Gå til innhold

Anbefalt språk å lære seg?

Anbefalte innlegg

Lurer på å prøve å få tid til å sette meg inn i et annet språk enn bare basic (jeg sa ikke le!). Har hatt mye nytte av Qbasic'en, lekt litt med VB også, og de er greie å lage enkle ting med. Men visse oppgaver, som prioriteringsprogram-utfordringen (gidder ikke lage en link, den heter 'Geekfood Yay' her på forumet), krever litt mer tempo og tallknusing. Dessuten er det veldig ensomt på Qbasic-forumet her.

Men har jeg forstått det rett at man må velge litt mellom funksjonalitet og et 'forståelig' språk på den ene siden, og tempo på den andre? Jeg gjør dette kun på interesse-basis, så det bør være greit å lære seg, og rimelig fleksibelt også. Jeg gidder f.eks ikke legge inn årevis på å lære meg assembly.

Har ellers snust bittelitt på C++ og det er jo kjapt, bevares, men terskelen ligger akkurat litt for høyt for å greie å lage ting som egentlig er nyttige. Kom aldri lenger enn variabelmanipulering og tekst-output. Ting som grafikk for ekspempel blir jo helt i det blå.

Men Java! Hvordan er Java i bruk? Kjapt? Lett å bruke? Objektorientert? Hvordan vil det være å lære seg for meg, som drar nytte av å være skikkelig, skikkelig flink i Qbasic? Vil jeg kunne programmere applikasjoner til Windows i Java, eller er det mest et språk for web?

Andre aktuelle språk som ofrer minst mulig av kravene mine? Som altså er:

1. Forståelig kode (glem assemby)

2. Fleksibilitet

3. Tempo (glem alt Basic-basert. Hvorfor det ikke skal gå an å kompilere basic kjapt har jeg egentlig aldri skjønt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Python er alt jeg sier. Pen syntaks, objektorientert, smart feilhåndtering (exceptions), dynamisk typing. Det tolkes under runtime, så det blir ikke så raskt som C/C++, men skal være svært optimert med tanke på strenger. Du kan dessuten skrive moduler i kompilerte språk i tilfelle du skulle trenge ekstra hastighet.

Lenke til kommentar

Støtter siste taler helt og fullt! Python herjer.

Men dersom du er avhengig av kompilerbar kode (py2exe er bare å glemme!) så ville jeg ha valgt Pascal, Borland Delphi er et suverent verktøy, og med din bakgrunn i Basic tipper jeg at du kommer rimelig fort inn i det, kan også nevnes at mange har gått den ruta før deg (Basic -> Pascal), med stort hell.

Men som sagt Python dersom du ikke absolutt må ha en binærfil som sluttresultat.

Lenke til kommentar

Jeg mener man må først tenke på hva man har lyst å lage - så på hvilket språk som passer best når man skal beskrive (kode) det man lager.

F.eks:

PHP for web applikasjoner.

C++ for ..masse rart egentlig.

Python for ..masse rart det også tror jeg.

Lisp for kunstig intelligens.

Det er bortkastet tid (mener jeg) å lære et språk hvis man ikke har planer om å bruke det til noe. Omtrent som med tysk-timene jeg hadde i valgfag for et par år siden.

Mener ikke at det er teit å kunne flere språk altså -- bare man har grunner for å kunne de forskjellige språkene.

"Gøy" eller "nysjerrighet" kan selvfølgelig være en god nok grunn.

1. Finne ut hva man vil lage.

2. Finne ut hvilke(t) språk som passer.

3. Designe og kode.

Om et språk er "bra" eller "dårlig" er altså avhengig av hva man vil lage og hvilke egenskaper det man vil lage skal ha.

Tallknusing er noe man kan gjøre med C++ og Blitz++ for eksempel: http://www.oonumerics.org/blitz/

Siden du kanskje ikke er så intressert i C++, kan jeg si som de andre også nevner her, at jeg har hørt mye bra om Python og bruker en del programvare skrevet i språket.

Grunnen til at jeg mener at det er et bra språk uten å nevne sammenhenger der det brukes, er at det er et generellt språk som brukes til mange ting. (I motsetning til f.eks. PHP som har en sterk bias mot server-side web-applikasjoner, ikke at det er en dårlig ting hvis det er akkurat det man er intressert i.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...