Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Oppladbare batterier til husbruk?`

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å investere i oppladbare batterier, men kan ikke så mye om hva de ulike batteriene (kjemi osv) gjør og hvilke som er best til hva.

Bruksområder er alt fra lommelykter, fjernkontroller, fjernstyrte biler (til treåringen, ikke seriøse fjernstyrte altså) og LEGO Power Functions-motorer til kjøkkenvekt og kamerablits. Hva er det som holder lengst, og som tåler flest oppladinger? Er det likegyldig hva slags kjemi det er i et batteri så lenge det gir påkrevd watt, volt og ampere?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Low Self Discharge NiMh (LSD NiMh) er vel de greieste "all-round"-batteriene. (AA/AAA osv.) Lav selvutlading, gir greit med strøm, rimelige, billige ladere, tåler mange oppladinger etc.

Til ting som krever veldig lite strøm (fjernkontroller f.eks.) er det som regel like greit å kjøpe noen gode engangsbatterier.

Til ting som krever veldig mye strøm (blitz, RC-biler, kraftige lykter etc) er det en stor fordel med oppladbare da engangsbatterier ofte får veldig redusert kapasitet ved høyt strømtrekk.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg hadde Ikea Ladda. Ladet de i en Nitecore IntelliCharge slik jeg gjør med alle andre batterier. Ikea sine var så varme at det var rett og slett umulig å ta på de uten å brenne seg. Det strålte varme fra dem, og det ble første og siste gang de ble prøvd her i hus.

Eneloop Pro får en 8 stk for 220 kroner på ebay.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde Ikea Ladda. Ladet de i en Nitecore IntelliCharge slik jeg gjør med alle andre batterier. Ikea sine var så varme at det var rett og slett umulig å ta på de uten å brenne seg. Det strålte varme fra dem, og det ble første og siste gang de ble prøvd her i hus.

Eneloop Pro får en 8 stk for 220 kroner på ebay.

Har dårlig erfaring med å kjøpe oppladdbare batterier fra eBay (Kina). I 80% av tilfellene er det dårlige greier som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...