Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstalys må av!

Isberg

Anbefalte innlegg

Hall folkens! Her kommer Mr. Krimminiminell med et spørsmål til de som vet.

Jeg ble stoppa i teknisk kontroll i dag, hvor jeg får høre at den LED-baren jeg har kjøpt på eBay må av. Noe jeg selvfølgelig syns er bollocks da jeg for det første ikke har råd til å kjøpe E-merket Led-bar , og fordi man får kjøpt bøtter på Biltema med mer lysstyrke enn den stakkars LED-baren som sitter på min bil. Humbug.

Anyway! Det jeg lurer på er dette;

Jeg hører mange si at etter man har vært å vist bilen er det bare å montere på igjen. Men jeg syns det høres litt for lett ut? Onkel Politi og Veivesenet å da ha noe regler der og som holder et godt tak i de håra bak i nakken på meg hvor det gjør ekstra vondt å bli lugga?

HVIS jeg velger å montere den på igjen, hva skjer hvis jeg blir stoppa en gang til? Er det bot, eller må jeg bare plukke av enda en gang å vise bilen for så å kan hive den på igjen? Erfaringer anyone? Jeg trenger kritisk ekstralys på min bil da jeg har så dårlige lykter at når jeg slår på langlysene er det ingen forskjell. Vil påstå at jeg er farligere på veien uten LED-baren enn med.

Mvh

Lysminister Bob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig råd er ingen grunn til å bryte loven. Men det er jo andre ganske billige ting du kan gjøre. Vanlige ekstralys (E-merkede) koster nærmest ingenting. Et par hundrelapper kanskje. Evt. sjekke om det er noe galt med originallyktene. Slitte reflektorer, matt glass eller lignende. Sjekke om du har full spenning på pærene og oppgradere ledningsnettet hvis du ikke har det.

Trafikkforeseelser blir registrert så det er mye mulig du vil få strengere straff neste gang.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig råd når det gjelder LED-barer var det jeg hintet til. Selvfølgelig har jeg råd til no ekstralys på biltema, men da må jeg modifisere hele fronten på et vis da jeg ikke kan feste noe annet der fremme uten å dekke til nummerskiltet eller å må bruke mer penger igjen på en kufanger.. LED-barene har et mål som passet akkurat..

Alt du sier er korrekt selvsagt. Jeg har lykter som har blitt spist av saltet, men selv etter de ble pusset ned til som ny så var lyset fremdeles dårlig, å det er visst etter det jeg har hørt vanlig på disse bilene (Pajero Sport). Det å bryte loven, jeg ser nå at de fleste nettbutikker i norge som selger lykter selger i flertall LED-barer og lykter som ikke er E-merket. Så da vil jeg tro der er mange der ute som kjører med ekstralys som må plukkes av ved en kontroll.

Så hvis det er greit så veit jeg at å kjøre med disse lyktene ikke er lov. Det trenger ieg ikke få fortalt. Trenger ikke vite det er "muligens" strengere straff. Ser helst til at jeg får et konkret svar fra noen som vet dette. Jeg kjører 8 mil hver dag igjennom elg-land for å komme meg på jobb, å fakta er at jeg får ikke råd på lenge å bytte ut denne LED-baren til noe lovlig, så jeg vil gjerne sette den på igjen til da. Spørsmålet mitt er som sagt, hva er konsekvensene hvis jeg gjør det?

PS: Jeg skjønner denne tråden terger mange der ute :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så har du lov å plassere "arbeidslys" på taket. Dvs lys på egen bryter som ikke er koblet til langlysene. Brukes ofte på pickuper og lignende som folk bruker i jobb sammenheng.

Og Sedsberg, jeg kan selvsagt lure noen små både her og der. Men det var ikke spørsmålet mitt denne gang :) At jeg spør dette er at jeg senere vil kjøpe meg E merket vare, men per i dag sikter jeg mer imot å forhåpentligvis få kjørt trygt hjem resten av vinteren med den jeg allerede har da jeg, faktisk, ikke har råd til å bytte ut. Noen små vil også bety ombygging der fremme for å få plass da hvis jeg fester en slik plate bak skiltet som jeg hadde på forrige bil så vil ikke festene funke da lyktene uansett vil havne inni fangern. Skilt festet er innfelt i fangern. På disse bilene bruker folk å ha kufanger(som også ligger i planene) men som sagt, det er penger jeg ikke har. MEN! uansett hvordan økonomisk situasjon jeg befinner meg i akkurat nå, så er det ikke spørsmålet. :)

Spørsmålet er, hva er konsekvensene for å bli tatt to ganger med samme ikke E stempla produkt på bilen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan nok regne med en grundig gjennomgang av bilen neste gang, og statens vegvesen finner som regel feil om de vil.

I tillegg kan du ta det for gitt at du får et forenklet forelegg på 2000,- neste gang.

Dersom de finner hjemmel til det er det ikke utenkelig at de avskilter bilen på stedet heller, da ryker du selvsagt på en del penger for å få fjernet bilen fra der den står, samt prøveskilter til visning..

Lenke til kommentar

Ja absoludt, de karene kan jobben sin. Noe som er vel og bra for oss alle. Grunnen til at jeg kvervulererlitt om drtte temaet er at akkurat på ekstralys så syns jeg den E-merkinga er mest byrokrati. Jeg eg helt og totalt reglen å ikke ha mer enn to stk ekstralys, eller en stk LED bar på en bil å ikke flere slik som over grensen. Burde vært målt i lys styrke da det er dette som plager folk og ikke hvor det er kjøpt. At det skal være så ulovlig stusser jeg på når du får blende motgående kjøretøy med en gang du kjører et kjøretøy over 12 tonn. Jeg bare syns det er litt merkelig....kurve tåkelys regelen også, kjempegreier. De står jeg for.

Men takker for svar.

PS:dette svaret ble skrevet på mobil med potetfingre så beklager eventuelle skriveleif :)

Lenke til kommentar

Så lenge dem bruker nærlysene samtidig utgjør dem ingen stor fare, mer et irritasjonsmoment. Det er verre med de forvirrede sjelene som kjører med parklys og tåkelys etter mørkets frambrudd. Dem kan umulig se hvem dem kjører ned.

Nær- og tåkelys på egen bil reduserer sikten i forhold til kun nærlys.

Det hindrer også sikt for møtende biler.

Hvordan kan du påstå at dette ikke er noen stor fare?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...