er at TV'n blir satt sammen biligst mulig, med de biligste komponentene de får tak i for så å få JVC merke som gjør at kunden kjøper det, mange ganger basert på at JVC fra tidligere av er kjent som et meget solid merke. Så blir de priset kunstig høyt så selgerne kan gi "rabatt" til kundene mens de fortsatt tjener mer på JVC enn på de fleste andre merker.

Det samme gjelder for Pioneer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke flere "skjulte innstillinger" som kan gjøre det enda bedre? (mindre hakk/lagg?)

Gå inn i bildemenyen på TV og endre på MEMC (Motion Evaluation and Motion Compensation).

Alternativene er Av, Standard, Strong -> Den er på strong.

Prøv begge. Tipper AV gir minst hakking, men kanskje det virker uklart istedenfor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...