Rubenevo Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei! Har nå hatt bilen min i 6 måneder og vil gjerne ha litt flere hester å rutte med, har endel planer for utseendet på bilen og vil gjerne at motoren skal matche utseendet. Altså se rask ut og ha krefter til å kunne dra på litt og sånt. Bilen er en Mitsubishi Galant Sport fra 2003 med 133 hester, noe jeg syns er litt lite for bilen. Så jeg vil gjerne ha flere hester å gå på Hva ville dere anbefalt for meg og bilen? hva er best med tanke på ytelse, krefter, pris og lignende? Bilen er helt stock, ingenting er gjort med motor ennå, men vil gjøre det, den har heller ikke noen turbo. Hva vil dere anbefale? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Det er ikke et spesielt godt utgangspunkt. Hvor mye penger har du å legge i det? Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Det er ikke et spesielt godt utgangspunkt. Hvor mye penger har du å legge i det? Har endel, vet ikke hvor mye helt nøyaktig, men er ikke noe problem med den biten Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Enkleste man kan gjøre som utgangspunkt er vel å chippe bilen, prisen varierer fra forhandler og kvaitet på chip/arbeid. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Chiptuning på selvpustende motor gir vel ikke all verdens resultat? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Du kan forventa maks 10hk mer på en såpass liten sugemotor. Hadde det vært turbo derimot kunne du godt fått 50hk ekstra bare ved å "chippe" bilen hvis du virkelig vil. Med andre ord, på de fleste små sugemotorer koster det kanskje like mye som bilen kostet i utgangspunktet hvis du skal ha mer effekt, ikke verdt det, altså. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Selv 10hk er nok svært optimistisk. Jeg tipper på et sted under 5hk. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Men da er nok turbo konvertering veien å gå Kommer nok sikkert nok til å koste mye penger, men om man vil har man lov Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Vel, man har ikke lov til turbokonvertering med mindre man får tak i godkjenningspapirer på endringene Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Er usikker på om VR4 er mulig å registrere i norge og en eventuell motorswap, men kanskje det letteste er faktisk å finne en grommere bil? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Er det ikke mer morro når det ikke er lov, Snylter? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Helt inntil onkel blå kommer og ser at du har en bil utenom det vanlige Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Tenker kanskje på større eksos, annet luftfilter og tune den via dataspruten Hvor mye tror dere jeg kan få ut av det ved å gjøre det jeg sa der? Montering og sånt av alt er ikke noe problem, da faren min har jobbet med bil i 34 år og vi har tilgang på verksted og alt det vi trenger til å fikse og skru på bil Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Spør du meg er den enkleste og billigste reelle effektøkningen å hive på et større eksosanlegg og et 30-50hk vått lystgassanlegg. Forholdsvis billig effektøkning som ikke påvirker motoren når den ikke er aktiv. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Nå er det jo ikke gitt at han vil få noen effektøkning bare ved å sette på større eksos, og lystgass er vel ikke lovelig i norge? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Lovlig å ha det montert. Edit: mest sannsynlig ikke allikevel. Endret 14. januar 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Nå er det jo ikke gitt at han vil få noen effektøkning bare ved å sette på større eksos, og lystgass er vel ikke lovelig i norge? Større eksos er kun for å muliggjøre effektøkningen lystgassanlegget vil gi. Ingen effektøkning er LOVLIG uten at det godkjennes og innføres i vognkortet, uansett om det kommer av turbokonvertering, lystgass eller annen effektøkende preparering. Jeg har ikke gitt noen juridiske råd her, jeg svarer kun på det TS spør om. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Lovlig å ha det montert. Hvilken kilde har du på at du kan ha lystgassanlegg i en norskregistrert bil helt lovlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Beklager, ingen kilder. Har bare hørt det opp gjennom årene, og det kan godt hende det er feil. Ikke ta det som god fisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Det finnes da turbokit til denne motoren. Slik jeg tolker trådstarter er det ikke så viktig hva som er lov/ikke lov, men jeg kan ta feil selvfølgelig. Er det om å glede seg over det å kunne skru/tune samt ha tilgang til "gratisk" mekker/lokaler, bør det gå fint å doble effekten. Minst. Endret 15. januar 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå