supercool1 Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs. privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk. Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet? Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Du må oppfylle kravene for å kunne konkurrere i det hele tatt om studieplassene. Så lenge du har 2'er i matematikk kan du ikke bli lærer dessverre. En mulighet kan være å ta matematikk på høgskole og få bedre karakter. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Helt sikker på at du klarer å forbedre matematikken med én karakter som privatist - enten med egeninnsats, eller ved hjelp av Sonans el. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Helt sikker på at du klarer å forbedre matematikken med én karakter som privatist - enten med egeninnsats, eller ved hjelp av Sonans el. Det har du helt rett i. Innlegget mitt var informativ, men negativt vinklet. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Er ikke verre enn at du tar en bachelor/master i det du vil undervise i, for så å bygge på med PPU. Sistnevnte har etter det jeg vet ikke noe krav til matematikkunnskaper. Lenke til kommentar
Engm Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Hvem som helst kan lære seg matematikk, det krever bare innsats. Det er ingen som bare kan matematikk uten videre. Du må legge ned tid, akkurat som man ville gjort om man skulle lære å spille piano (f.eks.). Gratis matematikkvideoer (på norsk): http://campus.inkrement.no/Home/Catalog Lenke til kommentar
Visum Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Ikke gi opp, dette klarer du. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Kravet om minimum tre i matte gjelder vel almennlærerutdanningen? Ingenting som hindrer deg i å ta lektorprogrammet i nordisk. Kjør på! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Kravet om minimum tre i matte gjelder vel almennlærerutdanningen? Ingenting som hindrer deg i å ta lektorprogrammet i nordisk. Kjør på! Kravet gjelder også lektor i nordisk. Fra og med neste år vil det stilles krav om minimum karakteren 4 i matematikk. Endret 17. januar 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Lefsehatt1 Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Om jeg husker rett fra videregående, trenger du ikke å bekymre deg.Når du tar lærerutdanning, kan man velge fagene man vil fordype seg i,og mattematikk er blant disse (og dermed bli mattelærer om du vil det).Du lærer alt det grunnleggende, men det kreves også at du spør når dulurer på noe. Lykke til videre. Endret 17. januar 2015 av Lefsehatt1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Om jeg husker rett fra videregående, trenger du ikke å bekymre deg.Når du tar lærerutdanning, kan man velge fagene man vil fordype seg i,og mattematikk er blant disse (og dermed bli mattelærer om du vil det).Du lærer alt det grunnleggende, men det kreves også at du spør når dulurer på noe. Lykke til videre. Hva snakker du om? Trådstarter kommer ikke inn på studiet med 2 matematikk. Endret 17. januar 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Hemni Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Opptakskravet for å komme inn på lærer- og lektorutdanningene i Norge er: LÆRERDu må ha• gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i studiekompetansefaget matematikk (224 timer), eller bestått matematikk på høyere nivå i videregående skole• gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i studiekompetansefaget norsk (393 timer), og• minst 35 skolepoeng Slik jeg ser det har du tre muligheter: 1. Ta opp matematikk fra videregående skole (vær OBS på at du må ha minimum 35 skolepoeng!). Og vær også OBS på at kravet fra og med 2016 er at du må ha en 4-er i matematikk. 2. Ta 60 studiepoeng i matematikk på universitet eller høgskole, da bortfaller kravet fra den videregående skole. 3. Ta en bachelor innenfor det faget du ønsker å undervise i, for deretter å ta PPU. Her kan det være opptakskrav på C-snitt eller bedre, men det varierer fra instiusjon til institusjon. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Ta 60 studiepoeng i matematikk på universitet eller høgskole, da bortfaller kravet fra den videregående skole. Ja, dette er jo mye enklere enn å ta eksamen i praktisk matematikk. Endret 17. januar 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Meld deg opp til privatisteksamen og ta eksamen nå til våren. Søk om studieplass på SO innen fristen. Ikke utsett dette til 2016 ved å ta to semestre med noe tjafs på universitet/høgskole. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs. privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk. Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet? Mange går rundt å tror de er elendig i matte uten noen god grunn; dårlig erfaring med faget eller dårlig lærere kan gi dette inntrykket uten at det nødvendigvis stemmer. Er du sikker på at dette ikke er tilfellet for deg? Syns uansett du burde gjort et forsøk, ikke for å få en 3'er, men for å lære faget godt. Å ha klart dette tror jeg er en enormt verdifull erfaring for en lærer, altså klare å lære noe man i utgangspunktet ikke syns er lett. Vil du bli en god lærer, eller bare en lærer? (Det siste syns jeg det er nok av.) Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Ta 60 studiepoeng i matematikk på universitet eller høgskole, da bortfaller kravet fra den videregående skole. Ja, dette er jo mye enklere enn å ta eksamen i praktisk matematikk. Einig ^^ TS burde bare druse på med ein master og doktorgrad i matematikk når han først er i gong. Da kan Samordna opptak berre halde kjeften sin. 2 Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg må si meg enig med andre her; meld deg opp i matte som privatist. Oppmeldingsfristen er 1. februar og koster 2000 kr. Husk at du kan faktisk gjøre det helt greit i matte bare du pugger reglene. Når man kommer opp på høyere nivå i matte er selvsagt forståelse alfa omega, men for typisk 1. klasse VGS matte så handler veldig mye om å bare huske regler. Du trenger ikke forstå at minus multiplisert med minus gir pluss - du trenger bare å huske det. Er opptakskravet 3 i matte, så er opptakskravet 3 i matte. Det er neppe noen måte å lure seg inn. Alternativt kan du kanskje begynne på et annet studie, for så å søke om intern overgang til lærerstudiet, men jeg tror at du fortsatt må oppfylle kravet. Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Jeg fikk også 2 i matte på VGS.Anyway, det du må gjøre er å komme over kneika som gjør at du tror du er dårlig i matte. Jeg gikk rundt med dårlig selvtillitt med alt som har med tall å gjøre i årevis pga. den 2-ern fra vgs. Tok nylig opp matematikk på høyskole og klarte A som en av seks stk på hele kurset (120 oppmøtt på eksamen) Selvfølgelig med mye arbeid og jevn innsats gjennom hele semesteret. Ingenting er umulig bare du vil.www.khanacademy.orghttp://campus.inkrement.nowww.ndla.no Jeg brukte disse sidene en del for å få flere innfallsvinkler til samme type stoff. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei. Jeg ønsker å studere lærer eller lektor, men har 2 i matte fra vgs. privatist eksamen i matte er ikke en mulig løsning for meg, da jeg er elendig og kommer til å stryke. Har alltid hatt vanskeligheter med matematikk. Jeg dekker alle opptakskravene med trenger minst en 3'er i matte, og denne 3'ern kan jeg aldri få. Men tror dere at jeg kan få meg inn i studiet? Siden alle som søkte på lektorprogrammet i nordisk på UIO fikk seg inn i studiet? Da bør du kanskje ikke bli lærer. Ikke fordi du er dårlig i matte, men fordi jeg ikke tror at du kan hjelpe noen elever gjennom deler av utdannelsen deres med den holdningen. Alle fag er en treningssak og matte er ikke noe annerledes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå