Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Glemt passord til Win 8 - ingen reset-disk eller mulighet for å resette via MS

Anbefalte innlegg

Holder på med en stasjonær pc her, der eieren har glemt passordet. Ikke mulig å resette vha mail, sånn som man vanligvis gjør, og maskina spør etter en reset-disk som eieren selvsagt ikke har.

Har programvare til å få sett passordet, men maskina nekter plent å boote fra både usb og cd.

Er altså snakk om Asus UEFI Bios Utility. I bios står usb-pennen som first boot device men den booter fra hdd likevel. Usb-en har for øvrig feil navn i boot-listen, det nye navnet på pennen er et annet siden det ble endret da jeg laga en ny boot-usb med et annet passw-reset-program. Kan det være dette som gjør at maskina ikke starter fra usb-en, at den har feil navn?

Klikker jeg på "boot menu" får jeg opp pennen (fortsatt med feil navn) og hdd. Hjelper ikke om jeg klikker på usb-en, for maskina starter uansett fra hdd.

Under "Advanced Mode" og "boot priorities" står "UEFI: Verbatim stor n go" som første pri og disken som 2.

Andre forslag? Noe jeg har oversett? Fast boot er nå slått av uten at det ser ut til å spille så stor rolle (forslag fra veven at man kunne slå av denne og så endre boot-rekkefølgen, men det hjalp ikke).

Secure boot står på og er ikke mulig å endre. Mulig det er mulig om man endrer på noe i key management, men det har jeg ikke turt å teste enda..

Det er ikke noe på maskina, så om det hadde vært mulig å resatt hele greia uten passordet hadde jeg gjerne gjort det. Har ikke funnet noen måte å gjøre det på..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke mye kunnskap/erfaring med secure boot. Så det er godt mulig at mine forslag bare gjør vondt til værre.

Prøv først om du får til å boote fra minnepennen fra en annen maskin. Det navnet du finner i BIOS/UEFI har ingenting med hvilket navn du gir den når du formaterer.

Min første tanker var om du har mulighet til å sette harddisken i en annen PC og boote fra minnepennen der. Det kan være lurt å deaktivere boot fra harddisk fulstedig slik at du ikke tuller til Windows-installasjonen om den ikke vil starte fra minnepenn.

For videre hjelp kunne det vært greit å vite modellnummer og windows-versjon. Er det noe klistermerke på maskinen med lisensnøkkel? Er kryptering (bitlocker) aktivert? Hvis du vet hvilken windows versjon det er (home/pro/ultimate osv) så kan jeg finne ut om den støtter bitlocker.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Det er ikke noe på maskina, så om det hadde vært mulig å resatt hele greia uten passordet hadde jeg gjerne gjort det. Har ikke funnet noen måte å gjøre det på..

Når du har kommet til innloggingen, så kan du få opp menyen som sier "Restart" "Skru av" ol. Hold inne Shift-knappen, mens du trykker "Restart".

Etter noen sekunder vil du få opp en ny meny hvor du kan gå på "Feilsøking", så "Tilbakestill" eller noe i den duren. Da vil den reinstalleres.

Ellers må du deaktivere Secure Boot og sette BIOS til Legacy istedenfor UEFI, om jeg husker rett. Da burde du kunne boote fra usb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Merko sier, endre til legacy boot (det er ikke sikkert minnepennen din er bootbar for UEFI), og prøv igjen.

Enkelte maskiner har også hver sin boot meny for legacy og UEFI.. Så du må nok inn i bios igjen etter at du har deaktivert UEFI, og evt. secure boot om det er aktivert.

Bare husk å aktivere begge igjen, når du har fått fjernet/endret passordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...