CLA16 Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei! Begynte i en bedrift i november -13. Jobber her fortsatt. Begynte med fast lønn og 100% stilling i August 14. Fikk ingen feriedager tilgode i 2014. Nå sier også min sjef at jeg ikke har noen opparbeidet feriedager til gode i 2015 og at jeg må ta ferie uten lønn. Kan dette stemme? Trenger virkelig råd til dette, høres helt feil ut.... Takk Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Hvis du begynner i ny jobb Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver. Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret. Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år. Fra arbeidstilsynet Endret 14. januar 2015 av Target.Aquired Lenke til kommentar
CLA16 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Hvis du begynner i ny jobb Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver. Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret. Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år. Fra arbeidstilsynet Betalt ferie? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Nei, det er riktig. Teknisk sett får jo ingen "lønn" når man har ferie, bare feriepenger. Du vil jo dermed få feriepenger for 2 måneder, også ta ferie uten lønn. Dette er jo akkurat det samme som skjer for all oss andre, bare at vi får mer i feriepenger slik at det oppleves som vi får "lønn". Du får dermed mindre feriepenger så hvis du ikke har feriepenger fra en annen jobb blir det kanskje vanskelig å ta ut all ferie. Men du har rett på å ta ut ferie allikevel. Så, dette høres rett ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Du har vel opparbeidet deg feriepenger i hele 2014? Feriedager og feriepenger er strengt tatt uavhengig av hverandre. Du skal ikke få lønn i ferien, men du skal få utbetalt feriepengene du har til gode. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Hele feriepenge-systemet er blåst..skulle bare fått en vanlig månedslønn og that's it. Man er jo ikke oppsagt de 3 ukene man har sommerferie, så da kunne det like greit vært "betalt ferie". Omtrent like tåpelig som å betale mere skatt hele året for å kunne få "halv skatt i desember for å kjøpe mere julegaver". Endret 14. januar 2015 av Bytex Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Der jeg jobber gir de oss månedslønnen, så trekker de feriedagene (25 dager x dagslønn), så gir de oss feriepengene. Feks Månedslønn 40.000kr -Feriedager 45.000kr +Feriepenger 55.000kr (som er "skattefritt", da du har betalt skatten hele året).Trodde dette var nokså normalt Men når jeg gikk fra innleid til fast, så fikk jeg 6mnd med feriepengegrunnlag, da jeg begynte i juni, og fikk utbetalt feriepenger fra bemanningsbyrået for de 6 første månedene, så merket jo ikke så mye til overgangen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Det praktiseres forskjellig overalt. Der jeg jobber får vi feriepenger OG månedslønn utbetalt på juni-lønna, og så ingenting før slutten av august (vi har lønn utbetalt 28. hver måned). Så blåser man litt ekstra mye i ferien er man så og si blakk i august. Feriepengene er ca. 10% av årsinntekten. Hvorfor ikke bare betale ut en normal månedslønn i sommermåneden og ferdig med det. Endret 14. januar 2015 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå