Gå til innhold

Avgiftsgalopp for bedret luftkvalitet


Anbefalte innlegg

 

Jeg bruker 14 min til jobb i bil en vei (kjører aldri i rushtiden). Bestetid med kollektivt er 53 min, normaltid 79 min. Det er bortimot 2 timer pr dag bortkasta, forholdene er ikke brukbare til å få utført noe fornuftig underveis. 2 timer daglig har rimelig høy verdi i kroner og øre, det skal altså en del gebyr til før mine transportutslipp reduseres.

Samfunnsøkonomisk sett er din tid verdiløs utenfor arbeidstiden, og derfor ikke med i beregningene. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Samfunnsøkonomisk sett er din tid verdiløs utenfor arbeidstiden, og derfor ikke med i beregningene. ;)

 

Det er jo det som gjør samfunnsøkonomi verdiløst, den stempler mennesker som

ikke jobber 24/7 som verdiløse og unyttige. I tillegg finnes det fattigdom i verdens rikeste land. At man til og med kan utdanne seg i det sier jo mye om dages levesituasjoner i Norge.

Endret av Hoshi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig, som et ørlite sidesprang, vedrørende transport & politikere;

 

Det legges altså (i praksis) ned noen sykehus i Oslo, så hele Groruddalen (130 000 pers) har A-hus som si primære sjukestue isteden. Det er i Lørenskog, med 10k ansatte.

 

Et genistrek rent transportmessig, siden det hverken går tog, T-bane eller trikk dit. De fleste busser stopper ganske langt unna, en og annen går oppom (har jeg hørt).

 

Slik planlegging er vel en håndsrekning til privatbilismen og Taxinæringa vil jeg tippe. Et av mange eksempler på at den ene handa ikke helt veit hva den andre driver med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

VG idag skriver om Byrådet i Oslo som vurderer å mangedoble bomavgiftene på personbiler som et tiltak for å bedre luftkvaliteten. Verst går det ut over dieselbiler. Dersom dette tiltaket skulle gå gjennom, hvilke tanker gjør dere dere om det?

 

Er et paradoks at dieselbiler lenge har blitt "subsidiert" med lavere avgifter for at folk skulle velge diesel.

De bruker mindre drivstoff og forurenser mindre, sa politikerne da.

Vi tok feil - la oss pålegge dieselbleiereine, som vi har skapt mange av med vår avgiftpolitikk, skyhøye avgifter gjennom bompengeordningen, sier de nå.

Dette er et vikarierende argument, det handler kun om at byrådet vil ha mer penger inn i kommunekassa.

Lenke til kommentar

Forøvrig, som et ørlite sidesprang, vedrørende transport & politikere;

 

Det legges altså (i praksis) ned noen sykehus i Oslo, så hele Groruddalen (130 000 pers) har A-hus som si primære sjukestue isteden. Det er i Lørenskog, med 10k ansatte.

 

Et genistrek rent transportmessig, siden det hverken går tog, T-bane eller trikk dit. De fleste busser stopper ganske langt unna, en og annen går oppom (har jeg hørt).

 

Slik planlegging er vel en håndsrekning til privatbilismen og Taxinæringa vil jeg tippe. Et av mange eksempler på at den ene handa ikke helt veit hva den andre driver med.

 

Det går tog til Lørenskog, men disse stopper ganske langt unna ja. I disse dager planlegges det t-bane til A-hus. Skal også nevnes at det går 4 busser i timen fra Oslo S til A-hus, de stopper rett ved hovedinngangen.

Lenke til kommentar

Hvis de vil bli kvitt dieselbilene til privatpersoner holder det nok å øke vrakpanten til 10-20000kr, og slenge på store avgifter på nye dieselbiler. Hvirfor velge pisk fremfor gulrot? Tipper det handler om penger til slutt.

 

Fordi "pisk" beviselig er langt mer effektivt en gulrot i slike sammenhenger? (nå snakker jeg "pisk" som i å laste mer av samfunnskostnadene personbiltrafikk faktisk påfører samfunnet over på de som benytter personbiler)

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvis de vil bli kvitt dieselbilene til privatpersoner holder det nok å øke vrakpanten til 10-20000kr, og slenge på store avgifter på nye dieselbiler. Hvirfor velge pisk fremfor gulrot? Tipper det handler om penger til slutt.

 

Fordi "pisk" beviselig er langt mer effektivt en gulrot i slike sammenhenger? (nå snakker jeg "pisk" som i å laste mer av samfunnskostnadene personbiltrafikk faktisk påfører samfunnet over på de som benytter personbiler)

 

AtW

 

 

Så har man jo lokket med gulrot først...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

 

70 000? Det er mulig du betaler det, jeg gjør ikke. Det kommer helt an på bruk og lokasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

 

70 000? Det er mulig du betaler det, jeg gjør ikke. Det kommer helt an på bruk og lokasjon.

 

 

Selvfølgelig, men det er i underkant av gjennomsnittlig for hva en bil koster i byen, det er individuelle forskjeller, men "folk flest" sparer mye på å ikke ha bil.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

 

70 000? Det er mulig du betaler det, jeg gjør ikke. Det kommer helt an på bruk og lokasjon.

 

 

Selvfølgelig, men det er i underkant av gjennomsnittlig for hva en bil koster i byen, det er individuelle forskjeller, men "folk flest" sparer mye på å ikke ha bil.

 

AtW

 

Kunne du ha linket meg til et sted der det vises til at gjennomsnittet for hva en bil i byen koster er over 70.000 i året?

 

edit: Ren nysgjerrighet hvor du har det tallet fra. Har null snøring på hva tallet er selv, men 70.000++ i året høres for mye ut.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Dersom du kun tar hensyn til kostnader som innebærer at du kjører inn i byen kommer jeg til rundt 78000. Men da tar jeg høyde for 400 bom-passeringer gjennom både indre og ytre bomring per år, samt 365 dager parkering á 8 timer til 20 kr/t. Tror nok kanskje at 70k er i øverste sjiktet av kostnaden med å kjøre bil i byen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

 

70 000? Det er mulig du betaler det, jeg gjør ikke. Det kommer helt an på bruk og lokasjon.

 

 

Selvfølgelig, men det er i underkant av gjennomsnittlig for hva en bil koster i byen, det er individuelle forskjeller, men "folk flest" sparer mye på å ikke ha bil.

 

AtW

 

Kunne du ha linket meg til et sted der det vises til at gjennomsnittet for hva en bil i byen koster er over 70.000 i året?

 

edit: Ren nysgjerrighet hvor du har det tallet fra. Har null snøring på hva tallet er selv, men 70.000++ i året høres for mye ut.

 

 

Her er noen regneksempler som illustrerer greit:

 

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom du kun tar hensyn til kostnader som innebærer at du kjører inn i byen kommer jeg til rundt 78000. Men da tar jeg høyde for 400 bom-passeringer gjennom både indre og ytre bomring per år, samt 365 dager parkering á 8 timer til 20 kr/t. Tror nok kanskje at 70k er i øverste sjiktet av kostnaden med å kjøre bil i byen.

1, Nå er det vel et par hundre tusen som bor innenfor bomringen og da..

2, 365 dager med parkering er vel noe i overkant? Mange har gratis parkering på jobben.

 

Ved å ta 400 bomringpasseringer på 2 bomringer OG 365 dager med 8 timers parkeringsavgift tror jeg du er langt unna gjennomsnittet gitt.

Lenke til kommentar

 

Her er noen regneksempler som illustrerer greit:

 

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

AtW

 

Nå var spørsmålet mitt hva en bil I byen koster. Ikke hva en bil koster pr år. Stor forskjell

Avskrivning/Forsikring/Årsavgift/Dekk/Service etc har jo ikke noe med byen å gjøre.

Det er generelle utgifter.

 

edit: De fleste må ha en bil uansett. Det er kostnaden å bruke den til/fra eller i byen som er det du må sammenligne kollektivtilbudet med.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

 

 

Gjør det enkelt.

Bygg ut kollektivtrafikken rundt byene og gjør den gratis, øk evt inntekts skatten for å finansiere.

 

Kollektiv er ikke dyrt, her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil, mens kollektivt koster 6600 i året. Det er ikke kostnaden som får folk til å velge bil.

 

AtW

 

70 000? Det er mulig du betaler det, jeg gjør ikke. Det kommer helt an på bruk og lokasjon.

 

 

Selvfølgelig, men det er i underkant av gjennomsnittlig for hva en bil koster i byen, det er individuelle forskjeller, men "folk flest" sparer mye på å ikke ha bil.

 

AtW

 

 

 

 

Dersom du kun tar hensyn til kostnader som innebærer at du kjører inn i byen kommer jeg til rundt 78000. Men da tar jeg høyde for 400 bom-passeringer gjennom både indre og ytre bomring per år, samt 365 dager parkering á 8 timer til 20 kr/t. Tror nok kanskje at 70k er i øverste sjiktet av kostnaden med å kjøre bil i byen.

1, Nå er det vel et par hundre tusen som bor innenfor bomringen og da..

2, 365 dager med parkering er vel noe i overkant? Mange har gratis parkering på jobben.

 

Ved å ta 400 bomringpasseringer på 2 bomringer OG 365 dager med 8 timers parkeringsavgift tror jeg du er langt unna gjennomsnittet gitt.

 

Ja, derav "70k er i øvre sjiktet av kostnaden med å kjøre bil i byen" - dette er det jeg anser som tilnærmet maks pris.

Denne tråden var snakk om bompenger. Så når du Atw begynner å trekke inn alle kostnadene av å eie bil så havner du godt OT. Denne kostnader kommer, uansett hvor du bor, så lenge du har bil.

Lenke til kommentar

 

 

Her er noen regneksempler som illustrerer greit:

 

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

AtW

 

Nå var spørsmålet mitt hva en bil I byen koster. Ikke hva en bil koster pr år. Stor forskjell

Avskrivning/Forsikring/Årsavgift/Dekk/Service etc har jo ikke noe med byen å gjøre.

Det er generelle utgifter.

 

 

Spørsmålet ditt bør vel ses i sammenheng med min påstand? Som var "her i byen koster det ca 70 000 i året å ha en bil" og "folk flest" sparer mye på å ikke ha bil..

 

Jeg har naturlig nok underbygd mine egne påstander, om du vil ha underbygd andre påstander, så foreslår jeg at du enten gjør det selv, eller venter til noen kommer med de påstandene du tenker på, og spør de om å underbygge det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, derav "70k er i øvre sjiktet av kostnaden med å kjøre bil i byen" - dette er det jeg anser som tilnærmet maks pris.

Denne tråden var snakk om bompenger. Så når du Atw begynner å trekke inn alle kostnadene av å eie bil så havner du godt OT. Denne kostnader kommer, uansett hvor du bor, så lenge du har bil.

 

 

Diskusjonen dreide seg over på kollektiv som et alternativ, der det ble påstått at det var for dyrt. Min påstand er at det i liten grad er prisen som er problemet, fordi det er mye dyrere å ha en bil, eller en ekstra bil, enn å reise kollektivt året igjennom. Det er nemlig frivillig å ha en bil. Det gjør også at mye av "gulrotsiden" er brukt opp mtp pris, om folk ikke kjører buss om de sparer 64 000, kommer de til å gjøre det om de sparer 70 000?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke underbygd hverken hvilken by det er snakk om, eller at det koster 70.000 å bruke den I BYEN.

Du har linket til et skjema hvor det står at det koster ~90.000 i året å ha bil.

Hvorav mesteparten av utgiftene ikke har noe med byen å gjøre.

 

Du skjønner at det er STOR forskjell på konstnad av det å HA bil, og det å BRUKE bil?

Spørsmålet her er (igjen) ikke hva det koster å HA en bil, det er hva det koster å BRUKE den. Og i denne sammenheng i forhold til hva det koster å bruke kollektivt til det samme.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...