Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vakuum og fortenning


Anbefalte innlegg

MB 123 85 mod med 2l m102.920 motor, stromberg forgasser. Manuell kasse.

 

Problemet er at bilen fusker over ca 2500 RPM.

 

Har funnet ut at vakuumet som styrer fortenningen er veldig svakt, ca 2- 4 PSI.

 

Ved pådrag varierer vakuumet fra 5 til 6 PSI.

 

Har byttet alle vakuum slanger for å hindre at forgasseren suger falsk luft.

Samme symptoner på kald og varm motor.

Tennings anlegget er i orden ellers.

 

Noen tips til hva jeg bør gjøre videre?

 

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Det er ikke vacuumet som styrer fortenningen.

Denne funksjonen er bare lagt inn for å gi et lite "spark" i retning av litt tidligere tenning akkurat i det øyeblikket du gir gass, fra tomgangsposisjon.

I så måte lar det seg utmerket godt gjøre å kjøre uten den funksjonen, motoren blir bare litt mer nølende akkurat i det øyeblikket du gir gass.

 

Tenningsreguleringen kontrolleres derimot av et sett med sentrifugalvekter i fordeleren. Disse finner du under "ankerplata" som stiftene sitter på.

En feil som av og til forekommer i den type fordelere, er at jordinga mellom ankerplata og fordelerhuset er defekt. Sjekk at den er i orden.

Jeg ville også ha sjekket kondensatoren i fordeleren. Er denne defekt, så vil det oppstå uønsket spenningsoverslag mellom kontaktpunktene på stiftene, noe som i sin tur vil gi dårligere lading av coilen. Dette vil ofte gi seg utslag i tenningsfusk når turtallet økes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...