Gå til innhold

Bruke DC Output på original AC Output?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte nettopp en vannpumpe fra USA hvor det fulgte med en AC / AC adapter.

 

Class 2 Power Supply

Input: AC 120V 60hz

Output: AC 12 V 200mA

 

 

Er det mulig å bruke noe som dette hvor jeg får følgende ouput:

DC 12 V 1000mA

 

Det jeg er spent på er da hvordan vil det fungere å bruke likestrøm på noe som står spesifisert med vekselstrøm?

 

 

Takk for alle svar på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ting med motorer vil det svært sjeldent fungere. Men det burde være mulig å få tak i 230V-12VAC-adaptere på f.eks. Ebay eller Elfa.

 

Likestrøm på en vekselstrømsmotor vil få motoren til å gå til et bestemt punkt og bli stående der.

Vekselstrøm på en likestrømsmotor vil bare få motoren til å vibrere.

Lenke til kommentar

På ting med motorer vil det svært sjeldent fungere. Men det burde være mulig å få tak i 230V-12VAC-adaptere på f.eks. Ebay eller Elfa.

 

Likestrøm på en vekselstrømsmotor vil få motoren til å gå til et bestemt punkt og bli stående der.

Vekselstrøm på en likestrømsmotor vil bare få motoren til å vibrere.

 

Hmm,

 

fant en adapter liggende i rotskuffen som hadde følgende specs:

 

Input: 110v - 240v (50-60hz)

Output: 12V AC - 2000mA

 

Idet jeg kobler i strømmen, og ser på impelleren, roterer den ca 1/8 av hel rotasjon og blir sittende blegg fast. Den er faktisk svært tung å prøve å rotere med fingeren også.

 

Ser ikke hvordan å bruke en AC adapter på en AC motor ikke vil bli å fungere? :/ Da specsene er relativt de samme som original lader, foruten 2000mA. Og universell input på 50hz - 60hz.

Lenke til kommentar

Høres ut som det er en feilmerka DC-adapter og ikke AC. Test med et multimeter. Når motoren vrir seg til ett bestemt punkt og blir stående der er et typisk tegn på DC-spenning på AC-motor.

Får nesten prøve å dra ut å kjøpe en 12 V AC adapter da. Håpe at det er rett og slett fordi adapterene jeg har prøvd så langt, er feilmerket. (2stk som var merket med 12 V AC 1.5a og 2000mA) Litt merkelig at begge to skulle vært feilmerket også da men.

 

Men når det er sagt, prøvde jeg disse to "AC" Adapterene på en ekstern harddisk som står spesifisert med kun DC IN og den fungerte. Mulig det er litt annet konsept bak det hele når det ikke er en ren motor? :/

Endret av Belleton
Lenke til kommentar

Om du går for en slik adapter kan det være greit å huske på at ved å gå over til 50Hz vil pumpen også miste effekt. 60Hz vil være 20% mer effektivt. Kanskje du skulle se etter en frekvens omformer? Tror ikke de er så dyre når vi snakker om disse dimensjonene.

 

Men den vil fremdeles fungere selv om det er 50hz ?

Lenke til kommentar

 

Om du går for en slik adapter kan det være greit å huske på at ved å gå over til 50Hz vil pumpen også miste effekt. 60Hz vil være 20% mer effektivt. Kanskje du skulle se etter en frekvens omformer? Tror ikke de er så dyre når vi snakker om disse dimensjonene.

 

Men den vil fremdeles fungere selv om det er 50hz ?

 

 

Den bør fungere ja.

Lenke til kommentar

Betegnelsen "Input: 110v - 240v (50-60hz)" høres ikke ut som en ting du vil finne på en AC/AC trafo. I dag bruker jo det aller meste av forbrukerelektronikk DC, men for 10-20 år siden var det mye mer som brukte AC (12V AC). Har du sjekket skikkerlig i alle skuffer og skap? Ellers så tipper jeg det er lettere å finne en ren AC/AC adapter på fyllinga enn i en elektronikkbutikk nå i dag. På ringeklokkeanlegg vil du kunne finne trafoer med 8VAC/12VAC og på 12V halogen-belysning vil du ofte finne (elektroniske eller jernkjerne) trafoer med 11,5VAC ut, mulig dem kan brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...