Gå til innhold

Generielle elektro spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på enkelte ting:

 

  1. Angående EU plug (den flate\tynne beregnet for lamper og mindre ladere) hvorfor har ikke den også jord som standard? Er det EU reglene som sier den ikke behøver det som er konstuert for maks 2.5 A?
  2. Finnes det svar på hvor mye amper det skal til før kablene brenner\smelter? Det finnes vel generielt regel for hva man anbefaler av tykkelse f.eks

 

0,75 mm:

CB1118307-40.jpg

Men det anbefales vel ikke 6-7 ampere over tid. Dvs max 1200-1500W.

 

Men finnes det svar hvor mange amper de smelter? Eller enkelt bereging på hvordan smelte tidpunkter? Tempraturer ved gitt antatt watt?

 

3. Vet noen om det er vanlig å bruke Arsen i kabler, Bisfenol A, Bly?

 

4. Kan f.eks Elastisk PVC-tape brukes til å sikre mindre kabler under 10 amper? Er vel ikke noe farlig men tenker særlig på smeltetempratur, hvis kablene blir for varme så kan det gi farlig gasser og smelte. Er det frarådet å bruke pistollim til Elektrisk isolator til over 2.5 amper?

 

 

4.Vet noen om installasjonskablel for lamper er tryggere?

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Installasjonskabel-46001/

 

Når det kommer til smeltetempraturer, bedre kvalitet (Muligens litt stivere) Enklere å lodde fast f.eks på kretskort, motstand eller tranformator og ikke mist mindre farlig å brenne, tenker mindre giftige stoffer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. den er dobbel isolert, derfor trenger den ikke jord.

 

2. hva som skjer med kabelen og når kommer ann på forlegningsmetode og lengde på kabel samt tykkelse på ledere. du må finne smeltepunktet til det kabelen er laget av og regne ut hvor mye effekt som trengs for å nå denne temperaturen og så regne ut efekt for å oppnå dette som tap i kabel. om jeg ikke tenker helt feil.

ang hva som anbefales av trekk på kabel kommer dette ann på lengden og forlegningsmetoden på kabelen. det er også forskjelle på AC og DC i denne utregningen.

 

3. uh, usikker. Kan ikke si med sikkerhet at det ikke finnes kabler som har dette, men du kan nok skaffe kabler som ikke har det. men hva som er vanlig i normale husstander er meg ukjent.

 

4. sikre mindre kabler? hva mener du? hvis en kabel tilkoblet vanlig 220 VAC blir skadet vil jeg iallefall byttet den ut. amperen går ikke på kabelen det går på sikringen før kabelen. dvs om du har en kabel koblet til noe som bare trekker 2,5 amper men sikringen i i kretsen den er tilkoblet er 16 Amper så er det maks av hva den ledningen kan belastes før sikringen skal ryke. litt teoretisk for det er slingringsmonn her.

 

5.(4 del to). om de er tryggere? de er beregnet på noe helt annet en endet som ofte kalles lampet ledninger, dvs myke kabler med tynt tverrsnitt , gjerne 0,75 mm2, en installasjonskabel er beregnet på bruk i fast åpen installasjon av kabler, f.eks fra sikringskap til brytere, stikk og permanente lyspunkter.

 

nei en stiv installasjonskabel er ikke tryggere en en myk kabel. de er egnet til to forskjellige typer bruk,.

 

 

det siste du sier her skjønner jeg ikke helt ,hvor er spørsmålet?

lodding gjør du ikke på 230 VAC i det hele tatt, eller f.eks 12 VCS utstyr som trekker en del kraft. dette fordi, vis det blir varmt så kan loddingen bli myk, og løsne forbindelsen og dermed skape mer motstand som skaper mer varme som kan føre til brudd eller brann i loddepunkt. Det er min egen regel. man får tak i koblingsmoduler for å spleise slike kabler på en fornuftig og trygg måte. f.eks: http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemme/Pr363051000
generelt er det blitt mindre og mindre farlige stoffer i elektrokomponenter, men det er vel fremdeles litt ulumskheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre ser jeg på billig kina utstyr en del lodding, de bruker også veldig tynne kabler godt under 0,75 mm.

 

DSC_1214.jpg

 

charger-inside2.png

Lens.jpg

Her er bare et eksempel, godt mulig dette går maks 2.5 amper uten smelting, men så fort det blir kortslutting blir det brann eller smelter hele greia.

 

Samme gjøres ofte med E27\E14 sokkel. Her burde være mistekrav at lederne er isolert. Så hvis kablen faller ut så kortslutter ingen ting.

 

https://www.apple.com/no/environment/toxins/

 

Apple ser ut som er den som prioriter miljøvennlig kabler mest, men vet ikke om de er alene om dette foreløpig. Og vet ikke om de inneholder andre farlig stoffer i stedenfor.

 

Vet du i tilfellene over, er det nok å kun ha sikring (SLOW BLOW glass fuses. 5 x 20mm, 250V) i de fleste tilfellene i en av lederne så er det tryggere en å lodde på ny tykkere kabel? Med teip eller pistolim. Hva heter sikringene man finner i sikringskap, hvis man vil ha sikringer som funger som bryting (Med eller uten jording) som ikke går i stykker ved kortsluttning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du finner lodding i masse kvalitets 230V-utstyr. Det er helt uproblematisk, og blir ikke noe varmere her enn i f.eks 12V utstyr. Ja, snarere tvert i mot. Og følgelig finner du det i nært sagt alt elektrisk utstyr som består av mer enn noen ytterst få komponenter og har en form for kretskort.

 

stich_it tenker nok på om du skulle skjøtet ledninger i huset ditt. Og ikke på å lage komponenter med kretskort o.l. Da blir det noe ganske annet.

 

For når du skjøter ledninger så er det ikke lett å få en skikkelig god kontakt mellom de to kobberlederene, og vil som regel ende opp at de to kobberendene ikke er i fysisk kontakt, og strømmen må gå veien via loddetinnet. Lodder du det mot en kontaktflate så har du større areal, og sjeldent særlig mye lengre avstand, kontaktpunkt laget spesielt for strømtrekket, og bedre mulighet for å få god kontakt mellom kobberflatene.

 

For ikke å snakke om at det er rett og slett mer praktisk å bruke en skikkelig koblingsklemme når du skjøter kabler.

 

 

Edit: Har man f.eks en kobberledning med mange myke ledere, hvor du tvinner/fletter to endestykker sammen, og så lodder de fast. Vel, da får du en helt kurant elektrisk kobling, som gjerne kan ha mindre tap enn det selve kabelen opprinnelig var. Men den blir klumpete, stiv, og du mister noen mm med lengde.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men skal det over 5 amper ved 0,75 mm2 kabler før kablene kan blir varme at dette skulle bli farlig?

Har du noe generielt å si om dette? Eller er det ikke lett å si noe esakt?

 

10 amper eller mere er nok brannfarlig, men da burde vel sikringen gå, selv om det er usikker hva som går først fordi det er jo en grunn for man fraråder under 1,5 mm kabler i veggen. Og det bør være PR kabel.

Så jeg tror ikke det er mindre farlig med euro kabel heller.

Lenke til kommentar

Når jeg skjøter 230 volt kabler bruker jeg heller:

Koblingsplint det er langt tryggere og billig måte.

 

Har foresten prøvd å henge en lampe med kun Koblingsplint, 2 stk. men det er ikke anbefalt i lengen siden varme og tyngde i kabelen kan føre til brudd i kabelen. Og jeg tror slike egentlig ikke er godkjent for kobling til fastmontert utstyr over tid, fordi det beskytter ledningen for lite.

Lenke til kommentar

Sikkert noen elektrikere eller tilsvarende her inne som har noen tabeller de har satt som maks for slike kabler. Var også lignende spørsmål som har blitt besvart før, og da kom det vel frem at det var ca. 5A som var maks for kabelen.

Skal man regne mye på det, så er det ganske så komplekst stykke ja.
Da må du vite:

- Hva den skal ligge inntil, og temp på det. Eventuelt hvor høy lufttemp det er.
- Hvor høy temp isolasjonen er ment å tåle.
- Motstanden på kabelen. Aka. Lengde og tversnittet.

- Hva den er koblet til i enden kan ha noe å si om den er meget kort. Kan forsvinne noe varme ut der. Men er nok oftest mer relevant når man lager komponenter og bruker DC.
- Frekvensen (om det ikke er DC, så vil høyere frekvens gi høyere tap). Dette induktive tapet her kan det legges inn mye kalkulasjoner på, da det bla. også påvirkes av andre ledninger rundt, og hvilken fase de er i forhold til hverandre.

- Sikringene. Er mye mer ved en sikring enn at den slår ut ved angitt verdi. Temepratur, tid og typen sikring er svært relevant. F.eks vil en treg 10A sikring kunne levere langt mer i korte perioder, og levere litt over dette i en vesentlig lang periode. Mens en rask sikring vil slå ut raskere, så vil den fortsatt kunne levere noe over 10A (om den er ratet for 10A) uten å slå ut med en gang.

Her kommer det også inn kortslutningsstrøm, for om ledningen er tynn nok, så kan det hende ikke sikringen slår ut raskt nok ved kortslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det normalsett bare å sette en sikring SLOW BLOW glass fuses. 5 x 20mm, 250V) på en av lederne så burde man slippe problemet med kortslutningsstrøm?

 

Men problemet blir da hvis man f.eks har overspenning f.eks ved lydnedslag eller mere så kan sikringen gå i taket rett og slett eller begynne å brenne omtrent som glødetråd?

 

Er det mulig å koble flere tynne ledninger sammen til en? Eller er det sterk frarådet?

Mest på grunn man kan ikke vite sikkert at om den ene får hele belastingen og den andre leder ikke strøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...