Gå til innhold

Frikort eller skattekort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Er det sånn at alle i norge som tjener over 50000, altså vanlig lønn får de første 50000 skattefritt uansett hvor mye de tjener?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Nei, du betaler skatt for hele beløpet fra første krone over frikortgrensen.

Okei, et praktisk eksempel.

Hvis jeg tjener 50 kroner mer en 2014-frikortgrensen, HVA blir skatteprosenten på HELE beløpet, og hva blir skattebeløpet på de 50kronene?

Taper jeg penger på å tjene 50kr mer enn frikortgrensen, eller blir bare de 50krene beskattet høyt, eller blir de beskattet normalt?

I så fall; hvis jeg taper, hvor mye må man tjene før det lønner seg, eller er det et dumt spørsmål?

Så mange spørsmål, så mye byråkrati og dårlige offentlige nettsider.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Tjener du 50 050 kroner på du skatte 5,2% (cirka 2600 kroner). Du kan leke deg litt med denne kalkulatoren, eller andre av samme type.

Man regner ikke skattesats på kun beløpet over frikortgrensen - man regner på hele beløpet. Om du likevel vil ha se på det sånn kan du si at du betaler 0 i skatt på de første 50K, men må skatte 5 200 % på den siste tjente 50-lappen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tjener du 50 050 kroner på du skatte 5,2% (cirka 2600 kroner). Du kan leke deg litt med denne kalkulatoren, eller andre av samme type.

Man regner ikke skattesats på kun beløpet over frikortgrensen - man regner på hele beløpet. Om du likevel vil ha se på det sånn kan du si at du betaler 0 i skatt på de første 50K, men må skatte 5 200 % på den siste tjente 50-lappen.

Takk for en bra kalkulator!!

Ser altså at skatteprosenten begynner på 25% for beløpet over 39650 i året 2014. Da er beregningene mine ganske korrekte og jeg får heldigvis alle pengene jeg har planlagt å få :)

edit:

takk for enda bedre link!! marginalskatt og overskytende skatt er egentlig det jeg alltid har vært interessert i å vite.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

... (dersom du har mulighet for å planlegge hvor mye du vil tjene) Det er for eksempel vesentlig bedre å tjene 88000 enn 89000.

Nei, det er det ikke. Det norske skattesystemet er ikke bygd opp på en slik måte at man plutselig taper penger på å tjene en tusenlapp mer. (nå regner jeg ikke med trekk i/bortfall av trygdeytelser fra NAV ved passering av en inntektsgrense, det har ikke med skatt å gjøre.).

Selv om man betaler 23,6% skatt på den 500-lappen som overstiger 88.422, (og bare 8,2% på de første 88.422) så er det fortsatt "vesentlig bedre" å tjene 89.000 (brutto) enn 88.000.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

... (dersom du har mulighet for å planlegge hvor mye du vil tjene) Det er for eksempel vesentlig bedre å tjene 88000 enn 89000.

Nei, det er det ikke. Det norske skattesystemet er ikke bygd opp på en slik måte at man plutselig taper penger på å tjene en tusenlapp mer. (nå regner jeg ikke med trekk i/bortfall av trygdeytelser fra NAV ved passering av en inntektsgrense, det har ikke med skatt å gjøre.).

Selv om man betaler 23,6% skatt på den 500-lappen som overstiger 88.422, (og bare 8,2% på de første 88.422) så er det fortsatt "vesentlig bedre" å tjene 89.000 (brutto) enn 88.000.

Du får vesentlig mindre (15%) av den 1000-lappen du jobber for enn de 15-tusen forrige du jobbet for. Men ja, man tar gjerne den ekstra vakten uten bekymring, men hvis det er en kjedelig tung dagvakt uten tillegg og du er akkurat på grensen så dropper du den kanskje siden den ikke er like lønnsom.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter marginalskatt i Norge - dette kan det være lurt å sette seg inn i (dersom du har mulighet for å planlegge hvor mye du vil tjene). Det er for eksempel vesentlig bedre å tjene 88000 enn 89000.

Så lenge marginalskatten er under 100% er det alltid bedre med høyere bruttoinntekt. Den er alltid under 100% i Norge, inkludert i intervaller 88-89000

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ett punkt hvor marginalskattesatsen teknisk sett kunne vært på mer enn 100 %, og det er i området rett over grensen for trygdeavgift. Det skyldes at trygdeavgift utmåles av hele inntekten, mens det finnes et intervall hvor det ikke utmåles trygdeavgift.

Folketrygdloven § 23-3 sier at "[d]et skal ikke betales avgift når inntekten er inntil 49.650 kroner". Det betyr at ved 49 650,- kr er det null trygdeavgift, og ved 49 651 kr er det 4 071,- kr i trygdeavgift. Denne situasjonen "reddes" ved at samme bestemmelse sier at trygdeavgiften aldri skal overstige 25 % av beløpet som overstiger 49 650,- kr.

(Samme problemstilling dukker ikke opp for toppskatt fordi toppskatt har bunnfradrag - toppskatt utmåles bare på beløp som overstiger en gitt størrelse.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...