Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor får jeg tak i Sukkerpiller? - Kaldsvette av sukker(?) - ME?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med kaldsvette nærmest 24/7 som jeg finner både plagsomt og ødeleggende.

Konstant, nærmest 24/7 de fleste dagene i uken så våkner og står jeg opp som vanlig. Jeg har da ingen kaldsvette eller annet ubehag som jeg kjenner noe på. Men så snart jeg har inntatt min første kopp med Kamille-te, så blir jeg nærmest umiddelbart varm og begynner å kaldsvette. Visst Kaldsvetten ikke forsvinner innen 2-3 timer så vil dette automatisk bety at dette vil bli en dårlig dag for meg, med konstant kaldsvette frem til jeg tar sovemedisinen min om kvelden (Seroquel, 50 mg). Kaldsvetten forsvinner nemlig når Seroquelen om kvelden gir effekt, noe som sannsynligvis skyldes at Seroquel gjør meg trøtt + at det virker angstdempende og beroligende.

Visst kaldsvetten forsvinner innen 2-3 timer etter at jeg har inntatt min første daglige kopp med Kamille-te, så er dette et svært godt tegn på at dette vil bli en "god dag", hvor jeg føler på en normal kroppstemperatur med ingen meningsløs kaldsvette.

Til nå har jeg trodd at den ekstreme kaldsvetten har skyldtes en blanding av hovedsakelig bivirkning av medikamentet Venlafaxin som jeg går på for tiden, og har gått på nå i litt over 1 år. Og søvnmangel (da jeg har et ekstremt søvnbehov).

Dette hovedsakelig fordi det ofte er slik at jeg ikke får kaldsvette dagen etterpå visst jeg får 9-10 timers søvn + står opp før klokken 11-12.

Får jeg derimot mindre enn 9 timers søvn i løpet av natten, eller står opp senere enn 12 om morgenen (avhengig av hvor lite eller mye søvn jeg har fått i løpet av natten) så er det ofte slik at dagen vil bli preget av kaldsvette.

Sukker

Nå derimot tenker jeg heller at kaldsvetten kanskje kan skyldes at jeg om morgenen få i meg de første dosene med sukker "litt for raskt".

Dette baserer jeg hovedsakelig på at kroppstemperaturen går voldsomt opp + at kaldsvetten først kommer etter mitt første inntak av Kamille-te om morgen, som jeg selvfølgelig har en del sukker i.

Det har seg samtidig også slik at jeg for litt mindre enn 1 uke siden gikk fra RedBull/Battery og energidrikker generelt til koffeinpiller når jeg inntar koffein. Dette igjen har betydd at jeg nå i disse dager får i meg mye mindre sukker enn det jeg gjorde tidligere.

Når jeg tenker tilbake så har jeg også siden jeg gikk over til koffeinpiller for mindre enn 1 uke siden hatt mange flere dager med både kaldsvette og Irritabel Tarm.

ME

Når jeg tidligere idag også leste meg litt opp på en artikkel ang. ME, så var det faktisk skremmende veldig mange symptomer og kjennetegn som gjelder for meg.

Samtidig som at ME svært ofte kommer opp som første treff når jeg fra tid til annen googler et eller flere av symptomene/plagene jeg plages av.

Dette får meg da selvfølgelig til å mistenke at jeg kan lide av ME, da jeg også i tillegg til nevnte plager + mange flere ikke-nevnte symptomer også trenger hvile på ca. 20 min om gangen, flere ganger daglig.

Tilbake til formålet med tråden!

Men for å gå tilbake til temaet/formålet med tråden så er altså det jeg er ute etter Sukkerpiller. Hvorfor? Jo, nettopp slik at jeg kan ta disse om morgenen for å se om det er for raskt inntak av, eller kanskje for lite daglig inntak av sukker er det som kan være skylden til Kaldsvette-plagene mine.

Så, noen som vet hvor jeg som privatperson kan få tak i Sukkerpiller (på lovlig vis, selvfølgelig)?

Er dette å få kjøpt reseptfritt på apoteket?

Er det ellers noen av dere som har ideer til hva kaldsvette-plagene kan skyldes? Kan det ha sammenheng med Sukker, som jeg allerede mistenker?

Er det noen med ME her som kanskje kjenner seg mer eller mindre igjen i dette?

Irritabel tarm

Bare for å nevne det så skal det også nevnes at Irritabel Tarm er noe jeg også plages av i omtrent like stor grad som kaldsvette. Men dette er tho en plage som ikke går noe særlig mye ut over meg, eller som jeg bryr meg noe særlig om.

Magesmerter

I tilfelle dette skulle være relevant eller viktig å opplyse om så skal det også nevnes at jeg som oftest får midlertidige, små-middel sterke magesmerter etter første daglige inntak av Kamille-te.

Disse magesmertene går som oftest over i løpet av ca. 20 min.

Alle innspill som er relevant til tråden vil bli satt pris på!

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jeg vet ikke, men jeg kan dele min erfaring. Jeg går ikke på sovepiller, er b-menneske og står opp kl 07.00. Dette betyr vanligvis 5-8 timer søvn. Jeg har kaldsvette og strålesmerter i ben fra ca. kl 08.00 - 13.00. Vet ikke hvorfor, men vurderer å dra til legen snart.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne hjelpe men aner ikke hvordan, men jeg har noen tips,

hva med å drikke nok vann og legge seg tidligere? Kan hende du kaldsvetter

fordi kroppen er sliten og prøver å fortelle deg at den trenger væske.
Væske = nedkjølende. Og man trenger væske/vann når man er syk.

Håper det hjelper.

Endret av Hoshi
Lenke til kommentar

Ærlig talt, du er på jordet på så mange måter.

Men så snart jeg har inntatt min første kopp med Kamille-te, så blir jeg nærmest umiddelbart varm og begynner å kaldsvette.

Det kalles vel ikke kaldsvette hvis man faktisk er varm?

Og hvis du blir syk av kamille-te, slutt å drikke den.

Nå derimot tenker jeg heller at kaldsvetten kanskje kan skyldes at jeg om morgenen få i meg de første dosene med sukker "litt for raskt".

Høres helt usannsynlig ut. Hvis du spiser så mye sukker at du blir dårlig av det må du heller kutte ned på forbruket.

Dette baserer jeg hovedsakelig på at kroppstemperaturen går voldsomt opp + at kaldsvetten først kommer etter mitt første inntak av Kamille-te om morgen, som jeg selvfølgelig har en del sukker i.

Kroppstemperaturen går selvsagt opp fordi du har helt i deg varm te.

Det har seg samtidig også slik at jeg for litt mindre enn 1 uke siden gikk fra RedBull/Battery og energidrikker generelt til koffeinpiller når jeg inntar koffein.

Det er meningsløst å blande kamomillete og koffein. Kamillete og Seroquel er dempende. Effexor og koffein er stimulerende. Det er som å tråkke på gassen og bremsen samtidig.

Men for å gå tilbake til temaet/formålet med tråden så er altså det jeg er ute etter Sukkerpiller. Hvorfor? Jo, nettopp slik at jeg kan ta disse om morgenen for å se om det er for raskt inntak av, eller kanskje for lite daglig inntak av sukker er det som kan være skylden til Kaldsvette-plagene mine.

Trenger du sukker oppmålt kjøp sukkerbiter i butikken.

Når jeg tidligere idag også leste meg litt opp på en artikkel ang. ME, så var det faktisk skremmende veldig mange symptomer og kjennetegn som gjelder for meg.

Samtidig som at ME svært ofte kommer opp som første treff når jeg fra tid til annen googler et eller flere av symptomene/plagene jeg plages av.

Det er fordi ME er sykdom som rammer hele kroppen og dermed kan gi nesten hva som helst av symptomer. Det betyr ikke alle som har de symptomene har ME.

Hvis du skal få noe fornuftige svar må du ta med alt av ting du inntar. Du burde nevnt i den forrige tråden at du inntok koffein, Effexor og Seroquel. Og her at du inntar Aerius.

Hvem vet hva mer du inntar? 4 kopper chili rett etter kamilleteen? for å sette det på spissen.

Aerius, Kamillete, koffein, Effexor og Seroquel vil jeg påstå at kan gi kaldsvette alle sammen. Er du helt sikker på at du trenger alt dette? Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan noen kan trenge både kamillete og koffein.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper det hjelper.

Nok av væske får jeg nok i meg.

Når det gjelder at grunnen kan være at den er sliten, det gir veldig lite mening siden jeg jo begynner å kaldsvette allerede om morgenen.

Prøver også å legge meg senest 23:00-00:00 hver kveld :)

Lenke til kommentar

Diabetes.

Gå til legen

Har tenkt på Diabetes myself, men dette gir isåfall veldig lite mening. Da jeg tross alt er veldig tynn, samtidig som jeg trener nærmest hver dag + er en del muskulløs og i ellers veldig god form.

På en annen side så kan det nok være en mulighet, siden det er vanlig at jeg bare via te inntar 1-2 kg Sukker hver uke.

Kommer til å ta dette opp med legen, men har dessverre ikke time der før på Onsdag neste uke.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Håper det hjelper.

Når det gjelder at grunnen kan være at den er sliten, det gir veldig lite mening siden jeg jo begynner å kaldsvette allerede om morgenen.

Ok bra, og spiser du nok? Spiser du deg mett, altså at du ikke føler deg sulten?

Hmm ja, du har ikke for høy varme på soverommet, på badet eller huset generelt?

Innetemperatur burde ikke overstige 18 varmegrader (om sommeren burde man derfor

lufte ofte og lenge). Det er direkte skadelig og utmattende for kroppen å bli utsatt for sterk varme over tid. Lufter du huset ofte? Det er viktig, kroppen trenger frisk luft hver dag. Å ha vinduet åpent (med lås) eller i alle fall litt åpent vil gi kroppen mer frisk luft og du vil sannsynligivs sove bedre. Dermed trenger ikke kroppen å føle seg bekymret (jobbe mye/hardt). Kanskje svetten nå vil forsvinne. Husk også å drikke vann før du legger deg.

Endret av Hoshi
Lenke til kommentar

Håper det hjelper.

Ok bra, og spiser du nok? Spiser du deg mett, altså at du ikke føler deg sulten?

Innetemperatur burde ikke overstige 18 varmegrader (om sommeren burde man derfor

lufte ofte og lenge). Det er direkte skadelig og utmattende for kroppen å bli utsatt for sterk varme over tid. Lufter du huset ofte? Det er viktig, kroppen trenger frisk luft hver dag. Å ha vinduet åpent (med lås) eller i alle fall litt åpent vil gi kroppen mer frisk luft og du vil sannsynligivs sove bedre. Dermed trenger ikke kroppen å føle seg bekymret (jobbe mye/hardt). Kanskje svetten nå vil forsvinne. Husk også å drikke vann før du legger deg.

Dette gjør jeg selvsagt, da jeg ofte blir veldig slapp og energiløs om jeg ikke får i meg nok mat.

Nei, jeg har akkurat nå termostatet satt på 26 grader, men samtidig så har jeg også det ene vinduet litt åpent 24/7.

Skal også nevnes at problemet med kaldsvette også oppstår når jeg er ute og går i 20 minusgrader. Jeg kan altså stå ute og fryse, samtidig som kroppen svetter.

Lenke til kommentar

Dette høres mer ut som diabetes eller noe annet konkret, ja. Irritabel Tarm kan det også henge sammen med. Og det er heller ikke uvanlig at kaldsvetting kan være et symptom ved et medikament. Kanskje dette er noe å sjekke ut med legen?

Kan du ikke prøve te uten sukker? Eventuelt prøv med annen søtning, som stevia? Oppi noen kilo i sukkerinntak på ei uke kun pga te er enormt!

Det høres forresten ikke ut som ME. Ja, den sjukdommen dukker opp ved søk fordi det er så mange symptomer på den, men slik du beskriver det så ser ikke jeg at du har noen av de større og mer typiske symptomene. Å bli slitne og måtte hvile må vi alle, og hvis du trener såpass mye så stemmer definitivt ikke det overens med ME.

Lenke til kommentar

En av de store symptomene på diabetes 1 er at du ofte er veldig tørst, og nå du da drikker, må du fort på do. Vesken renner nesten rett igjennom kroppen. Og slik går no dagan.

Jeg kaldsvetter noe voldsomt ved føling(lavt blodsukker) men ellers opplever jeg det aldri\sjelden.

Det høres ikke ut som diabetes 1.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Håper det hjelper.

Dette gjør jeg selvsagt, da jeg ofte blir veldig slapp og energiløs om jeg ikke får i meg nok mat.

Nei, jeg har akkurat nå termostatet satt på 26 grader, men samtidig så har jeg også det ene vinduet litt åpent 24/7.

Skal også nevnes at problemet med kaldsvette også oppstår når jeg er ute og går i 20 minusgrader. Jeg kan altså stå ute og fryse, samtidig som kroppen svetter.

Ok bra, fortsett med å spise nok. Oi det var varmt (bare 11 grader kaldere en kroppen som er ca. 37 grader), du kan jo prøve å skru ned litt kanskje. Og bra det, at du lufter hele døgnet. Ok da håper jeg at du ikke har på deg altfor varme klær, altså man burde ha klær som varmer luften (men ikke glovarmt), slik at du ikke svetter. Det er veldig klassisk å gå ut med for mye klær om vinteren. Det er ikke bra og man kan fort bli forkjølet. Og du sier at du "inntar 1-2 kg Sukker hver uke" det er ikke anbefalt, man burde ikke innta mer enn 0,5kg (eller 500 gram hver uke). Det beste var om du fikk i deg mindre. Om du prøver å redusere sukkerinntaket skikkelig, og samtidig følger de andre tipsene går nok kaldsvetten bort.

Endret av Hoshi
Lenke til kommentar

En av de store symptomene på diabetes 1 er at du ofte er veldig tørst, og nå du da drikker, må du fort på do. Vesken renner nesten rett igjennom kroppen. Og slik går no dagan.

Jeg kaldsvetter noe voldsomt ved føling(lavt blodsukker) men ellers opplever jeg det aldri\sjelden.

Det høres ikke ut som diabetes 1.

Nei, det høres ut som type 2.

Og tørste (og dermed hyppig vannlating) er et mulig symptom. Typisk ja, men ikke alltid tilstedeværende.

Og 1-2 kg sukker pr uke tilsvarer 10 flasker cola i uka.

Dette er diabetes, og da hjelper det ikke med å bare kutte ned på sukkerinntaket. Dette må medisineres og kontrolleres. Faren er stor for at både nyre- og leverfunksjon er svekket allerede. Hyperhidrosis, som jeg regner med at svetteproblemet er, er også et tegn på diabetes.

Lenke til kommentar

Ser dessverre ut som det er Kamille-te som har skylden til kaldsvetten.

Jeg har nå i 2 dager gått fra Kamille-te til å bare drikke Twings Earl Grey Green Tea, og jeg har som resultat av dette ikke hatt noe problemer med kaldsvette de siste 2 dagene.

Slik det ser ut så gir Kamille-te meg kaldsvette fordi dette er en te som virker "dempende", noe minst en av medisinene jeg går på også gjør.

Medisiner jeg går på er Efexor/Venlafaxin (for Angst/Sosial Angst og Depresjoner), Seroquel (for å sove), TrioBe, Somac og Nycoplus Multivitaminer.

Noen som vet hvilke av disse 2 medikamentene som mest sannsynlig har hovedskylden til kaldsvetten (virker mest dempende)?

Jeg ønsker uansett å teste ut denne teorien min om at det er Kamille-te'en sin dempende effekt som har skylden, ved å en dag drikke en te som har mest mulig dempende effekt VS te som virker minst dempende.

Noen som har noen gode forslag?

Jeg er uansett i det daglige dessverre avhengig av å drikke Kamille-te for å unngå å få masse ubehagelige bivirkninger ved inntak av koffein.

Ønsker derfor også forslag til andre Kamille-te merker som jeg kan teste ut. Noen gode forslag?

Viktig at merket er å få kjøpt på Coop Extra, Kiwi, Rimi, evt. Europris.

Kamille-te'en som jeg til nå har drukket på er Confecta Kamillete (Fairtrade merket).

Bilde: DSCF7517.JPG

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Det er nok mest kamilleteen og kanskje seroquel. B12-mangel kan også gi svette, men når du tar TrioBe har du vel ikke mangel.

Klarer ikke legen din å hjelpe deg med dette? Det virker som om du har endel problemer. De er store nok til at du ikke skal ha dårlig samvittighet for å "belaste" helsevesenet. :)

Lenke til kommentar

Klarer ikke legen din å hjelpe deg med dette? Det virker som om du har endel problemer. De er store nok til at du ikke skal ha dårlig samvittighet for å "belaste" helsevesenet. :)

Gjør nok det, men har dessverre ikke time der før på Onsdag. Er også veldig fort å glemme å ta opp, og da må jeg plutselig vente enda lenger.

Lenke til kommentar

Det er nok mest kamilleteen og kanskje seroquel. B12-mangel kan også gi svette, men når du tar TrioBe har du vel ikke mangel.

Enkelte med B12-mangel har lite eller null opptak i tarmen, så det er ikke alltid det fungerer noe særlig med pilleform. På den annen side er det reseptbelagt, så jeg antar det har vært fulgt opp.

Lenke til kommentar

Enkelte med B12-mangel har lite eller null opptak i tarmen, så det er ikke alltid det fungerer noe særlig med pilleform. På den annen side er det reseptbelagt, så jeg antar det har vært fulgt opp.

Stemmer det.

Dette har selvsagt vært fult opp.

Jeg har B12 mangel og gikk i utgangspunket på 1 sprøyte i baken 1 gang hver 3 måned.

Oppdaget så at det var nok og bedre å ta en tbl med TrioBe hver dag, så B-12 mangel skal ikke være grunnen.

Dette vil jo uansett isåfall bli oppdaget ved neste blodprøve-taking (mest sannsynlig neste uke).

Noen som vet om for mye D-Vitaminer kan gi kaldsvette eller andre plager som er blitt nevnt?

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Noen som vet om for mye D-Vitaminer kan gi kaldsvette eller andre plager som er blitt nevnt?

For lite D-Vitaminer kan nok gi kaldsvette og trøtt kropp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...