KatrinaS Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 En venninne av meg som lurer på om hun må betale skatt av de 70k hun får i erstatning Lenke til kommentar
grenness Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Jeg prøver meg med et svar uten at jeg vet dette 100% Om man tilkjennes erstatning for "tort og svie", f. eks. i en arbeidsrettssak, så er det skattefritt opp til 1,5G. 1G er for øyeblikket kr 88.370,- så dermed skal det ikke skattes av 70.000 dersom det er samme beskatningsregler for voldserstatning som det er for "tort og svie" i en arbeidsrettssak. Om hun setter pengene på bok så vil disse regnes inn i hennes (eventuelle) formue, så hun kan få en beskatning på den måten, men det er vel ikke det du tenkte på her. Igjen, ta dette som et foreløpig svar og vent på bedre svar eller sjekk det opp selv/med en jurist/med skattekontoret, jeg beklager dersom det jeg skriver ikke stemmer! (men føy gjerne til her om du finner ut noe annet) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Ved erstatning for vold kommer det an på hva erstatningen gjelder. Engangserstatning for fremtidig økonomisk tap: Ikke skattepliktig. Månedlige utbetalinger som erstatter fremtidig økonomisk tap: Skattepliktig. Erstatning for utgifter, tidligere og fremtidige: Ikke skattepliktig. Erstatning for tap av skattepliktig inntekt: Skattepliktig. Oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-5 er ikke skattepliktig. 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Ved erstatning for vold kommer det an på hva erstatningen gjelder. Engangserstatning for fremtidig økonomisk tap: Ikke skattepliktig. Månedlige utbetalinger som erstatter fremtidig økonomisk tap: Skattepliktig. Erstatning for utgifter, tidligere og fremtidige: Ikke skattepliktig. Erstatning for tap av skattepliktig inntekt: Skattepliktig. Oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-5 er ikke skattepliktig. Dette er en engangserstatning på 70k, så da er det vel skattefritt. Takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Så lenge erstatningen ikke er for tap av skattepliktig inntekt, så ja. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Så lenge erstatningen ikke er for tap av skattepliktig inntekt, så ja. Nei det er ikke tap av inntekt, bare erstatning for hva som har skjedd noen år tilbake. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Betyr dette at systemet er så enkelt som at erstatting som erstatter utgifter som du har betalt med penger som alt er skatta for ikkje skal skattast ein gong til. Medan erstatting som skal dekke tapt inntekt (som du ikkje har fått utbetalt og heller ikkje betalt skatt for) skal skattast? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå