Gå til innhold

Nybegynner spørsmål objektiv...

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg nytt kamera og lurer på Canon EOS 700D. Er dette et fornuftig valg av kamera pr i dag? Eller er dette noe som er på vei ut?

Jeg har funnet dette tilbudet, og syntes det ser ganske ok ut:

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/viderekomne/med-objektiv/canon-eos700d18-5555-250stm/206765.8270/

Problemet for min del er at jeg vet altfor lite (faktisk ingenting) om objektiver og alle tallene som står på disse...

Jeg håper på å ta et kurs en dag, men foreløig er det ikke nok timer i døgnet...

Settet jeg linket over har både et 18-55 og et 55-250 objektiv, men vet ikke om dette er objektivene jeg trenger..

Budsjettet mitt er rundt 7500 - 8000,- inkl mva.

For det trenger jeg kamera med nødvendige objektiver, UV filter, ekstra batteri, stort minnekort, bæreveske og en liten tripod (type fleksibel gorillapod).

Når det gjelder bruksområder blir dette "hverdagsbruk".

Vi venter en liten, så det blir nok mye barnebilder. Både portrett og bilder fra litt avstand med landskap etc i bakgrunnen. Det kan fort bli behov for makro bilder. Kjangsen for at det blir bilder i fart er nok høy også.

Det er viktig at jeg har et "allround objektiv" i arsenalet slik at jeg ikke må bytte så mye frem og tilbake i hverdagen.

Håper noen kan hjelpe meg med noen lettfattede svar :)

Ser frem til å få litt hjelp :)

Thomas

Endret av zarniwhoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt en bra nybegynnerpakke dette. Ikke de mest lyssterke objektivene da men. Jeg ville i og med at du venter en liten en ville jeg ha lagt inn en blits i tillegg, f.eks canon 430ex til rundt 2000.

Da sprekker du budsjettet med en 500-lapp (du får evt 500 kr i Cashback på den pakken du har sett på).

Men før du gjør noe, gå til en fysisk butikk og kjenn litt på forskjellige merkene. Velg det som ligger best i hånden din.

En annen ting du bør tenke på er jo størrelsen. Kommer du til å gidde å drasse med deg relativt stort fotoutstyr eller kan et mindre speilløst system være noe for deg? Jeg kjøpte nettopp et Olympus omd- e-m10 for de (få) gangene jeg ikke gidder å drasse med den svære 7d'en.

Et par tester

http://www.tek.no/artikler/test-olympus-om-d-e-m10/157169

http://www.lydogbilde.no/test/olympus-om-d-e-m10

Fortsatt mulighet for å bytte objektiver og sette på blits.

Lenke til kommentar

Bare objektivene koster ca. 3900.- hvis du handler de løst og kameraet ca. 4500.- løst, så det er en grei deal, og du får ca. 14xzoom med disse to objektivene tilsammen så da dekker du det meste på en god måte. Synes du at dette er interessant finnes det mye forskjellig utstyr du kan kjøpe senere både nytt og brukt for ikke alt for mye penger for å ta steget videre som en hobbyfotograf.

Har selv 55-250 is stm som et lett alternativ og er faktisk overrasket over hvor bra det faktisk yter, har også 17-55 is stm men bruker den ikke så mye siden jeg har en bedre normalzoom "Canon 15-85 is" som jeg er fornøyd med.

Edit: her står det endel om brennvidder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar til begge to :)

Så da tolker jeg det slik at jeg får ganske god allround funksjonalitet med 18-55, og at sammen med 55-250, så er «de fleste» rekkevidder dekket?
Eller trenger man en egen for Makro eller gode protretter?
En blitz tar jeg definitivt med! Takk for tipset!
Jeg regner med at mer lyssterke objektiver har noe å si både på bildekvalitet og pris..
Artikkelen om brennvidder var ganske oppklarende!
Litt begreper å sette seg inn i, men det var mulig å forstå:)
Jeg har allerde et Olympus Stylus TG-2 for værharde dager og undervannsbilder, og en Canon Powershot G11. Det er sistnevnte som nå skal byttes ut med et speilrefleks.
Det er rett og slett begynt å bli tregt. Såpass trengt at gode motiver går meg hus forbi..
Jeg skal få tatt meg en tur til en forhandler i løpet av uken for å teste å holde kameraet. Jeg syntes i utgangspunktet alle speilrefleks kamera er litt vel store, men jeg kunne fortsatt tenkt meg et.
Det setter gjerne litt krav til en bæreveske som fungerer.
Lenke til kommentar

Hvis du leser litt på forskjellige forum så ser du at det er stadig flere aktive fotografer som finner ut at "alle speilreflekskamera er litt vel store", og bytter til moderne speilløse systemkamera. Derfor vil man ofte finne masse speilrefleks på bruktmarkedet.

En fordel med speilrefleks er at det er lite forskjell på kameraene, mens speilløse kan være mer spesialisert (liten størrelse/godt grep, raske/trege, HD/4K-video, søker/skjerm, stort/lite batteri osv).

Lenke til kommentar

For portretter så kan det være en idé å se på canon 50mm f/1.8. Tror det koster ca 800 kr. Fordelen (iallefall en av fordelene) med et slikt objektiv er at du kan få mindre dybdeskarphet. Da kan du få personen du portretterer skarp og fin, mens du kan få bakgrunnen uskarp.

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...