tingo Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Fikk melding fra en bedrift i utlandet som skal sende meg en pakke om at den trenger fødselsnummeret mitt, fordi fraktselskapet trenger det for å fylle ut papirene til Toll. Synes dette høres merkelig ut, siden jeg har fått mange pakker fra utlandet tidligere, uten å måtte oppgi fødselsnummeret. Sjekker på nettsiden til Toll, og under "hjelp til utfylling av innførselsdeklarasjon Står det under punkt 8 Mottaker: "Oppgi varemottakerens navn, kundenummer og adresse. Den som mottar varen fremgår av faktura og evt. fraktdokumenter. Kundenummer er organisasjonsnummer eller fødselsnummer.". To spørsmål: når begynte Toll med å kreve fødselsnummer? Og - har Datatilsynet godkjent dette? Ok, det ser står noe om dette her: http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/ kan se ut som dette ble endret ved årsskiftet. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hvis du leser hele nettsiden på den siste linken din, står svaret der. Du har kanskje handlet av en bedrift som har avtale med fraktselskap som tar fortollingen for deg. Da trenger de fødselsnummeret. Dette er ikke noe som er endret ved årsskiftet. Det eneste som ble endret ved årsskiftet, er 350kr-grensen og grensen for utvidet fortolling. Hvorfor tollvesenet krever fødselsnr vet jeg ikke. Det står du kan spørre nettbutikken om å oppgi fødselsnr til transportør hvis du syns det er tryggere. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Nå er det jo som du selv skriver alt forklart på nettsiden til Tollvesenet. Nå er det heller ikke slik som mange tror at fødselsnummer/personnummer er taushetsbelagt eller hemmelig. Fødselsnummer er et unikt identifiseringsnummer som alle mennesker som blir født eller som bosetter seg i Norge blir tildelt av staten. Nummeret regnes ikke som en sensitiv opplysning og er ikke taushetsbelagt. http://www.datatilsynet.no/personvern/Fodselsnummer/ Kan nettbutikker kreve at jeg oppgir fødselsnummeret mitt ved kjøp av varer? Dersom du har bedt om å få betale med faktura, kan nettbutikker gjøre en kredittsjekk av deg. For å få gjort denne vurderingen, må de ha fødselsnummeret ditt. Hvis nettbutikken drives fra utlandet, er de i utgangspunktet ikke bundet av norsk lov, og kan da be om at du oppgir fødselsnummeret. Endret 14. januar 2015 av Thorsen Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Det var ingen som krevde fødselsnummer i 2014, selv om jeg fikk endel pakker fra utlandet (jada, inklusive fortolling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå